AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.398

E39 540ia problem vid gaspådrag

Sida 1 av 2
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Har en 540 ia -00. Problemet kom succesivt idag ute på tur. Bilen började vekna om jag gav för mycket gas och ville ha kraft ur motorn, ungefär som om antispinn gick igång. Det blev värre och värre tills jag knappt kom upp för uppförslut längre. Fick stanna och stänga av bilen och vänta en stund, och då blev det lite bättre, men det kom tillbaka efter en stund. Efter ett par mil tändes "Check engine"-symbolen. Kan nu bara ha ett mycket måttligt gaspådrag annars viker kraften ur motorn direkt. Den låter annars OK och verkar gå på alla cylindrar.

Luftmängdsmätare? Bensinpumpar (hur många finns det?)? Vad kan vara fel?
Ga
19
Gangalard
540iA Sedan -02
Kan det vara så att du har fått problem med tillförseln av bränsle?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luftmängdmätaren, eller katalysatorn igensatt, bränslepump nja kanske inte i första skedet. en felkodsavläsning ger oftast de ledtrådar som behövs för att komma vidare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Tack för svar. Jag får ta mig till BMW och göra en felkodavläsning. Tänkte att någon annan kanske hade råkat ut för samma sak så felet blev "uppenbart", men det kan det kanske aldrig bli med all den elektroniken som finns i dessa bilar.
Jag gissade på igensatt katalysator, eftersom jag hade samma symptom själv. Och när jag såg att hasso också trodde det så är nog sannolikheten hyfsat hög.

Vad vinner man om man gissar rätt? ;)
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Öh, äran :-)

Kan man rengöra katten själv?
Jadå, men utan innehållet i katten går den inte igenom besiktningen pga för dålig avgasrening. Det finns kattar att köpa för någon tusenlapp eller två. Dock inte på BMW - biltillverkarna tar hutlösa överpriser för dessa original. Men det finns lika bra att köpa för en bråkdel.
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Hade kanonvärden vad det gäller avgasvärden vid besiktningen för lite över en månad sedan. Kan ett katalysator gå ner sig så snabbt?
absolut, innehållet spricker och sedan vibrerar det sönder och sätter igen avgassystemet på några dagar.

Men det kan ju lika gärna vara luftmängdmätare, som hasso säger. Åk till en BMW-verkstad och be dem läsa ut felkoder. Det kostar ett par hundra, men då vet du. I annat fall får du chansa, börja byta det som är billigast först.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Det är inte säkert att lmm ger felsignal. Min var kass men jag fick bara sekundära felkoder. Enda är att testa med en som man vet är hel och jämföra.

Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Tycker det är kass av BMW att inte ta in en bil i akut nöd, utan då hänvisar man till närmast lediga tid, den 29/6.

Ska sticka till Mekonomens verkstad imorgon bitti, de kan avläsa felkoderna. Mycket hjälpsamt folk där! Kopplade ur LMM:en idag när den var igång och då gick den skitkass. Vet att det genererar ytterligare en felkod, men får man bortse ifrån imorgon. Slangarna i anknytning till LMM verkar hela också.

Vi får se. Tack för svar. Håller wr underrättade :-)
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Så här ser felrapporten ut:

Bränsle/Tändning (M62B44 - 448S2 - Motronic ME7.2 - MT/AT)

DTC Beskrivning
140 -Aktivering, elektrisk kylvätsketermostat
115 -Signal, varm film luftmassmätare
26 -Multiplikativ blandningsadaption, bank 1, kontrollgräns uppnådd
27 -Multiplikativ blandningsadaption, bank 2, kontrollgräns uppnådd

Kan det vara luftmassmätaren som genererar de andra felkoderna?

BMW skulle ta 1045:- för att felkodavläsa, en timmes jobb, sa de. Mekonomen gjorde det gratis :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kod 26-27 fick Latorparn på sin 540 när Lmm var paj, testade att skifta från min 540, bilen gick som den skulle.

Jag köpte en billig noname (ny) Lmm på Tradera för att testa med och ha som reserv. Bilen gick precis lika dåligt som Latorparns med en dålig Bosch- LMM och jag fick efter 7 km samma felkoder. retunerades till CSR motorsport
Så ska du köpa en ny Lmm så köp härifrån så får du original Bosch till ett bra pris.
Länk

Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Tack för länken, hasso!

Jag skickade faktiskt efter en begagnad från skruvat.se och fick ge 955:-. Tänkte att OM det är något annat fel kommer jag undan lite billigare med det köpet. Tror BMW tar 3800. Din länk är guld värd ifall den inte håller så länge.

jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
1.Skruva loss lmm från fästet( slipa ett spår i en vanlig spårskruvmejsel)
2. Spruta bromsrengöringsmedel i dom 2 hålen där luften skall passera
3. Upprepa tills den blir bra!!
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Bilen går likadant som förut med annan LMM, så den kan jag returnera (skruvat.se). Nu är goda råd dyra om jag ska få med släpet till sommarstugan... *suck*
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Fråga: ska LMM kalibreras, eller "nollställas"? Hur gör man i så fall det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nope det behövs inte, finns ju ingen garanti för att den beggade du fick från skruvat var OK, de övrig nya de säljer är no name typ samma jag testade med kasst resultat och de funkar väldigt dåligt till stora motorer säger expertisen utan det är Bosch som gäller.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Försök att även kolla så att bränslepumpen är ok, den kan ju osså ge dåligt tryck, genererar inga felkoder heller utan enbart sekundära typ de du fått.

Skulle kattarna vara täppta (knacka på dom med en hammare och lyssna om det skrammlar , så brukar det finnas tändningsmissar reggade i diagnosen pga motorstyrningen stänger av cylindrar och då brukar det inte gå att varva över 3500-4000 även stillastående i vissa fall.

Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Inga tändningsmissar registrerade, den går bra annars. Ska kolla bränsletrycket.

Det är faktiskt en no name som sitter där nu. Tror den går lite bättre med denna, men kick-down kan man glömma. Ska prova brorsans om några dagar, så jag är säker.
Ta ur bensin pumpen som sitter i tanken och knacka på den, fyll på med bensin och i med lite 2 takts olja ! De funkade för mig iaf, hade samma problem som dej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.