AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.908

Sinnesjuk värdering på bilpriser.se!

bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Fick vår x3 2,0d -07 värderad av försäkringsbolag (inlösen pga kollision). Bilen hade ALLT i utrustningsväg, panorama, sportskinn, m-sport, navi, största ljudpaketet, drag. Bilen värderades bl.a genom bmw och även bilpriser.se.

Jag blev inte nöjd med värderingen pga att jag köpt denna bil enbart för att den var totalt fullutrustad. Sa även att jag inte vill ha pengar överhuvudtaget, utan en LIKVÄRDIG bil. Det finns ingen i landet till salu! Inte ens på mobile.de! Just nu alltså.

Det slutade dock med att jag tog budet. I annat fall skulle ett oberoende värderingsföretag kallas in, och det KAN dra ut på tiden. (tiden har jag inte då jag i stort sett står utan bil)

Idag hittade jag en 335 da touring på automix syd som jag blev nyfiken på. Utsatt pris i annons är 279000 sek. Bilpriser.se uppger 103900 sek!!! Faceliftad 335 da touring m-sport...

Jag anser att om man inte kan ge en värdering värd namnet, ska det komma upp en spärr om att man inte har underlag för aktuellt fordon. När denna internettjänst tydligen används av försäkringsbolag är det väl extra viktigt att informationen är korrekt!?

Hittade ingenstans på bilpriser.se att skriva och klaga på dem. Därför var jag tvungen att skriva av mig lite här. Blir så j-vla inåt hel*ete förb*nnad!!

/Rikard
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Gjorde precis samma koll och fick 257 200 kr som riktpris hos handlare. Du knappade in fel någonstans.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vet inte exakta utrustningspaket på den men när jag kollade Bilpriser.se visar den 270 500 kr hos handlare och 240 300 - 252 400 kr privat.
Kom upp i drygt 280K hos handlare på den bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilpriser är ingen exakt vetenskap men det vanligaste felet ligger inte hos värderingen utan hos ägarens uppfattning om värdet tyvärr.

I det här fallet verkar det vara något som är felaktigt inknappat dock.

-------
//Lövet
Lasse Karlsson
Varför värdera överhuvudtaget?? Det är ju ändå bara vad man får för bilen som avgör dess värde! hävdar i varje fall vissa!

Nej bort med värderingarna, de fyller ju ingen funktion!(ironi)

modolasse
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eller än bättre! Låt ägaren göra sin egen värdering utan någon som helst hänsyn till statistik, marknad eller utbud.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja precis. Och eftersom en dyr bil kostade mer som ny så ska den alltid kosta mer begagnad!

-------
//Lövet
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag tycker alla ska få exakt så mycket som dom begär för sin bil....alltid....ibland lite till faktiskt, eftersom just min bil är liiiiite bättre än alla andras...

Frasse
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Ok. jag backar på värderingen av 335´an. Kollade igen för säkerhets skull. Det blev 2448 00 sek idag.

Då glömmer vi den här tråden, och låter alla vara så nöjda de vill med sina bilar och deras värde...

Ha det gott allihop och tack för responsen i alla fall!

/Rikard
Verdi
ModoLasse, Värdering = uppskattning om vad man kan få för bilen.

Vad är det du inte förstår? Värderar du bilen högre än vad du kan få så får du behålla bilen. Simple as that.
Lasse Karlsson
Verdi!

Vadå, jag värdera?? Det är ju inte jag som står för alla bilvärderarsajter på nätet!!

modolasse
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

"Värdering" i detta sammanhang är ju en gissning, jag gissar si och nån annan så, det är knappast någon vetenskap, ta inte " värderingarna" så allvarligt!

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En gissning är väl kanske att ta i. Det är en uppskattning baserat på ett statistiskt underlag. Om snittpriset för 100 st sålda BMW 335 är X så är sannolikheten att din, min eller 335 nr 101 hamnar inom ett spann på Y kronor av snittet ingen vild gissning.

Självklart finns det undantag men hur skulle alla typer av värderingar fungera annars?

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
På 15 år gamla bilar stämmer bilpriser.se sällan speciellt bra. På nyare är min erfarenhet att värderingarna ofta stämmer bra. De senaste bilarna jag både sålt och köpt har legat inom intervallet på bilpriser. Sen att många säljare tror sig veta att deras bilar är värda långt mer är ju en annan sak :). De förblir ju ofta osålda också...
bilpriser.se suger tycker jag. Stämmer typ aldrig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jodå, på vanliga bilar stämmer det utmärkt. Problemet är snarare att det stämmer för bra, ägarna övervärderar sina bilar nästan jämt.

-------
//Lövet
Verdi
Tycker också bilpriser fungerar rätt bra för bilar som har lite statistik att luta sig mot.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Om en uppskattningstjänst säger att ett pris på din bil är 250' och du värderar den till 350', då har du gjort en förtjänst på 100' genom att inte sälja bilen. Samma dag som du säljer bilen för 250' så har du ju skänkt bort dina egna 100'. Smartast är nog att behålla objektet så har man tjänat 100' =)
Verdi
Exakt. Om bilen är värd mer för dig än vad köpare är villiga att betala så ska man såklart behålla bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.