|
|
|
|---|---|
| Hej! Kollat på en e61 530dat touring idag, 05, m-sport paket, gps, svart halvskinn, sportstolar, stora Hifi, tel, Pdc, panorama, + sedvanlig el, regnsenaor mm. 11500mil, import 07, pris 175 000kr nyservad, nya bromsar fram 18" sommar, 17d-däck, nybes. Vi kör ca 2000mil om året. Jag skall försöka få ner priset några tusen till. Va tror ni i detta eminenta forum, låter det som en vettig bil för 2barnsfamilj som inte vill köra V70:)..åsikter kring driftskostnader, problem, bättre alternativ? | |
|
Som du förmodligen kollat kostar den ca 6000:- i skatt och bara du kan kolla vad den kostar i försäkring Så det är ca. 2 kronor mer per mil vid blandad körning ca 0.8 milen Så det blir klart lite dyrare än en Volvo men det är det värt 8 dagar i veckan :-) Ha deT |
|
|
Dyr? En V70 D5 har också cirka 6000:- i skatt (6300:-), dricker lika mycket som en 530d, har en kamrem, lika dyra/billiga delar som till en BMW och så vidare. Lyxbil med mer motor till Volvo-pengar eller mindre är vad en femma är, det enda jag kan komma på som riskerar att tära på plånboken är att E61 har luftfjädring bak, en knippe datorer i reservhjulsbaljan och liknande: Kort och gått mer som kan gå sönder om man har otur, det gör den eventuellt något dyrare i underhåll än V70. Men reservhjulsbaljan utgör inget problem om där inte läcker ner vatten, om man lagar kompressorn till luftfjädringen bak i tid är det en bit slang till kostnaden av en påse plockgodis som behöver bytas etc. OM man slarvar, riskerar en E61 att kosta lite mer i reparationer än en V70 är kanske bättre att skriva? //Bjersér |
|
| Jag skall kolla på en 530bensinare imorgon också, ,Länk kanske ett vettigare val med tanke på min låga körsträcka.??..verkar ju som att dieseln förutom högre skatt även har dyrare service mm, stämmer detta? Fast det var gött drag i dieseln...beslutsångest :) | |
|
Undra varför min 530d bara kostar 4800 i skatt.. är det kanske för att den är manuell? Mvh Chrille |
|
| Den jag kikade på idag var import, va jag förstått så ligger dom högre i skatt, man kan undra varför? Är din svensk? | |
|
Nope, min är import. Det ska inte skilja något om den är reggad rätt vid importen (ska vara reggad efter utsläpp annars går dom på vikt och då blir den dyr) Mvh Chrille |
|
| Kan det göra 2000kr att din är man vs en jag titta å som var aut? | |
|
Absolut. Skatten sätts efter CO2 utsläpp och de gamla automaterna höjer förbrukningen en hel del. ------- //Lövet |
|
|
Kamrem kostar ynkliga 3000kr på en V70 samt förskringskostnaden ligger på blygsamma 4000kr helåret för mig så totalkostnaden blir trots allt lägre än för en 530d. Oavsett hur fantastisk 530 är blir Volvon garanterat billigare i kronor och ören. Men visst skall du ha en 530 - en V70 är långt ifrån en lika trevlig bil. Bara kolla så det inte är en fifflad importare - är bilen privatimporterad eller av en firma. Är det en firma har syftet varit och tjäna pengar på bilen och då är risken stor att den är fifflad då nyare BMWs med diesel är dyra i Tyskland. |
|
| Privatimport 07..nu står den hos en firma...han skulle ta fram serviceboxen till på måndag så man kan försöka kolla upp den...men det slog mig att den verkar ha gått väldigt lite med tanke på ålder och kust att det är en diesel..115000 mil på 7 år..låter inte det lite skumt..eller det kanske bara är jag som är synisk... | |
|
Man ska vara cynisk när man köper bil. Det kommer spara dig en massa besvär. ------- //Lövet |
|
|
Hej! JA – det här med milen är ett dilemma! På en väskött bil kan det av utseendet vara svårt att avgöra milen den gått. Import 07 - bilen då ca 2 år gammal, många av de här ”landsvägsloken” har då rullat betydligt mer än det här ex’et har gjort nu……………….. Dessutom brukar det sammanfalla med att dieslar faller ganska mycket i pris (i Tyskland) när de börjar närma sig 15.000 mil – Kolla prisskillnaden på motsvarande bilar under 10K mil och straxt över 15K mil. Bäst är att kolla servicehistoriken i Tyskland – det kan i många fall direkt avgör köp/icke köp!! Men bry dig inte alltför mycket om serviceboken (eller rättare sagt – inte alls tills det kan verifieras att den är sann) – sådana finns i parti och minut med lämpliga stämplar …… till billiga priser. Intressant kan vara att veta om det har varit en ”företagsbil” när den köptes ny i Tyskland, om det var en privatimport som dessutom kanske haft/ägt/brukat bilen en l ä n g r e tid själv. Fortfarande har många inte kläm på hur m å n g a mil bilar av den här typen rullar per år i Tyskland, 7 – 10 K mil ÄR inte ovanligt – snarare regel än undantag. MEN det finns självklart GULDSKORN bland gruset – men de ÄR så pass ovanliga att man är sjukt misstänksam även mot dessa – så kolla så noga du kan med historik från Tyskland (garantiservice, serviceverkstäder som uppgetts gjort service), tidigare ägare (Tyskland & Sverige) och allmänt utseende – för en sak är säker – det finns i n g e n som med hjälp av enbart bilen kan garantera antal körda mil….. Lycka till – hoppas att jag har ”helfel” och bilen är OK!! Mvh/Saij |
|
| Det blev ingen diesel, utan 06 530i touring m-sport, 8000mil, svensk, fullservad, advantegepkt, comfortpaket, m-sport paket, komfortstolar, helskinn, stora stereon, Pdc, feritta avgas(gött ljud), man mm till ett vettigt pris av 165000. Försäkring gick från 12000 på dieseln ner till 6000, skatten från 6400 ner till 2200. Jag hämtar bilen imorgon och känner mig nöjd! | |
|
Grattis till nya bilen! Underbart att du inte föll för dieselhysterin! Dieslar skall sitta i traktorer inte i njutningsmedel. |
|
|
Tor har du provat en nyare diesel eller ? Philip grattis till nya bilen hoppas du blir nöjd Ljudet i en bensinare är iaf mycket trevligare än i en diesel Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.