|
|
|
|---|---|
|
Continental Sportcontact 5P, däckfråga. Har man slutat vara tvungen att ange lastindex? När det bara står XL och ingen siffra. Och vad menas egentligen med fartkod Z, om man jämför med w och y. Får jag köra 300km/h med fartkod Z eller inte?? Z=240+ ? | |
|
du har även LI angiven på däcket Dock står ju detta inte tillsammans med XL beteckningen, men den finns på däcket! Z kan väl sägas vara upp tiill 300 men Zoch Y i kombination är 300+ Å andra sidan, så FÅR du ju köra fortare än däckets hastindex. Det finns ingen lag som på något sätt hindrar detta Däremot måste däcken uppfylla fordonets högsta konstruktiva hastighet (om bilen är helfordonsgodkänd) |
|
| Ang LI, om du tittar på hastindex så lär du ha Li angivet framför | |
|
Jag kan väl berätta lite mer. De är då till min Corvette -09, den är svensksåld så jag antar att den är helbilsgodkänd. Enligt GM går den 307km/h men den är reggad med Y däck så de är väl det som de ska vara även om de säger emot det du skrev. Jag tror hur som helst inte jag får problem med besiktningen. Var har du fått att Z och Y skulle bli 300+? Nu till problemet, jag har kollat på Conti sportcontact 5p men hittar inga uppgifter, de finns i rätt storlek och är förhållandevis billiga. varken Li eller hastighet när ja googlar. Bara Z men det säger ju ingenting!?! Så om någon ligger inne på uppgifter om de däcken vore det bra! fram 245/40R18 bak 285/35R19 Hoppas ingen Tomte misstycker att man söker svar här när de inte gäller bmw. Autopower är enligt mig det bästa forumet på nätet. |
|
|
Citerat från driversense.com " - M: 81mph or 130 km/h - N: 87 mph or 140 km/h - P: 93 mph or 150 km/h - Q: 99 mph or 160 km/h - R: 106 mph or 170 km/h - S: 112 mph or 180 km/h - T: 118 mph or 190 km/h - U: 124 mph or 200 km/h - H: 130 mph or 210 km/h - V: 149 mph or 240 km/h - Z: in excess of 149 mph or 240 km/h plus - W: 168 mph or 270 km/h - Y: 186 mph or 300 km/h You will notice that the Z rating is for speeds in excess of 149mph or 240km/h, but there are two different ratings below it. When Z rated tires were introduced, there was a lack of street legal autos that were able to obtain speeds that high or higher. Hence, it was believed that future vehicles would be unable to or would be manufactured so that they could hit those break neck speeds. However, as we know now, there are countless vehicles that can easily zoom past 149mph or 240 km/h, especially autos classified as exotic cars. This is why the W and Y ratings were eventually introduced." Det kan ju vara svårt att säga hur mycket 240km/h plus är, så om du kommer att köra ofta över 240km/h så kanske du bör köpa ett par Y-klassade istället bara för att vara på den säkra sidan. |
|
|
Eldano, det är ju bättrre att vi håller oss till fakta i sverige, inte asaxat ur diverse utländska sidor Vi har en organisation i sverige som heter STRO, man är bl.a remissinstans när det gäller frågor om däck och fälg och ger ut däckbibeln, den sk STROboken. Detta är den som gäller vid frågetecken på ex vis SBP eller vid poliskontroll Där får vi då fram att W=270, Y=300, ZR>240, ZR+(Y)>300 OCH här vi också veta att 245/40-18 har LI 93(tidigare 94) och i XLutförande LI97. 285/35-19 har LI99 och i XL 103 som jag har sagt förr så är LI givet för respektive dimension och inget som varierar hit och dit beroende på tillverkare Förövrigt är det inte på SBP du får problem med felaktigt hastindex, det är möjligen vid en flygande, och framförallt vid en olycka, försäkringsbolgane har blivit vakna på detta |
|
|
Bra svar där, de är ju inte alla som ligger inne med en däckbibel nära till hands. Att lastindex följer dimensionerna borde jag ha vetat och kollat upp. Men faktum kvarstår att Z är förvirrande, och eftersom att de är 240+ så borde de vara hur fort som helst och då är ju w och y överflödiga. Kan ju vara som Eldano citerade att det är en gammal märkning, men den används ju uppenbarligen fortfarande. Slutsatsen är väl att min bil klarar en flygande och försäkringsmässigt med bara ZR däck trots att den är reggad med Y? Continental anger vissa storlekar med ZR, vissa med Y och vissa med ZR (Y), allt på samma värsting modell. Allt för att krångla till det.. Prövar länka till en tabell: Länk |
|
|
E36, visst är det bra om vi håller oss till fakta i Sverige, dock är inte hastighetsbeteckningen unik för endast Sverige utan skapad av bland annat "The European Tyre and Rim Technical Organisation" och även USA har en motsvarande organisation. Sedan så är det självklart viktigt att slippa strul med försäkringsbolag och dylikt vid en eventuell olycka, dock så anser jag att den största anledning till att ha korrekt hastighetsindex är för att slippa att slitbanan på däcket ska rivas loss när du ligger 250km/h+. |
|
|
Givetvis har vi inte unika beteckningar i sverige. Det jag syftade på var att det ju är bättre att se på svenska regler än de i annat land eftersom många saker ändå skiljer Bara en sån sak som kraven på märkning som skiljer mellan ECE/EEC samt DOT (amerikansk standard) som exempel har DOT inget krav på hastighetsmärkning å andra sidan krävs belstning i klartext och ej i form av LI STRO är en av de mer tongivande medlemmarna i ETRTO och det är bara STRO som ger ut databoken. Mao STRO har mycket gott anseende i ETRTO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.