|
|
|
|---|---|
|
Har läst lite här om mätarställningar och hur lätt det verkar vara att bli lurad.. Jag är på marknaden efter en fin E39 (eller E46.. Bilens skick och mil i förhållande till priset är viktigare än modellen men helst E39) och hittar då och då bilar som verkar vara fina och med låga mil. Nu senast t.ex en 525i M-Sport 2003 med vad som sägs vara 8100mil på mätaren.. Min fråga är: Hur fasen vet man? Kan BMW-verkstan snabbt och smidigt koppla upp bilen och kolla om den är mätarsnurrad, och vad kostar det i så fall? Finns utrustning att köpa för vettiga pengar som gör att man kan kolla själv? Vad ska man kika på, dvs finns det speciella tecken man ska vara uppmärksam på och där vissa grejer rimmar illa med lågmilare (förutom det klassiska med ratt, pedalgummin osv som gäller alla bilar)? Jäkligt svårt detta. Köper man bil på firma och upptäcker fuffens med mätarställningen så är det en sak men att köpa en 8000-milare privat och sedan upptäcka att den rullat 23000 mil.. Tja, va fasen gör man? Säljaren hävdar väl bara att han inte hade en aning.. Alla tips och råd inför BMW-köp vore extremt tacksamt, samt även info om var man kan vända sig om man blir lurad, hur man garderar sig på bästa sätt vid privatköp och alltså mer konsumenttekniska grejer som begagnatguiderna här på Autopower inte nämner. En "Köp bil säkert"-tråd? | |
|
Insåg precis att det i det allmänna forumet finns trådar med samma syfte så någon mod får gärna ta bort eller flytta tråden.. Sorry! |
|
|
Det är väl inte hela världen att du har startat en ny tråd? Men det finns inga säkra sätt att kolla om en bil är skruvad. Man får göra lite detektivarbete. Om bilen är svensksåld och alltid servad hos bmw, så är det ju klart lite enklare. Bara att kolla av med deras dator så att allting verkar stämma. Sen kan man ju kolla besiktningsprotokollen och serviceboken. Detta tillsammans med det du redan nämner: ratt, förarsäte, pedaler och om huven/fronten är omlackad eller blästrad med stenskott, så bör du få en hyfsad uppfattning om bilen. Men som sagt, det finns inga säkra metoder. Och låt dig inte luras av påstående som att bmw har garanterat milen, för det kan de inte! ------- Min bil suger inte... |
|
| Kolla besiktningsprotokoll och tidigare ägare så långt det går, ring och hör med eller gör bedömning ifall de är långpendlare eller inte :) . Jag har också hört att man kan göra konditionstest på BMW för runt 1000kr(?) vilket kanske kan vara intressant innan köpet fullbordas. | |
|
Ok.. Läste en tråd här nyligen om en kille som köpt en 525 men där en av tre olika ställen som lagrar mätarställningen visade något helt annat än de andra två, och att den därför kanske är rullad..och trodde BMW rätt lätt kunde koppla upp bilen för att kontrollera om något verkar fuffens. Vad är det man använder för program när man som privatperson kan kolla mätarställningen? Är det "Carsoft" som en del här pratar om? |
|
| BMW-Scanner 1.4.0 har jag använt. Finns säkert fler också. Kommer följa upp den tråden med BMW´s förklaring på det hela så fort jag får en förklaring. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.