|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla om ni har några tips på vad som behöver tänkas på innan bilsemester i Europa. Färden kommer bli Örebro-Tyskland-Österrike-Slovenien-Kroatien-Italien-Örebro. Kommer vara borta minst två veckor. Vad har ni för erfarenheter? | |
| Det blir väldigt dyrt. Ta med kontanter då du kan tanka överallt. | |
|
Ta med registreringsbevis (del 1), internationell skadeanmälan, reflexväst och första hjälpen-kit är lagkrav i vissa länder. En navigator med uppdaterade kartor är också bra att ha... /J.I. |
|
|
Hej Har tillbringat ett par månader i Italien nu på våren. Kör hem imorgon. Inget konstigt att köra i Europa nuförtiden, hur smidigt som helst. Inte ens Rom med sin intensiva trafikt var några problem, åkte rakt in och parkerade vid Piazza Venezia:-) Har noterat att navin i min bil ibland ger konstiga ruttförslag på landsbyggden här nere så ett tips är att stämma av mot en annan karta också. Kör försiktigt och ha så skoj! Ciao Arese |
|
|
tycker den resan blir väl lång och dryg på endast två veckor, räkna helst tre veckor för att kunna hinna njuta lite också och inte bara åka bil. Skulle själv kolla alternativet att ta bilen med på tåget en del av resan, finns fina förbindelser från Hamburg söderut. Vissa tider är det riktigt billigt. Skönt slipa bila på Autobahn hela tiden med alla köer och kunna vila ut 80-120 mil på tåget istället och ofta med fina vackra vyer. /Anders |
|
|
... om du skall börja med Tyskland/Österrike så välj Autobahn via Berlin och Leipzig/Dresden - betydligt mindre trafik och exemplariska vägar. Räkna också in en hel del tid på Autobahn och motsv - köerna i Europa blir värre för varje år... :( Vi brukar starta med att ta biltåget (Autozug) från Hamburg de gånger vi skall till västra och sydvästra Tyskland - just för att slippa trafiken. Slovenien är mkt vackert och Ljubljana en liten juvel! Tänk bara på stöldrisken - vi fick erfara det i Rom en gång :( ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vi gjorde en liknande resa 2009. Vi höll oss i norra Italien men drygt 2 veckor var för kort tid. Vi åkte Grossglockner Hochalpenstrasse över Alperna mellan Österrike och Italien. Den vägen kan verkligen rekommenderas. På vägen hem åkte vi på gränsen mellan mellan Italien-Frankrike-Schweiz via Turin, Val-d'Isère, MontBlanctunneln och Chamonix. Den vägen var faktiskt ännu bättre och vi körde på 2740 meters höjd. Men det tog väldigt lång tid att köra den vägen. I vilket fall som helst är det en väldigt rolig resa ni har framför er. Sträckan på Autobahn kan man, som andra redan sagt, dock vara utan. Uppdaterad navigator och en bra kartbok. Kontanter till vägavgifter. 17 också. Nu vill jag också åka till Italien igen... :) "BMW six appeal" |
|
Buspelle |
Det låter som en mycket trevlig liten rundtur, men kan möjligen hålla med några av de föregående talarna om att det blir ganska långt på bara två veckor. Autobahn på östsidan i Tyskland är ett klokt val även om jag tycker det där med ständiga köer på Autobahn är kraftigt överdrivet. Autobahn med fri fart är ju dessutom en del av behållningen :) |
| Om Tyskland enbart är ett transitland så rekommenderar jag att köra nattetid. Jag lyckades omedvetet pricka in att ankomma till Rostock runt kl 20 samtidigt som Tyskland spelade fotboll under VM 2010. Tyskland från Rostock till Dresden brändes av på mindre än 3,5 timme. Samma sträcka har också tagit över 8 timmar ganska många gånger. | |
|
Tänk även på att vissa städer i Tyskland och Italien har miljözoner som man endast får köra in i om man har en plakett. Dock rekommenderar jag att köpa den på ett Dekra kontor (eller liknande) på plats i Tyskland för 10€. Inte av ockrare som tar 40€ för samma på nätet. Sen vet jag inte hur en ev. bot i Tyskland eller Italien letar sig hem till Sverige. Med allt fler internationellt verkande inkassobolag så är det inte helt omöjligt. Österike behövs Vignette för färd på motorväg. En bra sida med mkt. info: Länk Biltågen i Tyskland är svindyra ca 500€ för enkel resa 4 pers.mellan Hamburg och och München i delad sov kupé. Vill du ha lite privacy med tvåbädds kupé så kostar det 900€. Länk Halva nöjet är väl Autobahn när det flyter på? Lycka till på din resa! Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Missa inte Como och Comosjön när du är i Italien. Lugano är också fint. Åkte på en liknande resa för något år sedan. Tyskland-Tjeckien-Österrike-Italien-Frankrike m.m. Säger som andra här. Lägg till en vecka i planeringen. Sist jag kollade tågpriserna var det ruskigt dyrt! Vad har ni andra betalat? Själv ska jag ner till Spanien och rivieran i sommar. Tips mottages! Planen är San Sebastian, Bilbao, Pamplona, Barcelona och upp via kusten mot Cannes och Nice. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Kan rekommendera Verona, Trento och Gardasjön samt som ovan Como. Ibland finns det bra priser på biltåg def värt att kolla när soppan kostar 15 spänn litern. Lägg till en hotellnatt i kalkylen o tåget är inte spec dyrt. /Anders |
|
Karl-Hilding |
Har nyttjat biltåg en gång med resultat bucklor i alla fyra dörrarna. Tycker också att Autobahn är en del av behållning. Inte minst att svänga av motorvägen och in i en liten okänd pittoresk stad. |
|
Ta lite mindre vägarna över passen i Österrike istället för de stora motorvägarna. Finns hur många roliga och extremt vackra vägar över bergen, t.ex Stelvio pass mellan Österrike och Italien Länk . Se till att ge alperna lite extra tid. Annars är väl en nyservad bil bra att ha, fräscha däck och budget för motorvägsavgifter. Undvik rödby-puttgarden i samband med Roskildefestivalens avslut då det lätt blir långa köer. |
|
| Angående alpvägar finns en grym sida som listar de bästa, dock är de flesta i Schweiz. Länk | |
|
Tackar för alla tips, det kan mycket väl bli tre veckor vi blir borta. Det blir dock minst två veckor. Tyskland kommer till stor del bara bli transfer? Kommer lägga nån dag i Salzburg samt örnnästet. Tanken är att övernatta i några trevliga bergsbyar i alperna innan vi åker ner till Istrien. Slovenien eller Italien, vilken väg är bäst ner till Kroatien? |
|
| Visakort funkar på alla mackar, betalstationer, färjor, tunnlar, broar som jag kört på i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Frankrike som jag besökt! Pass är ju bra och skall vara med utanför Norden om man inte har idkort som bevisar nationalitet! Tanka i Slovenien! | |
Buspelle |
Berninapasset i Schweiz och Comosjön är ett par riktiga höjdare. Grand Hotell i Colico med terass ut mot Lago di Como kan rekommenderas. |
|
Nu är det snart 4 år sedan jag åkte biltåget Hamburg-München Länk men då betalade vi ca. 3500SEK för 2 vuxna + 1 barn i egen sovkupé. Någon nämner att dom fått bucklor? Var det ni själv som körde emot något för man kör ju själv på och av bilen. Har svårt att förstå hur man kan få bucklor på alla fyra dörrar? Vi använde tåget på vägen ner för att hinna se lite mer av söda Tyskland/Österrike på de antal dagar vi hade till förfogande och räknar man 70 mils bensinkostnad + en övernattning så minskar ju kostnaden en del. ___ //Ulf |
|
|
Väcker liv i denna tråd! Nu är det ingen semester jag är på men jag har precis börjat jobba i Frankfurt och kommer att göra följande två månader. Självklart kunde jag inte skiljas från BMW:n under denna tid så den är med :) Vägen ned var varierande men så underbart rolig Autobahn var ca 10 mil innan Frankfurt med kuperade, kurviga frifartssträckor! Det jag söker efter är tips på omkringliggande sevärdheter som går att besöka över en helg eller efter jobbet. Nått varv på Nordslingan står som exempel på min att-göra-lista! |
|
|
Salzburg är riktigt fint, sen är ju Kärntern fantastiskt, Klagenfurt och vidare ner i Slovenien, någon nämde EdelWeissepitze över Gross Glockner, mycket vackert. Är riktigt avis! Tyvärr bara jag i familjen som gillar åka bil. Sen ska man inte se Tyskland som en transportsträcka, ett fantastiskt land! Måste ju stanna för öl!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.