AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.468

Den plötsliga lyckan som uppstår av ett härke till andrabil

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Med min BMW är jag sjukt petig, parkerar närmast kilometervis från andra bilar, synar folk som ska sätta sig i den och retar mig på smådetaljer i skicket. så klart, man ska vara rädd om sin pärla. Min BMW är ingen värsting, men den är likväl min pärla.

Men så kompletterade jag med en gammal 245:a. Hitta p-plats får en annan dimension, skit samma att det är trångt på stormarknadens parkering. Knö in bilen i närmsta lucka! Eventuella dörruppslag...ha-ha. Leriga ungar, nemas problemas, kliv in! En liten repa på bakluckan...strunt samma. Faktiskt väldigt skönt med en oöm bruksare som inte kan gå sönder för mer än de småpengar som var inköpspriset. Är det bara jag som känt detta :)

MVH
Robert
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Känns bekant. Har en VW Caddy som tredjebil. Lackad med svart fälgfärg från Biltema. :) Skiter fullständigt i dörruppslag. Blås på lite ny färg bara.
Perfekt bil om man har villa. Lasta på skräp och kör till tippen. In till bygghandeln och släng upp fem säckar cement på flaket. In med gräsklipp och ris och kör till kommunens kompost.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade en Seat Toledo -94 ett tag. Oerhört praktisk bil faktiskt med halvkombilucka. Startade alltid, totalt oöm mot allt vi utsatte den förr. Tyvärr tog rosten den.

Saknar faktiskt en riktig bruksis.

-------
//Lövet
Hade en gammal E28 under ett halvår som andrabil. Vad skönt det var att kunna åka direkt in till stan efter jobbet och fixa ärenden och parkera vart som. Nu ska man först hem och parkera och sedan ta cykeln istället. Fast det är ju bra med frisk luft och motion :)

För några år sedan när jag satt och väntade i bilen på en trång parkeringsplats i stan parkerade en gammal Audi 100 bredvid och föraren drämde upp dörren med rejäl kraft... Efter det undviker jag alltid trånga parkeringsplatser.

Nu får jag närmast ångest när jag ska lämna "finbilen" på verkstad och inte vet vart den parkeras innan upphämtning.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En uppsida till, BMW:n blir ännu mer tokskön efter en repa i 245:an, man hinner aldrig bli "hemmablind" :) En sväng till tippen idag, skuffen fylld av nedklippta buskar. Inget problem :)

MVH
Robert
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är oerhört skönt med bilar som är "oömma", det är därför jag försöker råda folk här med en fin BMW som letar andrabil att ta något inslitet och bra, gärna franskt. De brukar levereras lite slitna :)
Karl-Hilding
Hustrun undrade flera ggr varför jag envisades med att ta den gamle E39.an till stormarknader, shopping lördag förm i städer, landet med grusvägar, fisketurer, knö in 4 pers i baksätet, mm när vi hade TVÅ nästan nya BMW. :-)
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Konstigt resonemang Robert du är skiträdd om din egen bil, men skiter i andras . När du har din gamla volvo är det okey att trycka sig mellan andra bilar , Har du tänkt på att andra kanske också är rädda om sina bilar.
Så se upp nästa gång kanske min gamla står nära din fina, men det bryr jag mig inte om jag kan ta ett dörruppslag kan du???
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har också gått från en fin bruksbil till en entusiastbil och en brukshäck. Det är underbart att slippa oroa sig för brukshäcken som förvisso inte ser för jävligt ut men ambitionsnivån på skötsel är klart lägre än tidigare.
Finbilen står säkert i garaget och tas ut i gynnsamt väder.
Det kanske är lite overkill att inte vilja köra Alpinan i regn i onödan men det handlar mest om att jag är för lat för att tvätta den stup i kvarten :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Korak,
Jag tror inte det var så han menade. Han sa väl aldrig att han slog upp dörren på andra bilar, och skiter i vilket?
Han sa bara att han inte behövde vara lika rädd för dörruppslag på volvon som han är på bmw:n.. Och att han därför parkerar långt ifrån andra bilar med bmw:n. Jag förstår precis och håller med!

-------
Min bil suger inte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag läser det inte heller som att det är en del av nöjet att förstöra andras bilar med sin bruksbil. Bara att det är skönt att slippa bry sig. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att medvetet skada någon annans bil bara för att jag inte bryr mig om min egen.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Absolut inte, jag skulle aldrig ens komma på tanken att slå upp min dörr i någon annans. Jag brukar bli lite retad för hur jag parkerar med bilar jag är rädd om, jag kan ställa mig väldigt lååångt från andra bilar, med Volvon parkerar jag högst normalt, aktar mig givetvis för att inte stöta i någon, men skulle heller inte bryta ihop om någon råkade knö till mig. Så är det Korak :)

MVH
Robert
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag upplever det tyvärr som lite annorlunda, den gamle E36an är en "slit och släng" bil som vårdas mycket väl när det kommer till det mekaniska men där ut och insida prioriteras lågt och där x antal märken redan finns.

Och visst dörruppslag, skräp, byggmaterial, båttillbehör eller skitiga hundar hanteras utan problem men istället tycker jag lite synd om bilen och retar mig på att den ser ut som det gör.

Ständigt kommer tankar på att man borde kanske laga den lilla rost som finns, reparera och byta ut trasiga paneler invändigt, laga framskärmen som min syster satte i sidan på en ny SAAB (Vilket självklart blev ett försäkringsärende, men med halvförsäkring blev bara hans bil lagad förstås) och så vidare.

Å andra sidan, om den putsas upp lite enkelt saknas en användbar bil istället. Moment 22!

//Bjersér
Min bruxis ( Passat 96 Länk ) är nog inte i ett representativt skick för årsmodellen, lite beroende på att bilen "idiot renoverats" i vanlig ordning. Iaf har än så länge sluppit dörruppslag, stenskott kommer jag dock inte undan, blev några "fina" i vintras. Jag är rädd om bilen, dvs parkerar "lämpligt", men samtidigt så får den slita en hel del, kör många mil o den får frakta massor med seglingsutrustning, vilket givetvis sätter sina spår invändigt i form av grus,sand osv. Det viktiga med en bruxis för min del är att den är 100% driftsäker, är helt rostfri samt att den är någorlunda säker, och är billig i inköp men inte nödvändigtvis billig när den är i klar i det skick jag vill ha den*haha*, har en viss förkärlek till äldre enklare bilar som kan lagas på "gammaldags" vis, o där är Passaten klockren, enkel konstruktion, dessutom lättskruvad.Att köpa en ny bil har jag oxå varit inne på mest med tanke på förbrukning, men jag är tämligen säker på att det skulle ta emot att lasta in blöta segel mm i en ny bil, även om det så vore en Skoda.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag undrar en sak - varför köper man en bil som man är så rädd om så vågar inte använda den i daglig bruk?

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ingen aning, det verkar lite knepigt. Däremot så kan man ju ha bilar som tjänar olika syften. Tidigare hade jag även en cab, syftet med den var att njuta av sommarsolen.

Jag har två bilar jag gillar, suget efter en 245 blev oemotståndligt, därför fick den komplettera upp stallet. Visst kan jag köra till tippen med min BMW, det har t.o.m hänt, men nu väljer jag självklart min oömma vagn. Om jag ska iväg med scouterna till ett lerhål...hmmmm, vilken bil ska jag ta? Klart det hade gått även med BMW:n, men exakt hur kul är det att sätta fyra träskmonster på det ljusa skinnet?

Bilen för dagligt bruk är så klart min BMW, men det är ruggigt gott att ha 245:an som komplement. Den kostade ungefär lika mycket som det hade gått på att montera en dragkrok på BMW:n :)

MVH
Robert
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min "skräck" handlar inte om att inte våga använda bilen för mina syften inkl. åka till soptippen, den handlar till 100% om risken att någon annan gör något med min bil, t.ex. när den står parkerad.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
marin849:

+1

BMW M-POWER
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
+1 på både marin849 och Robert Lundberg.

Själv hoppas jag i dagarna byta ut min Volvo mot en E36a som tjålburk! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.