|
|
|
|---|---|
|
Hej, Sökte i forumet utan att finna svar... Har idag bytt drivremmar samt remspännare för både AC och vattenpump/gernerator. Vid uppstart var det tyst, varvade sedan upp motorn ngt och då började det skrika i ngn av remmarna. Efter att motorn gått lite på tomgång körde jag en kort sväng och då var det tyst. Vid nästa uppstart skrek det igen vid förhöjt motorvarv, sedan vart det tyst. Är detta normalt, kommer det att sluta skrika? För vattenpump/generator monterade en hydraulisk remspännare, vilken jag ställer mig lite frågande till... Saknar spännrulle nr 15 i länken nedan. Även bult nr 10 saknas. Länk Det ser inte ut att finnas några gängor för att dra bulten (nr 10) i. Har jag fel? Att få remmen att gå förbi ytterligare ett löphjul verkar omöjligt då det inte fanns mkt över då jag satte dit den. Är tacksam för svar och tips! Mvh H | |
|
Håkan Hsson, Kikar man i BMW TIS Länk så verkar det förekomma varianter både med och utan övre rulle. Jag gjorde faktiskt samma jobb på min bil idag (blev klar för någon timme sedan). Min bil har den övre rullen. Hade jag inte haft den övre rullen så tycker jag att remmen borde varit aningens kortare. Kan det vara så att din rem är lite för lång (längd anpassad för varianten med övre rulle)? mvh/ Anders |
|
|
Lustigt att vi gjort samma arbete idag... Dubbelkollade så att jag hade rätt rem innan jag satte igång och det var rätt. Remmen gick ganska precis att få dit efter att jag tryckt ihop remspännaren så den kan inte vara för lång tycker jag. Eventuellt är det så att det kommer att sluta slira efter att jag kört lite!?? Slirandet/skrikandet har enbart uppstått den första stunden efter uppstart, sedan har det försvunnit. Hade du bult nr 10? /H |
|
|
Skall tilläggga att det är en lång bult som håller den övre rullen. Gängorna i fästet är djupt försänkta (kanske en förklaring till varför du inte såg några gängor). mvh/ Anders |
|
|
Missade lite i läsningen... Det var inte gängorna till den övre rullen som jag inte såg, utan de för att dra dit bult nr10. /H |
|
|
Ja det var lite lustigt att vi gjort samma arbete. Min rem är dock tyst och gnäller inte ;-) Jag har mekanisk spännare så det skiljer sig vad gäller spännarens fastsättning och bultar. Utan bulten 10 kan det väl inte bli någon spänning på remmen? mvh/ Anders |
|
|
Jorå, nog är remmen spänd (men tillräckligt?). Vet dock inte vilken rem som gnäller... Bult nr 10 kan vara menad för att hålla den hydrauliska kolven på plats. Tyckte dock att den satt fast, och upptäckte inte förrän efteråt att bulten ev. saknades. BTW Det går bra att byta remmar utan att lossa fläkten. Körde upp bilen på ett par brädor och monterade allt underifrån. Mvh Håkan |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Gjorde samma arbete för ett par år sedan och då gick jag över till den hydrauliska remspännaren. En lång bult som följde med paketet användes aldrig, blev liksom över. Mina nya remmar var däremot tysta vilket de är även idag. |
|
@bmwe392001: Minns du om bulten var en M8x50 ? Tänkte ta en bit ståltråd och sticka in i hålet för att känna om det verkligen finns gängor. Återkommer i frågan... Mvh H |
|
|
Har nu kontrollerat om det finns gängor att dra bult nr 10 i och är osäker på detta. Ngt som jag upptäckte var att remmarna inte går mitt på spännrullarna som innan(?). De ligger marginellt utanför så det borde inte vara ngn fara, är dock lite konstigt. Idag var det tyst, och inget slirande ifrån remmarna. Får hoppas att det håller i sig... /H |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
M8 var det definitivt men längden kommer jag inte ihåg. |
|
Hr nu monterat det andra löphjulet, nr 15 i länken högst upp. Efter detta så är det helt tyst, och utan slirande rem. Mvh H |
|
|
... löphjulet monterades med den övre bulten till generatorn. Bulten ersattes av en som var ca 45mm längre (se länk högst upp). /H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.