|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, jag skall beställa lite delar till bilen. Det är lite bakvagns bussningar, diverse skruv och bult. Och lite andra smådelar. Vad anser ni vara bäst/mest prisvärt. Skiljer det mycket i pris på Schmiedmann mot att köpa hos BMW? I mitt fall skulle det bli hos Auto 7H om det spelar någon roll. Sen hur väl stämmer priserna som står på realoem, mot våra reservdels priser här i sverige? | |
|
Köpte en hel del från Schmiedmann, vissa delar kan det skilja mycket på medans andra är schimedmann tom några kr dyrare på iaf om man som jag jämfört med BMW sthlm/sätra. Ingen aning om hur det är med Auto 7H, prisex. oljenivågivare i min M runt 900 på S., 2300:- på BMW. Stod "ej original" på schmiedmanns hemsida, när jag fick den så var det samma pryl, samma tillverkare(Hella), bara lådan som var ingen BMW låda inget som man lider över direkt... :-) Köpte sist 10 Liter BMW schampo som för övrigt jag tycker är guld bra för 270:- Annars köper jag mycket från tyskland direkt numera från atp-autoteile.de, där kan man prata om prisskillnader. Komplett skivpaket RUNT OM med klossar till A4an 2000:-, samma pris i Sverige på Meca som var billigast 7000:-(!). Brembo skivor o samma art nr! Lite jobbig o buggig website bara, när man gjort en sökning så ibland så hittar den inte varor som man vet att dom fanns för några sekunder sedan. Olja köper jag från mapodo.de eller ebay.de mindre än halva priset jämf. med "good old schweden" ÅF. Mvh Peter |
|
|
Jag skulle nog föredra original. Bytte dragstag från schmiedmann på min e39 för knappt ett år sen. Såg nu att damaskerna var helt slut, så där blir det original nästa gång. Däremot köpte jag främre länkarmar i bak från schmiedmann, då dessa kostade ca 2200 kr st på bmw, och runt 800 kr st på schmiedmann om jag minns rätt. Får se hur länge dessa håller :) |
|
|
Tack för svar. Jag har handlat små saker från schmiedmann tidigare, såsom clips/lister mm. Sånt som inte spelar så stor roll. Lade igår en beställning på bärarms bussningar bak, till min e36a samt packningar till bakväxeln. Får väl se när det dyker upp. Jo på vissa saker skulle jag inte tveka på att ta orginal, men bussningar och sånt tycker iaf inte jag bör vara så stor skillnad. För 200kr är det värt att chansa :). På vissa saker verkar det ju tom som pablo säger, vara över halva priset hos schmiedmann. Och om man då har tillgång till garage/verkstad, och kan meka själv. Så kan det nog helt klart vara värt det. Tack för tipset angående atp-autoteile, verkar helt klart vara ett intressant alternativ. |
|
|
Det är ju viktigt o veta att Schmiedmann säljer BMW original grejor också, jag har köpt mycket smågrejor till min bimmer bla växellådsrepsatsen pga att jag har problem med trög växling, ett f.ö. känt problem på en viss serie av dom 5 växlade getrag lådorna. Det är bara o skriva in BMWs originalnummer på resp reservdel i sökfältet så får du upp alla delar även om dom inte finns direkt på siten så får du upp pris o all info. Reservdelsnummer hittar du här: Länk Alla delar jag då fått kommer i BMW originalkartonger. Ganska lång levtid dock, varit över 2 veckor när man beställt grejor som dom inte haft hemma. Mvh Peter |
|
|
Åh där ser man, Allt jag har beställt har jag plockat reservdelsnummret till från realoem. Så då bör det vart rätt då. Tack för länken också, Verkar lite smidigare än Realoem. På bussningarna jag beställde med orginalnummret, så stod det "Produkten är inte original, men i OE kvalitet" Betyder det att den är från samma tillverkare då? bara att det inte är orginal "bmw" |
|
|
Dom grejor jag beställt har varit samma tillverkare men det är nog inte säkert i alla fall. Men det har varit det på oljegivaren o dörrlåsenheterna som jag beställt o som jag kommer ihåg att det stod att det inte var original. Mvh P |
|
|
Gött att höra, då vet jag hur det ligger till. Bara att fortsätt köpa på Schmiedmann då, sålänge de är billigare är jag nöjd :) |
|
|
hur funkar atp auto-teile? Hur ska jag skriva in reservdelsnummer? Jag hittar inget om jag kopierar från realoem eller från bmwfans.info |
|
|
"Produkten är inte original, men i OE kvalitet" behöver definitivt inte betyda att det är samma tillverkare som original. Meyle-prylarna står det ofta så på och dom är inte någon OE tillverkare vad jag känner till. Har man inte så bråttom så går det ju att köpa originalgrejer från Schmiedmann till listpriser. Tex kunde jag kirra muttrar till M3 E46 fjäderbensstag för ca 60kr/st hos Schmiedmann men orkade inte vänta så jag köpte dessa för runt 100kr/st (!!) hos min lokala BMW-handlare. Värt att jämföra priser.. och leveranstider - några dagar eller några veckor efter? |
|
|
Köpte nyligen krängningshämarstag till bakvagnen på min bil av schmiedmann. Stod också "Produkten är inte original, men i OE kvalitet". Stagen var av märket Vaico, vilket jag tror är lite av ett billighetsmärke/budgetmärke, rätta mig gärna om jag har fel... Mvh Martin |
|
|
Kahn-d, När jag köpte bak-bromsbelägg (nästan gratis) till 323:an så var de av fabrikat Vaico. Har för mig att de skriver "produkten är inte original, men i OE kvalitet" på även dessa. Tycker för övrigt att det är bra att dom skriver ut det, men det hade även varit intressant att få ett fabrikat utskrivet på alla delar så man kan forska lite själv. Om du tex känner till att det är Lemförder som tillverkar krängningshämmarstagen bak till E39:or (har ingen aning, ett exempel bara) och Schmiedmann säljer Lemförder billigare än original så borde det inte finnas någon tvekan. Strålkastarglas (E46 Coupé) från Schmiedmann var intressant. Levereras i kartong som det står Bosch på överallt men på glaset (/plasten) finns ingen Bosch-märkning alls. På originalglasen står det Bosch mitt på. Tyckte det var lite lustigt men kan hända att det är så det funkar med OE och "inte OE men OEM" ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.