AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.910

Bekräfta felutpekning på DSC - styrenhet

Sida 2 av 4
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Ja jag menar det:).
Jag gjorde en hastig inbromsning till jobbet idag däcktjut och ingen pullsering i pedalen, nu verkar det som min Abs inte funkar, men borde inte lampan för Absen lysa för våran del?? Jävla el skit tacka vet jag Volvo 740:)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Har testat igen och jag har ingen fungerande ABS.
Tycker också ABS-lampan borde lysa men vet inte vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att den ska tända. Kan vara värt att kolla upp.

Om det ska vara en 740 får det nog bli något annat än Volvo.
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Körde lite grusväg på väg till dagiset nu och nu fungerar Absen hela tiden hum, ja jag återkommer när jag kylt ner Abs modulen samt tittat över jorden Med vänlig hälsning,
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Har provat att kylt ner modulen nu utan att dsc lampan har släckts, ingen förändring....
Visa användare
301
Fredrik1971
Detta inlägg i annat forum verkar nyttigt. Det är väl rimligen den pumpen som felkod 58 pekar ut.

The "pre-charge" pump is the one located on the intake side of the engine under the cabin air filter assembly on the frame rail. Don't confuse this with the pump mounted on the aluminum block where the ABS module mounts.

First thing I would do is apply 12v directly to the pre-charge pump and see if it comes on.
This could be done directly at the pump... positive wire has green on it, negative wire has brown on it if I recall.
Or via pins 3&4 (iirc) on the ABS module harness connector. Be cautious of positive and negative....pin 3 is positive, pin 4 is negative. (look at harness connector pics in previous posts above)

If the pump runs....then it is most likely the module itself. The wires inside that control the voltage going to the pump are the ones typical of getting broken due to vibration.

If you can NOT get the pump to run directly, then it could very well be bad.

And if trying to run the pump functions with INPA, DIS, or anything like that.... it will ONLY work if the MODULE is good. (the module is what sends power directly to the pump)
So if the pump does not run via the test programs, then you still need to check the pump itself by applying voltage directly to it. Because you could still have a bad module not allowing it to run.
Visa användare
301
Fredrik1971
Här kommer länk till det inklippta inlägget ovan eftersom där finns en ganska omfattande felsökningsguide.

Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Ta denna istället:

Länk
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Ja jag har tittat igenom detta nu och jag får försöka sätta ström på stift 4 och 5 som jag fattade som så är det förpumpen, men det kan ju lika väl vara modulen som någon skrev. Eller om jag kan komma åt förpumpen på något sätt ska återkomma med info.

Trevlig midsommar på er....
Visa användare
301
Fredrik1971
Nu har felkodsavläsaren kommit. Jag har felkod 58 Precharging pump på ABS-systemet.

Körde en kort runda och tittade på strömmande data från berörda givare och kunde konstatera följande:
- Hastighetsgivarna på respektive hjul verkar funka som de ska.
- "brake pressure" visar 0 bar även om jag trampar på bromsen.
- "steering angle" har jag bara lyckats få att visa 1 grad och 11 grader.

Nu har jag lite att gå vidare med. Tänkte även försöka tvinga igång förpumpen genom att strömsätta den direkt enligt inlägget jag klistrade in ovan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med BMW inpa kan du köra pumpen från tangentbordet likväl testa alla ventiler.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
Kan även konstatera att "rotation rate" ligger på 0 grader per sekund även när jag vrider på ratten.

Mätningarna idag visar alltså att det inte kommer relevant data från två av sensorerna som DSC-systemet använder sig av. Ganska osannolikt att båda sensorerna har gett upp samtidigt och ingen av de här sensorerna pekas ut som felaktig av felkodsavläsaren. Någon som kan bekräfta att felaktig ABS-box kan ge denna typ av symptom? Rimligen är boxen åtminstone inblandad i uträkningen av styrvinkelhastighet. Visst borde jag fått felkod på bromstryckssensorn och styrvinkelsensorn om de var felaktiga! De mätningar jag gjort har skett genom ODB-uttaget med en v-checker v401.

Hasso, tack för tipset men har inte skaffat INPA. Tydligen går INPA-styrningen genom ABS-boxen och man kan behöva tvångsmata pumpen med ström för att testa om själva förpumpen lever. Går det inte med INPA kan felet ligga i ABS-boxen.
Visa användare
301
Fredrik1971
Hm, hittade just en meny som heter LEW (steering angel sensor) och där fanns ett antal felkoder. En 01 supply (term 30) och 4 koder som saknade beskrivning.
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Nu har jag satt 12 volt på pin 3 och 4 o vet ni det surrar i den. Så den funkar samt inget kabelbrått fram till förpump. Misstänker ganska starkt att det kan vara Abs modulen eller vad tror ni. Ps fy tusan vad detta forum är kanon tack till er.
Visa användare
301
Fredrik1971
Jag misstänker också starkt att mitt fel ligger i abs-modulen och är i princip mogen att skicka den på reperation eller beställa ny. Tänkte inte på det innan men det är klart att din pump funkar eftersom ABS-funktionen går som den ska. Detta tyder även på att din Bromstrycksgivare med koppling till Abs-modul funkar på din.

Trucker, varifrån beställde du din nya modul?

Om någon misstänker att min modul trots allt är hel som kom gärna med tips på kompletterande tester. Såg att rotation rate mäts av separat givare under förarstolen och eftersom jag därmed har 3 sensorer som inte ger vettig utdata ser jag det som osannolikt att alla dessa är trasiga utan att ge felkod.

Grymt bra forum som du säger!
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Abs pump och dsc pump är vell 2 helt oberoende pumpar som jag fattat det som? Jag tänker skicka min modul till innosund, sen får dom avgöra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På senare modeller är det bara en. Jag har bara en. Vet ej när de bytte.
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Sitter det inte en pump där Abs enheten är? Sen en för dsc på insugs sidan under cupefiltret på balken nedan.
Visa användare
301
Fredrik1971
Nu har även jag testat att lägga spänning över pin 3 och 4; "precharging pump" surrar så fint!

Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Ja modulen då. Ska du köpa ny eller reparera? Som jag nämnde innan så skickar jag min till innosund
För en Max kostnad på 2800kr + ev,frakt. Med ett års garanti.
Visa användare
301
Fredrik1971
Snabbe83, uppenbarligen har vi båda dubbla pumpar. Verkar ha varit så fram tom 2003. Har du tillgång till INPA eller liknande så testa gärna att dra igång "precharging pump" den vägen. Går det inte att få igång pumpen den vägen bör vi kunna vara helt säkra på att felet ligger i modulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.