AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.907

Tips: dolda menyn på F20

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
BMW visar inte föraren all information som finns tillgänglig i bilarnas datorer. Vad jag och många med mig saknar i de nya bilarna är bl a info om temperaturen på kylvattnet och oljan.

Länk

På F20 är det lätt att komma åt den informationen plus en hel del annat smått och gott - t ex en möjlighet att korrigera de glädjesiffror som BMW serverar oss vad gäller bränsleförbrukningen.

För att styra inmatningarna i den dolda menyn gäller att en kort tryckning på trippmätarens knapp stegar igenom de olika alternativen och en lång tryckning bekräftar valet.

Gör så här:

* Börja med att ta reda på koden som du behöver för att låsa upp den dolda menyn. Summera den sista 5 siffrorna i serienumret. Exempel: 40608 ger koden 18

* Håll ned trippmätarens återställningsknapp i c:a 15 sekunder eller tills en ny skärm kommer fram. Gör detta med tändningen påslagen eller motorn igång.
Gå till UNLOCK (med korta tryckningar!) och bekräfta med en lång tryckning

* Mata in din kod

Allt finns nu tillgängligt för läsning och i några fall för modifiering. Det senare gäller t ex korrektionsfaktorn för visad bränsleförbrukning som jag ändrat till mer realistiska värden.

Standardvärdet här är 1000 och visar din bil glädjesiffror (vilket är mest troligt) skall du ange ett högre värde. I mitt fall var en ökning med 6 % vad som behövdes, dvs 1060.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Inte för att jag har en F20 men intressant läsning ändå. Och man måste ju säga att ditt alias är synnerligen väl valt :)!
Hur får man reda på koden?
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Jag citerar mig själv:

* Börja med att ta reda på koden som du behöver för att låsa upp den dolda menyn. Summera de sista 5 siffrorna i serienumret. Exempel: 40608 ger koden 18
Fattade till slut... VIN-numret!
Tackar! kul grej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.