|
|
|
|---|---|
|
BMW visar inte föraren all information som finns tillgänglig i bilarnas datorer. Vad jag och många med mig saknar i de nya bilarna är bl a info om temperaturen på kylvattnet och oljan. Länk På F20 är det lätt att komma åt den informationen plus en hel del annat smått och gott - t ex en möjlighet att korrigera de glädjesiffror som BMW serverar oss vad gäller bränsleförbrukningen. För att styra inmatningarna i den dolda menyn gäller att en kort tryckning på trippmätarens knapp stegar igenom de olika alternativen och en lång tryckning bekräftar valet. Gör så här: * Börja med att ta reda på koden som du behöver för att låsa upp den dolda menyn. Summera den sista 5 siffrorna i serienumret. Exempel: 40608 ger koden 18 * Håll ned trippmätarens återställningsknapp i c:a 15 sekunder eller tills en ny skärm kommer fram. Gör detta med tändningen påslagen eller motorn igång. Gå till UNLOCK (med korta tryckningar!) och bekräfta med en lång tryckning * Mata in din kod Allt finns nu tillgängligt för läsning och i några fall för modifiering. Det senare gäller t ex korrektionsfaktorn för visad bränsleförbrukning som jag ändrat till mer realistiska värden. Standardvärdet här är 1000 och visar din bil glädjesiffror (vilket är mest troligt) skall du ange ett högre värde. I mitt fall var en ökning med 6 % vad som behövdes, dvs 1060. | |
| Inte för att jag har en F20 men intressant läsning ändå. Och man måste ju säga att ditt alias är synnerligen väl valt :)! | |
| Hur får man reda på koden? | |
|
Jag citerar mig själv: * Börja med att ta reda på koden som du behöver för att låsa upp den dolda menyn. Summera de sista 5 siffrorna i serienumret. Exempel: 40608 ger koden 18 |
|
|
Fattade till slut... VIN-numret! Tackar! kul grej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.