|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag har skaffat en 3.0 Si -77 med Bosch L-Jetronic. Nu startar inte maskinen och jag har härlett det till att bränslepumpen inte startar. Hur får jag igång den? Finns det något bränslepumpsrelä som jag inte hittar? /Kraniel | |
|
Grattis! 3.0 är bland det bästa man kan åka! Kan låta dumt men har du kollat säkringen till pumpen? Tror att det är den översta säkringen till vänster i dosan. Vet inte exakt var bränslepumpsrelät sitter men ska kolla kass.. Antingen om du mäter om den får någon spänning när du vrider på tändningen eller om du testar att i rephandboken när jag kommer hem. Har bilen gått innan? I värsta fall kan det vara själva pumpen som är lägga 12v direkt på pumpen och ser om det går då. Återkommer om jag hittar var reläet ska sitta... LTK, Kung i Alingsås |
|
|
Visst är det en underbar vagn! Jag har kollat säkringen (och visst är det den översta t v i dosan) och lyft på baksätet, där min verkstadshandbok påstår att det ska finnas ett relä. Å andra sidan kan jag ha misstolkat någonting, det är inte ovanligt. Bilen har gått klanderfritt ända tills i måndags då den plötsligt startvägrade, men jag ska prova med att lägga spänning över pumpen och se vad som händer. Återkom om du hittar något! Tusen tack för hjälpen! Länk |
|
|
HEj Kollade i boken. Stod inte så mycket om pumpreläet men det som sitter under ditt baksäte är nog styrboxen till insprutningen, inte reläet till pumpen. Tittade i instruktionsboken till bilen och såg där på en bild på SI motorn ett ganska stort rektangulärt relä som sitter mellan batteriet och framskärmen. Kan vara det. Tror att pumprelät ska ha part nt 1 363 1 273 139. Kanske hjälper det dig. Kolla det reläet.. Återkommer om jag kommer fram till ngt mer. Lycka till.. LTK, Kung i Alingsås |
|
|
På min Coupe hade jag ett relä på torpeden vid bromsklockan som styrde ett annat under baksätet. Styrboxen satt lägst ut vid dörren och mot kardantunneln satt bränslerelät. Jag fick uppfattningen att det främre slog på strömmen till pumpen och det bakre var det som slog ifrån om motorn ej gick, dvs när man slår på tändningen utan att starta slår pumpen ifrån. Har bilen gått torr? I så fall kan rullcellspumpen ha svårt att få fram soppa. Ett knep kan vara att lägga sig under bilen med + och - och omväxlande köra pumpen framåt och bakåt. När den börjar komma igång märker man det på att gången blir tyngre. Du kan även lossa returen efter tryckregulatorn och kolla så att du får upp trycket, det skall komma ordentligt efter några sekunder. |
|
| Antingen har reläet till pumpen gått sönder, bensinpumpen gett upp eller så har styrboxen gått sönder. Att boxen lägger av är rätt vanligt. Bensinpumpsreläet hittar du förmodligen på vänster framskärm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.