AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.358

Manuell 540i 1994 info

di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Någon som känner till denna, Stephan735i kanske kan ge lite information :)

Sitter och kollar på att köpa något nyare med automat typ 530d men så kom en sådan här kärlek ut...

Länk

di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Såg även att denna fanns ute.. nu håller jag bli köpgalen

Länk

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Båda ser väl ut att vara bra bilar? Köp :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Satan också. Om jag bara fick volvoburken såld och lyckades skrapa ihop en aning mer stålar så skulle jag ta en av dom direkt!
Den Oxfordgröna var till salu i Sigtuna förra året billigt med tom klima efter tidigare ägaren dött. 2äg i Sverige en 50+ och en 70+ då + Sigtunabon?! (den har 5st ägare i Sverige nu sedan 2001) därefter såld till Arvika som nuvarande ägaren köpte den av. Ägaren i Arvika byte bromsskivorna.

Jag har haft mailkontakt med Anton som har #151 upplagd på garaget Länk den har 8x17" M System II runt om och åtminstone vänster bak "backar" rostfri innanför dörrar och tanklucka, icke original avgassystem som synes (lyssna hur det låter och kolla vad det sitter för mittdämpare eller om det bara är rör, klart minus för egen bygge oavsett) Avställd under vintern. Koppling var inte bytt förra året och fanns inget från tidigare ägare, jag rekommenderade byte för att slippa köpa svänghjul när väl kopplingen är slut.

#151 är en av 60st i Oxfordgrün var av 7st finns i Sverige, av de 60st har 16st svart icke utökad läderklädsel med standardstolar (ytterligare 1st har utökat läder (utökat läder försvann 9/94 därav så få) och 2st har icke utökat med sportstolar). Bra utrustningsnivå med elgardin och telefon eftermonterat.

#473 har jag följt under många år dock utan att ha sett den i verkligheten (ägaren till min gamla #788 var dock och provkörde förra året) till salu i Roslagen 2003 för att sedan säljas till Norrland på den tiden saknades original framstötfångaren i stället satt en utan 540i insugen, det och mycket mer är åtgärdat av den yngre racingförare vars far har en bilverkstad i Göteborg. Det är han som helrenoverat den, hellack, bytt ratt till treekeer, bakstötfångare till M Technic..

Avgassystemet på #473 är det något krångel med, typ att det kommer från en 525i det fanns även andra kommentarer från Daniel (ägare till #788) som han drog över telefon så jag minns de inte helt. Men jag skriver vad jag minns=). Då för ett år sedan var priset 99tkr och Daniel jämförde med #788 som kostade några tusenlappar mindre är ett år yngre, rullat mindre är i PERFEKT skick inklusive M Sportpaket (den sist byggda med ratten på vänstersida) i jämförelse med den så var Daniel inte imponerad. Men nu när priset är 71tkr och då kommer det hela i en annan dager!

Båda är väl värda att titta på och är bland de finare i Sverige med låga miltal.

Mvh Stephan
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Stephan; Imponerande :) Antar att du hade det mesta i huvudet också?
Utrustningslistan till #473 lyder som följer;

Utrustning

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAHE51040BJ12494
Typkod HE51
Typ 540I (EUR)
E-modellserie E34 ()
Serie 5
Typ LIM
Styrning LL
Dörrar 4
Motor M60/2
Cylindervolym 4.00
Motoreffekt 210
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg PETROL-MICA METALLIC (305)
Stoldynor LEDER BISON/SCHWARZ (L2SW)
Produktionsdatum 1994-10-12

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S214A AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION Automatisk stabilitetskontroll (ASC+T)
S216A SERVOTRONIC SERVOSTYRNING-SERVOTRONIC
S240A LEATHER STEERING WHEEL Stuurratt, laeder
S243A AIRBAG FOR FRONT PASSENGER Airbag passagerar
S274A BMW LM GUSSRAD/FLACHSTERNSTYLI BMW LM hjul/plattstjärn-stil
S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning
S339A SATIN CHROME Shadow-Line
S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Skjutbart lyfttak elektr.
S416A SUNBLINDS Solskyddsgardin bak sidleges (El-gardin till bakrutan)
S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours
S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket
S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning
S458A SEAT ADJUSTMENT, ELECTRIC. F DRIVER/PASS Sitsjustering fram elektr.
S464A SKIBAG Skidsaeck
S488A LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER Svankstöd förare och frams.passagerare
Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S489A LUMBAR SUPPORT FOR FRONT PASSENGER Svankstöd passagerare fram elektrisk
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S498A HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE Huvudstoed bak mekanisk
S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING Strålkast.rengör.anl/intensivrengöring
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM Hoejdjustering straalkastarinst.
S528A AUTOMATIC AIR RECIRCULATION CONTROL(AUC) AUTOMATISK CIRKULATIONSLUFTKONTR.
S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik
S537A PARK VENTILATION Kupeventilation
S629A CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT Biltelefon (GSM) m kartläsning, fram
S669A RADIO BMW BUSINESS RDS Radio BMW Business RDS
S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem
S686A DIVERSITY-FUNCTION AERIAL Antenn-Diversity
L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike
S900A APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV Elektronisk startspaerr

Alltså mycket välutrustad. Pratade med Daniel för ett par timmar sedan för att höra mer vad han tyckte.

Det ha sa var att omlackeringen inte var perfekt, det finns rinningar. Det är inte dåligt gjort men inte fullt bra. Avgassystemet handlade om att den har racekattar monterat tillsammans med original avgassystem = lirar inte 100% i hop. I övrigt var den bra och för 71tkr blev det tummen upp! Kom i håg säljaren och även ägaren innan i Göteborg begärde strax under 100tkr.

Mvh Stephan
E34brillant; Absolut=).
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Hallå där! Spar en till mig också! :P
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Tack för information Stephan735i ! guld värt :)
Imorgon åker jag och synar den oxfordgröna, känns allt bra blir det köp. Synd på kopplingen antar att jag får räkna med ca 15 tusen för att byta den.

Om kopplingen och svänghjulet behöver bytas kan du räkna med 10tkr och dra av 4-5tkr om du klarar svänghjulet.

Detta om du lämnar till mindre verkstad och köper delarna från Ebay.de och ebay.co.uk vilket jag gjorde till #410 hösten 2010. BMW Solna tog 17-18tkr våren 2002 på #774.

Stephan
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Om jag behöver byta svänghjulet så vet jag väll inte det förens lådan är nedmonterad antar jag ?
dieselgris; Nej det vet du inte, dock har du indikation hur bilen varit när du körde den. Minsta slir och det är kört för svänghjulet. Så kontrollera noga vid provkörning.

Mvh
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Det blev köp !!! lyckan är total !!! kom just hem efter en cruise på 20 liter :)
kopplingen är kanon inget slir men visst det finns lite små fix. Känns bra har ju en merca diesel att hinka runt med till vardags. Godnatt alla :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Grattis DG! Kan du inte skriva en liten recention om hur du upplever bilen? Pigg? Lättkörd, känsla?

Jag väntar in lite pengar för ett uppdrag och därefter blir det nog en 540i/6 :)
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Ja jag upplever den som en riktig komfortkryssare som transformas till en kvick sportsedan :) otroligt lättkörd, koppling, låda och motorn lirar i harmoni. Växla behöver man inte fundera så mycket på går ju åka på tomgångsvarv om man vill !! Känslan är max, svartskinn i toppskick och mörka trä paneler mumma :)
Men visst jobb finns det, den är ganska mjuk i chassi så nya stötdämpare och lite bussningar så är den perfekt. Första prio är att kolla oljepumpsbultarna för det verkar inte vara gjort.. Kan varmt rekommendera denna modell går inte att jämföra med en automat 540. Förstår att Stephan735i samlar på dom !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.