|
|
|
|---|---|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tog mig en närmare titt på mina framdäck nyligen och upptäckte att vänster fram har ett kraftigt slitage på den absoluta yttersta kanten. Länk Men inget liknande slitage på höger fram. Länk Framvagnen justerades i samband med byte av styrstag, men det var runt 5 år sedan. Vad kan orsaka denna typ av slitage? Felaktig toe-vinkel? Glapp i leder? Lite märkligt att det bara kommit smygandes med tiden och endast på vänster fram. Framvagnen känns inte helt frisk, kontakten med vägen känns på något sätt bortkopplad - lite precis som om framvagnen ligger och simmar lite ovanför vägbanan. Dessutom hade jag en hel del vibrationer i hela bilen - det mesta försvann genom att byta silentbussningar men det är en del vibrationer kvar. Men det är inte rattvibrationer direkt - är mer chassivibrationer. |
| Lurt att det är lite mycket toe-in på VF är min lilla gissning. | |
|
Jag har nästan exakt samma symptom på min E32:a, dvs moderata vibrationer i chassit(märks i vissa driftlägen) och däck yttre snedslitet vänster fram + lite "vag" vägkontakt med tillägget "känslig för ojämnheter/spår i vägbanan" ... Ska byta styrstagen(båda) inkl leder och göra en framvagnsinställning vad det lider(damaskerna borta på 3 st av lederna). Annars har jag inga glapp vare sig i styrstång(kontrollerat muttern i styrstång i kupén)/styrväxel/mittre styrstag etc. vad jag kunnat konstatera iaf Vibrationerna ska jag också "ta tag i" snart...men min högra bakfälg(9 tum bred 17 tums fälg) är inte helt "rund" så vibrationsproblemen mina ligger i denna bakfälg vilket jag också ska försöka åtgärda medelst fälgrenovering. Jag märker mina problem där främst när däcken är kalla och "vibrerande passagerarstol" kan konstateras :) Mvh Janne. |
|
Intressant! Jag har iallafall beställt tid för uppmätning av framvagnen nu på onsdag för att se hur dess värden ser ut. Sen får jag ta det därifrån. Har själv gått igenom varenda led och letat efter slitna eller glappande leder men inte hittat någonting. Håller tråden uppdaterad när det kommer mer info! |
Då har framvagnen blivit uppmätt Länk Inga överraskningar - jag hade hoppats på att framhjulen pekade åt varsitt håll och helt åt skogen - men så var det alltså inte... Kunde gärna varit lite mer toe-in, men det var inget direkt alarmerande - och speciellt inte någon skillnad mellan vänster och höger sida (vilket denna tråd ursprungligen handlade om). Mekanikern kunde heller inte upptäcka något direkt uppenbart (förutom dåligt lufttryck i höger fram - när han sa det mindes jag att jag hade märkt att höger fram inte hållit luften särskilt bra under vinterförvaringen och sa till mig själv att jag måste kolla lufttrycket lite oftare i höger fram - vilket jag såklart glömt). Så vad är nästa steg? På med nya däck (beställde fyra nya sommardäck i samband med vinter=>sommar skiftet men satte bara på två nya bak), balansera och se vilken skillnad det gör. Det är riktigt gamla däck som sitter på nu (där ett av dem inte håller tätt dessutom). Efter det blir det genomgång av framvagnen, troligtvis byter jag en hel del komponenter (jag har redan en ny uppsättning av bärarmarna och två nya styrstag kostar bara en femhundring) och dubbelkollar även övriga leder och delar av styrningen. Efter de nya framvagnsdelarna monterats så lämnar jag in för en framvagnsjustering som sätter toe-in inom börvärdena. |
|
Blir inte sämre iaf.. Vet att man ska belasta vissa BMW-modeller när man justerar framvagnen(dvs lägga på lite tyngd/vikt vid justering)... Kan faktiskt inte säga om det gäller just E32:an eller hur många kg heller :/ Hmm...kolla på forumet, vill minnas att det diskuterats en del tidigare det där med framvagnsjustering på tunga bilar. Mvh Janne. |
|
|
Ähh...du har ju en E34, där kanske det inte är lika viktigt med tyngd. Mvh Janne. |
|
:-) Vi har ju samma konstruktion så visst tusan så gäller det i lika stor grad på en E34. Helt rätt, bilen ska vara korrekt lastad när dessa mätningar görs. 68kg i varje framsäte 68kg i mitten av baksätet 21kg i bagaget Full bensintank Jag är osäker på om särskilt många verkstäder följer dessa rekommendationer (men han på Vianor var mycket trevlig och tillmötesgående) och min bensintank var helt tom - så man ska nog inte stirra sig alltför blind på alla decimalerna om man säger så. Helt rätt, en liten justering av toe skulle inte göra det sämre iallafall - men det var helt enkelt inte värt besväret att fippla med det i nuläget. Det kunde ändåså inte vara orsaken till ett eventuellt snedslitage på bara vänster fram. |
|
Det är knappast något större fel på toen, då skulle båda sidorna va slitna. Det råkar inte va så att du gör kraftiga högersvängar in på tex en garageuppfart dagligen? En vän till mig hade liknande problem med sin XC70. Det visade sig tillslut bero på att han gjorde en skarp 180° sväng upp på garageuppfarten dagligen :) |
|
Nej, precis - inget direkt fel på tån - därför lät jag bli att börja fippla med den just nu. Precis det här med tvära svängar i låga hastigheter har jag faktiskt funderat på! Borde vara tvära högersvängar isåfall som du säger. Borde också vara ett ganska strävt/grovt underlag. Såphala plana betonggolv i vissa parkeringsgarage borde inte ha så stor inverkan tycker man. Hmmm... Vänstervarv på ena planet och högervarv på andra planet på parkeringsgaraget på jobbet... Och ungefär 50/50 var man parkerar... Ja, tål att tänkas på... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.