AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
786

525tds-94 Hjälp kloinkande ljud i framvagnen

mi
10
miob
520d 2017 M-sport
Har bytt dämpare,bussningar,däck ,skivor o klossar
men ändå så rör sej framvagnen när jag bromsar o det kloinkar,även när jag kör över håligheter.
har läst om casterstag? är detta mitt problem
i så fall vad kostar ? o kan man byta själv
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag hade samma probs med min för en månad sen. Men jag kom fram till att det var bärarmen och inte casterstaget. bärarmen kostade runt 800:- för en i stål, alu kostade runt 1100:- bara kolla vad som sitter på din. kan vara svårt att få loss kulleden men det andra är enkelt...

Rickard
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej,
ditt fel tyder på bakre länkarmen (casterstaget) med dess bussning. Är bussningen dålig så klonkar det vid inbromsning, hjulet rör sig bakåt och ofta uppstår vibrationer (vanligvis när man bromsar lätt). Klonkandet i gupp kan vara kulleden på staget som glappar. Det är denna bakre länkarm som tar emot kraften vid inbromsningen så det slits fortast, samt orsakar att hjulet rör sig bakåt. Om bara den främre länkarmen är trasig (tror Rickard menar den) så skall hjulet inte kunna röra sig bakåt ändå (möjligen framåt..?)

Länkarmen/casterstaget kostar också kring 800, men du måste även köpa bussningen för någon eller några hundralappar. Bussningen skall pressas in i länkarmen vilket görs enklast med hydralpress. Jag har köpt en länkarm på Mekonomen men en annan på BMW då jag upptäckte att priset inte skilde så mycket. BMW pressade in bussningen åt mig, till det andra använde jag ett STORT skruvstäd och lite rörbitar, funkar det med.

Arbetet hyffsat enkelt, bara man får väck kulleden. Jag använde en kulleds-avdragare som jag enbart kom åt när jag lossade "klumpen" under dämparen där kullederna sitter i (3 bultar). Sedan måste man komma ihåg att bulten på bussningen skall dras åt när länkarmen är under normalbelastning, dvs med bilen på hjulen.

Här har du en arbetsbeskrivning och bild på länkarm + bussning (casterstag).

Länk

Always Diesel
mi
10
miob
520d 2017 M-sport
Tack så mycket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.