|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Någon som provat att köra med NGK Iridium BKR6EIX i sin E36a? Får gärna ge respons om ni har andra modeller också om ni upplevt någon skillnad. I min instruktionsbok står det NGK BKR6EK & kollar man ersättningslistor ska det gå bra med dessa Iridium stift som ersättare: Länk Kom gärna med åsikter, för & nackdelar :) Mvh | |
|
Hur bra som helst. Kan läsa lite om problemen jag haft tidigare i en tråd jag hade uppe. Ska bara finna den tråden till dig. Köp dem från ebay, så får du dem för c:a 450-500:- inkl frakt. |
|
|
Rubriken på tråden är "Tändstift 328 E46 98 års modell." Om inte länken fungerar Länk |
|
|
Tändstift är en djungel. Jag har lärt mig en sak: I regel funkar det utmärkt med de stift tillverkaren rekommenderar. MEN det finns naturligtvis andra stift som funkar minst lika bra, ibland t.o.m med bättre, men det beror mer på hur man använder bilen. Om jag inte missminner mig så är Iridium ett "1 elektrods-stift". Ett sådant stift skall i regel indexeras vid montering, vet du inte vad indexering av stift innebär så är det enkelt förklarat att man monterar stiftet på så sätt att "öppningen" mellan elektroderna pekar åt det gynsammaste hållet, vilket hål detta är beror på stiftets placering i toppen, bland annat. Ett flerelektrods-stift (3-4) behöver/kan inte indexeras, en stor fördel som jag ser det, dock så skymmer jord-elektroderna lite även här. Det "bästa" är ett stift där sidoelektroderna är "tillbaka dragna", då har man iaf teroretiskt den friaste/enklaste vägen att antända blandningen. MEN det finns fler faktorer som spelar in, bland annat hur "lätt" gnistan hoppar samt hur kraftig den blir. En annan fråga som kan diskuteras är om en kraftigare gnista ger snabbare förbränning eller inte, svaret borde vara:Nej, inte snabbare förbränning men däremot kanske en mer fullständig förbränning då den initiala flamman är något större. Jag har "ett antal" kinkiga bilar. I två av dessa (M5 E34 samt M3 E36) sitter det original sk "1-elektrodsstift", liknande de du föreslår men av en enklare(??) variant. Iaf, jag använder mig INTE av dessa stift, utan ett par andra "4 elektrodsstift med tillbaka-dragna sido elektroder", egentligen avsedda för racing. Jag har även testat dessa stift i min bruxis (Passat -95) i ca 4000 mil utan minsta bekymmer, trots att de kräver mer av tändsystemet (gnistgap på nästan 3mm...), men detta kompenseras genom att man har silver-mittelektrod (den metall som lättast "knoppar av sig elektroner") samt att man utnyttjar glidgnist principen, en gnista har lättare att glida längs isolatorn än att hoppa "fritt". Har jag då märkt nån skillnad med dessas stift? I Passaten ingen märkbar skillnad alls, men där sitter det redan 3-sidoelektrodsstift original så det var väntat. I M5:an märker jag skillnade, jämnare grång, de motorkarakteristiska "mager rycken" kring 2000 rpm är så gott som borta, härligt klipp är det i maskinen oxå, M3:an har om möjligt fått ännu rappare gasrespons med dessa stift, inte en chans att M5:an eller M3:an går sämre med dessa stift än original, de går minst lika bra som original. M5 som är erkänt kinkig med stift går kanon med dessa, perfekta avgasvären år efter år vilket naturligtvis inte bara kan tillskrivas stiften, eller inte alls kanske. Jag är iaf så pass nöjd att jag kommer montera sådan stift även i min M5 E39 vid det stundande bytet. När det kommer till din bil så är mitt råd att köra på original för du har redan "fler-sido-elektrodsstift" i den bilen original, att montera sådana racing stift kommer inte ge dig nån märkbar skillnad, kanske lite bättre respons o uppåt 5-6 hästar mer, mer rör det sig inte om. Det finns däremot dyno-papper på att bilar som har 1-sido-elektrodsstift original har fått uppått 25 hästar mer med dessa stift, jämfört mot nya original, men då snackar vi om jänkespisar på ca 300 hästar. Jag tänker inte göra reklam för dessa stift men är du intressarad så kan jag mejla dig en länk så får du bilda din egen uppfattning, Men kom ihåg oavsett vilka stift du väljer så välj stift med rätt värmetal o rätt instick, o förvänta dig inga underverk. Lycka till i valet:)! |
|
|
Länk 471:- inkl frakt med dagens kurs. Han är mycket snabb med frakten också. |
|
|
Passatens stift efter 4000 mil : Länk M5:ans stift efter ca 1500 mil : Länk Stifttillverkaren rekommenderar byte efter 3000 mil. I fallet med Passaten rullade jag 4000 mil utan minsta bekymmer (allt från sträng kyla till högsommarvärme). I M5:an följer jag det av BMW föreskrivna bytesintervallet, vilket är ca 2000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.