|
|
|
|---|---|
|
Hej När motorn kommer upp i arbetstemp så kan den ibland stanna ( tappa tomgång ) speciellt om styrservot eller AC'n jobbar. Det sker när jag släpper gasen inte vid tomgångskörning ( trafikljus ). Är det el-gasspjället som kärvar? eller luftläcka? | |
|
Kolla först gummibälgen mellan LMM och trottelspjället så det inte finns sprickor där. Man får bända och titta i förgreningar och veck. Även lösa vacuumslangar kan ställa till det. Fungerar det ok när bilen står på tomgång om du t.ex. börjar ratta så att motorn belastas lite? I så fall reglerar tomgångsventilen Sliden kan ibland kärva i den så att den inte hänger med. Sedan måste spjällägesgivaren fungera på trottelspjället. Då det är stängt måste DME få signal om att tomgångsregleringen ska ske via tomgångsventilen som sitter som en bypass förbi trottelspjället. Men som sagt tjuvluft skulle jag söka först. |
|
|
ODB'n gav felkod P0344 = halvtrasig kam positions givare insug. Beställer en ny i morgon. |
|
|
Kollade på youtube - köpte givare ( fanns på lager ) och installerade ( ca. 30 minuter mekande ). Ut och provkörde, en ny bil det fanns minst 50 hkr slummrande. Provade segdragning 35 kmh på 5'an och gav gas. Drog fint efter en aning protest i början. Meket: - lossade kåpan över insugsrören. - tog bort luftfiltret med spläll - tog bort oljefilterlocket med oljefilter. - lossade kontakten till "oljekolven" för insuget på VANOS och tog bort oljekolven. - bytte kamlägesgivaren och satta tillbaka allt. Enda trixet var att lossa "oljekolven" till VANOS använde en polygrip. En provkörning och ett leende. Åter till garaget och målade några stripes på bumsen ( K1100LT/SE ) efter rep av kåpa med omlacknig. Känner mig nöjd med kvällen. |
|
|
Vart på en tur ned till Geneve med alpvägar kring Gstaad ( berner oberland )och upp förbi Lille i Frankrike samt autobahn hemåt. Gick utmärkt på såväl motorvägar som alpvägar. Lite klurigt med något svag bottendrag M54/525 men en förbrukning på 8.2L/100km vid 120 i snitt på motorväg är helt acceptabelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.