AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.051

Dieselpartikelfilter, 20000:- för byta ? Eller tvätta ?

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Fick offert för byta Diesel Partikelfilter 20000:- på BMW. Snackade med en förstå-sig-påare som sa att på BMW i Tyskland så tvättar de bara filtret vilket håller 10000 mil.

Någon som har erfarenhet kring "tvättande" av filtret ? Eller ngt ställe där man kan byta till nytt för mindre än 20 K?

M3/// Mullret
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Sök på youtube
Jag har sett ett klipp där en snubbe rengör dpf.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Under tiden mina kamrater på autopower funderat har jag kommit fram till följande:

BMW i Tyskland tvättar ofta filterna, kostar betydligt mindre än 20K.

En firma i Påarp tvättar filterna med tensider, drar ner fyllnadsgraden till ca 15%, kostar ca 3-4000:- med av / på montering.
Samma firma skall skaffa en renings utrustning för partikelfilter som KG Knutsson säljer. Då blir det tom lite mindre kostnader då man slipper montera av så mycket på avgas systemet. Jag står i kö för test av denna procedur.

Återkommer i denna tråd när resultatet är klart.

M3/// Mullret
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Yepp, nu har jag fått det fixat. Kostade 3360:- inkl vätskor och jobb. Mindre än de 20000:- BMW i Tyskland och Sverige ville ha. Och nu går bilen ca 15000 mil till.

Jag får tacka mekanikerna på BMW som undslapp sig " Byta filter? nä vi brukar tvätta dom "

M3/// Mullret
Bra info, kan tänka mig att detta tips blir värdefullt och tar udden av orosmomentet för filterbyte. Vet du om detta gäller samtliga DPF inklusive de regenererande som ju sägs hålla bilens livslängd?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vilken firma är det?
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Denna firma ( fullständig utrustad bilverkstad ) gör jobbet :

Rapid I Påarp
HELSINGBORGSVÄGEN 15, 253 51 PÅARP 042 - 22 70 71

Vilka modeller och partikelfilter etc som går att tvätta/ rensa har han koll på.

Ställer dessutom om felkodsmodulen så den börjar ticka på noll igen avseende partikelfiltret.

M3/// Mullret
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Någon som vet om det finns någon som utför de tjänster Rapid utför i Växjö regionen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.