|
|
|
|---|---|
|
Nyfiken på om någon testat ovanstående bil och kanske har jämförelser mot BMW 535dT? /Anders | |
|
Yes, nu har jag inte kört 535 FXX, så det var några år sedan jag körde 535. Motorn är stark som ett jävla ok (gäller ju 535 också) om än kanske inte riktigt lika varvvillig. Audi använder samma system som finns i t ex nya M5 för att förbättra motorljudet, och jag tycker det funkade bra. Motorn är en riktig pärla, sen tycker jag F11 är roligare att köra, och det gäller främst styrningen. En riktigt trevlig bil annars. Som de flesta moderna bilar krävs s-line och 20" för att göra den rättvisa. |
|
|
Tack Acey, jag blev lite sugen på att testa en A6-a. Tyvärr blir den j-t dyr när man börjar speca upp den. Du verkar ju kunna Audi bra, hur är andrahandsvärdet på en sån A6 Avant tror du jmf med en Allroad med samma motor? Tyvärr verkar det vara ett halvårs leveranstid på Allroad om man vill ha dragkrok, så den faller nästan bort där. Komfortstolar eller sportstolar på Audi? Tyvärr åker man även hos Audi på läderklädselkostnaden om man väljer komfortstolarna. Det jag haft emot Audi A6 tidigare är den hårda fjädringen (därför skulle jag nu isåfall välja adaptiva luftfjädringen) och sen just de hårda stolarna. /Anders |
|
|
Jag har inte mycket att tillföra, utom att luftfjädring är ENORMT gott! Adaptiv och inställbar gör att alla åker riktigt gott. Annars tyckte jag att nya A6 med 3,0 tdi (~270 hk?) var ganska slö och seg - 3,0 tfsi var mycket roligare! |
|
|
groggyfroggy: Apropå luftfjädring, hur är det med tillförlitligheten på den? Vill minnas att det var en hel del bekymmer med läckage och annat på gamla Allroad (00-03?). /Masten |
|
|
Felet med Audi är att man inte paketerar utrustning (speciellt inte vid lansering...). BMW brukar åtminstone ha ett rimligt comfortpaket direkt vid lansering (nu läste jag att Xenon-ljus var ett separat tillval på F3X...). Tyvärr sticker priset iväg ganska rejält då. Är man inne och nosar på toppversionerna med stor diesel / eller bensinare kommer nog värdefallet i kronor bli ganska stort oavsett. Jag tror att Allroaden kommer hålla värdet något bättre. Jag skulle lätt välja komfortstolarna, jag har dessa i A7:an och skulle aldrig byta mot sportstolar, kompletterar du med kylning i sätet så slipper man också en svettig bakdel och rygg. Massagefunktionen är i mina ögon överskattad. Den adaptiva luftfjädringen är fantastisk, och ett av få tillval som faktiskt är värd pengarna. Naven är väldigt bra, men google search och google maps funkar inte med de flesta vanliga iPhone eller Android-lurar, och kräver då ett extra simkort (vilket ställer till andra problem, som åtkomst till telefonboken i din telefon). 3.0 TFSI hade jag helt valt bort helt pga det usla andrahandsvärdet. Jag tycker båda 3-liters dieslarna passar biltypen bättre. 3.0 TFSI tyckte jag man behövde varva för hårt för att få ut prestandan. Båda dieslarna drar riktigt gott från låga varv och bidrar till en skön körstil. Vill man hulliganköra så är 3.0 TFSI klart mer lämplig, eller kanske vänta in nya S6:an :) |
|
|
Har inte kört den ännu, men 313hk-motorn har fått bra omdömen i de tester jag läst och i jämförelse med BMW:s motsvarighet har Audis motor lite mer vrid. Samtidigt får man komma ihåg att Audi har tagit väldigt lång tid på sig för att svara på x35/40d-motorn, så det är inte direkt tal om "Vorsprung durch technik". Automatlådan är antagligen lika bra som BMW:s motsvarighet och jag skulle själv föredra denna typ av konventionell automatlåda framför S-tronic. A6 Allroad sticker ut lite mer än den småtråkiga (men kompetenta) A6 Avant. Luftfjädringen som är standardutrustning till A6 Allroad är säkert mycket trevligt så länge nybilsgarantin gäller. Kanske du kan få ett bra pris på någon av de Allroad 313hk som nu börjar dyka upp hos återförsäljarna som lanseringsbilar? Om jag inte misstar mig är förberedelse för drag standardutrustning och då blir det inte lika komplicerat att eftermontera dragkrok. |
|
|
tack för olika svar, fick precis en offert på en A6 Avant 313 hk. De är lika duktiga att ta betalt hos Audi som hos BMW :( Nackdelen med komfortstolarna är precis som hos BMW att man då måste välja skinn och det skenar iväg cirka 35-40 tkr till som man ju aldrig får igen. Har också funderat på en lagerbil men det känns även fel att köpa en lagerbil för så mycket pengar som man inte fått speca själv. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.