|
|
|
|---|---|
|
Hej. I oktober förra året slog vi till på en mycket fin 530iA touring E39. Med bilen följde en 1-årig garanti som täcker bland annat motor och växellåda. Med tiden känns det som att automatlådan börjat reagera segare och lite oroligt. Den har en tendens att växla upp för fort och ner för långsamt, när det verkligen behövs. När man släpper bromsen från stillastående så "driver" den långsammare än andra automatbilar jag känt på. Gör man "kick down" känns det som att den växlar långsamt, den kan även "svaja" något i vissa lägen. Jag har uppdaterat programvaran och nollat det adaptiva minnet i lådan utan att jag märkt någon större skillnad. Frågan är nu om det är någon idé att kontakta försäkringsbolaget som ligger bakom garantin? Problemen är följande som jag ser det; det rör sig inte om något haveri, det har inte kommit från en dag till en annan utan mer "smygande" och en av klausulerna i garantipapprena gör gällande att om verkstaden inte anser att det är något fel så blir jag tvungen att betala kostnaderna som lett fram till detta konstaterande, vilket säkert kan bli dyrt om en märkesverkstad ska titta på lådan. Å andra sidan har jag läst om liknande symptom här på forumet. Och de verkar ha avhjälpts av ett oljebyte i automatlådan. Kostnad för detta verkar ligga på ca 2500-3000kr. Vad tycker ni att jag ska göra, ska jag blanda in försäkringsbolaget som står bakom garantin eller ska jag prova med ett oljebyte? | |
| Självklart skall du börja med försäkringsbolaget. | |
|
Oljebyte kan göra stor skillnad. Jag bytte vid ca 19000 mil och det blev som en helt ny växellåda. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.