|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min motor trycker ut olja ifrån ventilkåpspackningen, jag misstänker att min vevhusventilation är täppt eller något. Går de att fixa själv?(rengöra eller byta) Om man måste lämna in den på verkstad vad brukar de kosta? kan de vara något annat som göra att de tryckt ut olja ifrån ventilkåpspackningen? Tackar för svar | |
|
ganska trångt och svårt om man inte har lite mekarvana. kan du få den ren utan att förstöra någonting så är de väll bara att göra de. fick byta nedre slangen på min e36:a för den gick inte att göra ren då den var helt täppt.. pris verkar skilja ganska mycket mellan verkstäder.. Länk BMW ownz |
|
|
Hej! Jag har just bytat vevhusventen på min bil. Jag hittade fillmer på utube där det visas hur man gör. Delarna kostade 1400 kr och tog ca 3 timmar att byta. lite trångt men inte svårt när man sett vad som behöver demonteras. Jag fick offert på jobbet ink material på 7500kr. Läs min tråd, sök på: vevhus vent E46 M54 Anders |
|
|
Jag testade att lossa utgående slang från ventilkopan där vevhusventilationen börjar om man säger så. de hade jag fortfarande läckage i ventilkåpspackningen, sen när jag satt i slangen igen så slutade läckaget. Innerbär de att min packning är kass eller va fasen händer? |
|
| Det är inte ovanligt att packningen blir hård och torr med tiden så det rinner lite olja ner på t.ex. grenröret och osar. Tror inte det är alldeles tvärstopp så det bygger tryck den här årstiden. Det brukar ske på vintern då allt gult klegg, emulsion av olja o vatten fryser till is. Om du startar motorn och skruvar av oljelocket och det inte låter som om du öppnar en skakad läsk, eller att oljelocket flyger iväg som en champagnekork så är det inte stopp. | |
|
jag få ut och testa detta med oljelocket. men något jag inte förstår är varför de inte läcker olja när jag har slangen i men när jag dra ut den. |
|
| Kanske det räcker med det lilla undertryck som skapas av ventilationen för att förhindra att det rinner ut olja. Det ska vara ett svagt vacuum i slangen du lossat vid ventilkåpan. Med undertrycket så drar motorn troligen lite tjuvluft där packningen inte håller tätt. Den luftströmmen stoppar nog droppet är min gissning. | |
|
så vad är de slutsats? packning eller vhv? |
|
| Jag skulle börjat med att byta packning. | |
| det läckte på från min ventilkåpspacknin också, jag bytte packning samt att jag satte på en extra bricka på varje skruv runt om(är gummi runt skruvarna och dom torkar och blir mindre, fick bättre tryck på kåpan o så var den storyn klar) glöm ej att sätta lim vid halvmånarna på packningen! | |
| Det sitter distanser för att inte packningen ska komprimeras för hårt. Går säkerligen att till en början få den tätare med hjälp av brickor, men jag skulle akta mig lite för den lösningen. Har råkat ut för ispropp i ventilationen ett par gånger och trycket har då pyst ut tillsammans med en del olja via just ventilkåpspackningen. Om den hade hållit emot kanske trycket blivit så högt att oljan tryckts upp i returledningen från oljecyklonen. Det händer ibland och om oljan rusar in i insuget så blir det tvärnit och godnatt för den motorn. | |
|
Så jag ska bara byta packningen och inte göra några konstigheter? Jag behöver packningspasta med va? Att lägga på packningen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.