AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.332

Otrevligt motorljud E39 528iA -97 (filmklipp)

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Någon som vet vad det här kan vara för tickande/knackande? Svårt att säga var det kommer ifrån men det hörs tydligast på motorns högra sida (där filmklippet börjar och slutar).

Lyssna här: Länk

___

Min bil: Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan mycket väl vara dålig grenrörspackning, sprucket grenrör eller varför inte ett tändstift som är på väg att lossna
FAF
Visa användare
24
523an
523i -97
Min e39 avger samma ljud, även där mest på höger sida, blir väll att kolla grenrören!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har ni även problem med avgasvärden vid besiktining?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
BaNaN85: Innan besiktning kör jag den rätt hårt i ca 10 minuter och avslutar med ett par hundra meters körning med mycket gas och samtidigt broms. Den får inte godkänt direkt; de står alltid och varvar bilen ett tag och ger upp. Kör till mätutrustningen utomhus och då går den igenom.
Men med lite K-sprit i tanken är det inga problem, provade det nu senast.
Har inga, och har inte heller haft, felkoder på lambda eller dylikt.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tillägger att ljudet har uppstått plötsligt de senaste dagarna.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det här blev nästan lite pinsamt... :)
Tydligen har oljenivågivaren gett upp, för det var för lite olja så jag fyllde på och nu är ljudet borta.

___

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Blir sådär när de hydrauliska ventillyftarna inte orkar bygga upp tillräckligt med oljetryck pga för låg nivå.

Blir också sådär om lyftarna är igensatta med skit och det är ett värre problem att åtgärda. Att din bil dricker lite olja är väl inte heller helt kul iofs.
Visa användare
24
523an
523i -97
När jag besiktade min bil hade jag godkända avgasvärden (1mån sedan), har nyligen bytt olja och filter dock, kan ojudet ha uppkommit pga fel oljeval?
5w-30 olja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.