|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör en BMW 318i E90, när jag köpte bilenförra året den hade gått bara 2500mil och vid 4000mil så börja den hacka fruktansvärt mycket att det gick inte o köra... hemma i garaget hittade jag felet, tändspole va kass. Jag har bytat den! Efter 3000mil, pärlan börja små hacka igen fast ibland och så byte jag alla fyra tändstiftar, läsa fel koder osv. Efter 1000mil alltså nu med runt 7900mil, BMWn börja igen med samma simptomer fast bara på låga varv! Är det nån som har sånna problem, kan det vara tändstift again? :P Funderar på att beställa nya t.spolar och t.stift! VH Hit-Man | |
|
Update: Polare och jag har samma problem med hackning och oljud från kupe rummet me, låter som nån fläkt vid vissa varvtal o han skickade sin bilen tillbaka till mekanikerna/fabriken i Munchen där dom byte tändspolar från gamla till nya som kom efter '08 ??? Ingen ljud, ingen hackning så... :/ |
|
|
Hej! Jag har exakt samma problem. Mina tändspolar byttes för 6 månader sedan och för en vecka sedan började bilen gå väldigt hackigt, speciellt vid gaspådrag. Jag lämnade in bilen nu under veckan och där rekommenderades tändstiftsbyte. Har du fått bukt med ditt problem och vet du om man själv kan utföra tändstiftsbyte? Hoppas allt går bra, Mvh/ Sam |
|
|
Min erfarenhet från andra bilar då jag inte är expert på Bmw är om tändspolen går sönder kan det vara tecken på för stort avstånd mellan elektroderna på stiften.tändspolen får då jobba hårdare och "brinner upp".Alternativ kan det vara (Har varit med om detta fenomen på andra bilar) och mäter därför exakt avstånd med bladmått när jag byter stift oavsett om de är orginal! Avstånden stämmer ofta inte med fabrikens rekommendationer på elektrodavstånd!! Vet ingen bil som man inte kan byta stift på själv.Gäller bara att ha tändstiftsnyckel som stämmer.ibland behövs en special med magnet för att föra ned stiftet i de djupa hålen i toppen.Tänk på att vissa bilar har smala stift och att dessa ska spännas med försiktighet!!! Dvs mindre vridmoment! Vissa bilar döljer sina stift under tändslutsteg för att avskräcka kunder.Dessa är ofta lätta att lossa och dra ur stiftet.Man får bara vara rädd om kablarna och lossa ev fästpunkter för dessa så man kan dra upp hela röret. En Ottomotor är fortfarande ingen "rocket science"trots att våra bilfabrikanter försöker få oss att tro det ;) Har man mekat gamla motore rså kan man ofta "översätta" funktioner på nya komponenter och då förstå vad som är fel.Jobbar alltid efter det gamla ordspråket.Finns det gnista och soppa så ska skiten gå!;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.