|
|
|
|---|---|
|
Hej Är så in i bomben jävla glad för nu har jag lyckats fixa så att elstolen går upp och ner !! Det var lite meck med att lyfta ur stolen och pilla med vajrar men fasiken va nice det blev! Var bara tvungen att dela med mig av glädjen! Ha en skön Nationaldagskväll! mvh Gustaf | |
| Trevligt! Var det förarstolen eller passagerarstolen? | |
|
det var förarstolen! Så nu är även hustrun glad så hon kan provköra bilen , hon är ganska kort och innan gick det inte alls. |
|
|
grattis Gustaf Ska ge mig på min passagerar stol någon dag den går bara upp och ner i framkant ej baktill. V12 because it matters :-) |
|
| Fan vad kul! Själv ordnade jag en krånglande fläkt i helgen, den gick bara på högsta fart eller inte alls, men nu ordnade jag så den går att mjukjustera. Sjukt nöjd - tog hela dagen och fick raspiga fingrar av det. | |
| Grattis! Man blir så sjukt nöjd när man lyckas fixa såna saker. :) | |
| gustav76, hur lång tid tog "operationen" för dig? | |
|
Effektiv tid 3 timmar kanske. Men vi fick pilla en hel del med ena "drevhuset" är ena vajern gick in (sitter 2 st drevhus på baksidan av stolen, en på varje sida) Vajern hade tvinnat upp sig så den fick slipas ner och snyggas till. Drevhuset var lite knepigt. Behöver man bara justera vajrarna som går in i motorn går det kanske fortare. |
|
|
AGW från forumet skrev ner en instruktion på sin blogg, som jag följde. Jag hoppade dock över den delen som beskrev lösning på att stolen inte tiltar som den ska då man ska i och ur baksätet ( som ändå inte går ... :) Nedan från AGW´s blogg: Ibland är man bara för bra! Gick ner i garaget för att se om det går att baxa ut stereon ur bilen. Ville egentligen bara se hur den såg ut i rumpan i min vilda jakt att få in någon form av AUX i orginalstereon. Nåväl, gav upp efter några minuer, krävs säkert någon specialnyckel. När jag ändå satt i bilen kom jag ihåg att passagerarsätets höjdreglering drog snett och inte fungerade. Dessutom är passagerarsätet svårt att fälla fram då spärrhandtaget strular. Va fan, klockan var ju bara 2100 så jag lossade de 6 torxbultarna, fick loss kontakterna och lyfte ur sätet ur bilen. Detta är inget meckartips men jag ska försöka beskriva de olika momenten. * Lossa 6 torxbultar som håller fast sätets skenor i durken. * Fäll ihop sätet och tilta det bakåt så kommer du åt att koppla ur kontakterna. I mitt fall 2 st. * För att lossa bakstycket lossa två torx på sidorna långt ner. Sitter bakom små plastlock. * Ta loss plasten runt nackstödshållaren. Peta in en smal mejsel i hålet och bänd försiktigt isär de två halvorna. Den främre lossnar helt och den bakre lossnar efter att två torx skruvats ut. Låt den hänga kvar i säkerhetsbältet. * Nu kan hela bakstycket vridas runt så att man kommer åt baksidan på sätet. Mitt handtag för att lossa spärren hade en spricka som gjorde att det inte kunde vrida med sig axeln ordentligt. Jag limmade fast en plåtbit som höll ihop sprickan, och monterade tillbaka. * Justera in vajrarna som släpper vä och hö spärr. Man hör när microbrytarna klickar till. Har läst någonstans att dessa gärna ska klicka samtidigt så jag justerade in dem noggrant. Inga fler felmeddelanden om detta i framtiden! Nu till höjdjusteringen, mitt problem är att bara ena sidan rör sig när man justerar upp/ner. Har läst någonstans att snurrvajrarna blir för korta och hoppar ur sitt läge. Förlänga vajern eller korta plaströret löser detta.... * Lossa plasten fram under sätet så att du kommer åt motorn. Motorn längst fram under sätet sköter höjd. * Lossa de skruvar som håller fast plasthöljet/vajern mot motorn på båda sidor. * Kontrollera hur mycket vajern sticker ut när du puttat in den så långt det går. I mitt fall 3mm resp. 7mm. * Dra ut vajrarna och försök dra loss ändstycket från plasthöljet. Det sitter fastklämt med små taggar in i platsen. * Såga av plasthöljet så att du får typ 10mm utstick. * Snygga till ändstyckena och kläm tillbaka dem på höljet. Glöm inte den vita tätningsprylen. * Tryck tillbaka vajrarna och kontrollera att du har ca 10mm utstick. * Snurra vajrarna med en borrmaskin till ett samma ändläge, jag valde lägsta läge. * Montera tillbaka vajrarna och alla detaljer till sätet. * Tillbaka till bilen med sätet. Glöm inte att de sex torxbultarna satt med Locktite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.