|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har börjat kolla lite efter min nästa bil, och har kommit fram till att jag vill ha lit mer under huven än vad jag har nu (E39 523). Jag själv tycker att 5-serien är helt klar snyggast, och har kommit fram till att jag vill ha en M5 E39 eller en 530/535 diesel. Problemet är ju att jag har läst och sett en del som har hänt med M5an, och även lite generellt om E60/61, så skulle vilja ha lite tips på vad man ska se upp för vid köp av dessa två modeller och vad de kostar i drift, försäkring osv. Kanske ska tillägga att jag inte är särskilt gammal och bor på landsbygden i Hallands Län. Tack på förhand! | |
|
Försäkringskostnader är det bara du själv som kan kolla. Leta rätt på motsvarande bilar på Blocket där regnummer är synligt och dom är svensksålda. Sen går du in på de olika försäkringsbolagens hemsidor och knappar in regnr, personnummer och annan info så får du direkt redan på vad det kostar just dig. En gissning är ju dock att M5:an kostar ca 50% mer än 530d. ___ //Ulf |
|
|
Ring försäkringsbolagen. Min far är försäkrings ombud på Länsförsäkringar och när man bara knappar in regnumret på nätet brukar priset bli 15-25% högre än om man ringer. |
|
| Okej, tack det ska jag. Men några större nackdelar på M5an som man bör veta om? Har läst en del om att vanosen helst skall vara bytt och lite andra saker. Finns det liknande "större" fel på 530in som är vanliga? | |
|
Mycket av sjukdomarna på båda bilarna står på begagnat guiden här på autopower. Generellt för M5an är väl vanosen som du sa, sen är dom ju ofta hårt körda så bromsar, bussningar, stötdämpare och andra upphängnings detaljer ska man kolla lite extra på. I övrigt så har den ju samma kaross som du redan har så då vet du nog vad du ska kolla på. Sen är ju M5an helt klart dyrare att äga än e60 dieseln. M5an drar inte hemskt mycket soppa, du kör den runt litern, men åker du många mil om året ska du kanske överväga dieseln. |
|
rsarits |
535 dieseln går fantastiskt, åtminstone jag tycker att skillnaden mellan den och 530, både bensin och diesel, är avsevärd. Jag har haft alla tre varianterna. Bromsdelar är mycket dyrare till 535D, 550i och M5 jmf med 530 535D och 550i har samma bromsar på E60 535:an drar 0,8 i snitt i pendlingstrafig uppsala Stockholm, och den finns bara med automat Skatten på en -06 535D är 6050:-/år(530i kostar straxt över 3000:-), på -07 och uppåt är den lägre ändå Micke |
| Tackar för svaren! Ungefär detta jag ville veta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.