AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.572

Bränslepumpen skar på min 320D -08, Kostar det verkligen 64.000:- att laga?

Sida 3 av 3
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
På mina 2 120d jag hade innan så gick det inte ens trycka in pumphandtaget till bensin, munstycket var för litet och då tog det bara stopp i luckan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men det sitter väl ett superfint bränslefilter mellan pump oh spridare som på en bensinbil?
Eller har de tagit bort filtret/gjort det sämre för att säkerställa att kostnaden blir enorm när pumpen rasar..?
Gu
115
GunnarG
530i -19
Filtret hjälper mot partiklar, inte mot fel sorts vätska.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Just det, så om filtret är valt med omsorg borde det kunna ta 99,8% av metallflisorna från en havererad pump?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@profossen Ja, har BMW åtagit sej att rengöra bensin ur dieslesystemet och slarvat så kan man ju tycka att de är "medskyldiga" men man kan ju också hypotetiskt ha kommit överens med ägaren vid en möjlig tidigare feltakninig om att du har två val: billig rengöring som troligen räcker alternativt byta allt för 64kSEK (eller vad det kostade då).

Vems fel är det då?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
På min X3 från 2007 finns redan feltankningsskyddet. Trodde jag blivit galen när en Shell-mack satt fel handtag/pip på diselpumpen. När det hänt två gånger på samma mack, återkom efter ett år, och aldrig fallerat på någon annan mack läste jag om det. Mackägaren kollade tom med en säljare på BMW i Östersund som inte hade koll och sa att det hade han aldrig hört talas om.

Länk Här står det att det ska/bör ha varit standard på alla Europa-BMW sedan 2007.

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Sitter inget filter mellan HÖGTRYCKSPUMPEN (den som går sönder när det blir spån och förlorat bränsletryck så att bilen ej längre startar) och fuelrailen/spridarna.

Filtret sitter mellan pumpen som är i tanken och högtryckpumpen.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Nu har jag fått besked om mitt Audi-dieselpumphaveri. Totalkostnad en bra bit över hundratusen, men jag kommer undan med ett par tusen i självrisk. Resten täcks av begagnatgarantin, den vanliga försäkringen och mobilitetsgarantin i skön förening. Jag kom undan med blotta förskräckelsen, kan man säga.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Härligt att höra GunnarG!

BMW fûr allè
Förlåt om det här OT men jag kan inte låta bli att bli förbannad över att kvaliteten på nyare bilar verkligen tycks ha sjunkit till katastrofalt låga nivåer och det oavsett märke. Det är ingenting annat än otroligt dålig kvalitet och usel konstruktion som ligger bakom sådan astronomiska belopp.

Hur svårt kan det vara att bygga hållbara dieselpumpar, och hur svårt kan det vara att sätta in ett eller ett par filter efter pumpen för att förhindra att metallflisor inte ska sprida sig över hela bränslesystemet?
Hoppas det löser sig!
Be
4
Beemerguy
BMW 330 XD Touring -06
Har en 09:a bmw 520D med 15200mil står på carlssons i Örebro med skuren högtyckspump. Kostnadsförslag på 65000kr. När jag frågade hur det kan komma sig att en bil med endast 4 år och 15000 mil skär i pumpen så får jag till svar. "vi har aldrig hörttalas om det här förut." och när jag påtalar att det kan inte vara rimligt att en kvalitetsbil rasar på det här sättet så säger dom "vi kan ju inte garantera att bilen inte tankats fel av tidigare ägare."
BMW har alltså köpt en skitpump av Bosch och skyller på att alla dom som kör BMW är dumma i huvudet och inte kan skilja på Disel och Bensin.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Har en polare som råkade ut för detta på sin 320dA 07'a för ett par år sedan, han hade inte tankat fel dock kört på bana ngn gång
Ni
966
Nip
320i-04
Det finns ju givare för gaser av olika slag - konstigt med all sofistikerad elektronik som finns i BMW - att man inte har givare som känner av bensinångor vid tanklocket och drar igång något larm eller liknande - eller stänger locket som när bilen låses.

Med så otroliga konsekvenser på feltankning kan man tycka det är väl använda pengar med en sådan funktion. Låg nivå spolarvätska och varning parkeringsljus trasig finns ju och är knappast av samma dignitet.

Hyrde nyligen bil när min var på verkstad. Hyrbil var diesel och jag frågade massa saker om tankning då jag aldrig ägt dieselbil.

Men uthyrare visste t.ex inte om det var olika kvaliteter av diesel man borde tanka.

En mindre nogräknad hyrbilskund kan ju orsaka väldig skada om man inte är ens medveten att det är diesel man hyrt. Jo, det knackar ju men fokus kanske är på annat när man hyr bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.