|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny här på forumet. Får dessvärre börja med en, för er uttjatad fråga! Har sökt och sökt på swirlflaps problemet. Google är bra, fast något svårt när man får 5000 svar varav hälften skriver tvärt emot varandra! Funderar lite på en 530da touring 2009. Dom flesta inläggen jag läst påstås det att BMW slutade att använda swirlflaps helt och hållet 08b. Men sen har jag stött på artiklar där det står att det användes längre än så. Somliga skriver 09b och har även läst 10b. Några skriver att det bara var tidiga årsmodeller: 03-05 som hade swirlflaps. Tycker inte jag får något rikigt svar på frågan. Och ju mer jag söker på ämnet desto snurrigare blir det! Några engelska bmw - experter påstår att alla bmw:s dieslar mellan 2000-2008 var utrustade med det. Och sen påstår några att 525d är den enda modellen som helt befriats från det. Om det stämmer hade kanske en 525:a varit det smartaste valet. Men jag tycker att 530:an verkar betydligt maffigare! Finns det någon här som vet hur det ligger till? Mycket tacksam för alla svar. Vänligen Anders Nilsson | |
|
Jag har en 05:a och har plockat bort "swirl flapsen". Jag hade den förstärkta modellen och bilen har gått 24K mil. Inga skador eller konstigheter med dom men det känns tryggare nu i alla fall. Mvh Chrille |
|
|
Hej. Min 525D -08 har inga flapsen, men vad jag har läst så har 530D dom kvar. //Jimjam |
|
|
Hej! Ja förstår det! Det är kanske likabra att köra direkt till verkstan och kolla om den har och i så fall plocka bort dom direkt. Tänkte mest om det verkligen var så att BMW slutade använda dom 08 som många påstår. Och i så fall satsa på en 09 direkt för att slippa bry sig och vara helt på den säkra sidan. Kanske bäst och enklast att ringa till BMW direkt och fråga. Om inte din 525 har flaps på en 08, så stämmer förmodligen det där med att 525:an är den enda som helt besparats från dom. Tack för era svar i alla fall Vänligen Anders |
|
|
Går att kolla på Realoem.com 525d -09 (utan lockreglering) Länk 530d december 2009 (med lockreglering) Länk |
|
|
Rätt länk till 525d Länk Blev fel ovan |
|
|
Hej! Tack för länkarna. Dessvärre är jag alldeles för okunnig om motorer för att förstå så mycket av det! Men tack så mycket ändå. Vänligen Anders |
|
|
Hej. Hur är det med 286hk dieseln i x5 ? Finns spjällen? Det är väl samma som 535d? Bilen i fråga ät från 2008/02 Mvh Daniel |
|
|
Länken ovan visar att 530 hade swirlflaps (lockreglering) t.o.m. dec 2009 Kollade även 2010 och det står insug med lockreglering på den med: Länk 525d har däremot inte swirl flaps eftersom det står "utan lockreglering" 535d 02/08 verkar också ha spjällen: Länk |
|
|
Låt inte spjällen skrämma dig. Ta bort dem om du köper en 530d. Det är ändå inte fel att lossa insuget och rengöra det, speciellt hålet till laddtryckssensorn (MAP-sensorn) som sitter i bakkant på insuget och hålet i sensorn som garranterat är igensatt pga alla skit från avgaserna som sugs in via EGR:en . Passa även på att byta glödstift om bilen har gått lite längre (c:a 13-15000mil eller mer) då de sitter under insuget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.