|
|
|
|---|---|
|
Tjena skulle iväg idag och vred om nyckeln på min 528 E39 -99 och när ja backade ut så dog den. Tänkte vafan nu då? Startade igen och hände samma sak. Fick backa ut med lite små gasade. Den har alltså ingen tomgång alls. Pendlar upp och ner. Men efter tag när motorn blivit lite varmare så håller den sig lite mera stabil.. Slog av AC också blev bättre då. När man kör iväg med bilen så är den precis som vanligt men efter cirka 3min så plingar det till och står "Motornotprogramm" på tyska alltså. Fick fram att bilen kör in sig i nödläge. Så man kan köra max 90/kmh och den är typ varvtals begränsad. Har ni någon aning vad det kan vara? Vev och avgaskamaxel givare är bytta sen 1 månad sedan ungefär. Tomgångsmotorn som bara gett upp? Vid röd ljus så har den en tedens att lägga av för varvtalet blir så lågt likaså när man svänger sakta. Vad ska jag börja felsöka först tycker ni? Jättetacksam för hjälp! | |
|
Det första du bör göra är att läsa av felminnet så ser du vad som ligger bakom och anledningen till att motorstyrningen går i nödkörning. Det finns ett par steg med max 1500 rpm, och ett som tillåter lite högre varvtal. Det finns en mängd möjliga orsaker till "limp mode" förutom kam och vevaxelgivare så brukar glappkontakt i trottelpotentiometer förekomma. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.