|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Här är en bra startsida om man ska börja koda bilen och göra lättare saker. Köp ett interface på ebay. Jag köpte ett ifrån england för ca 400 kr inklusive frakt. Ladda ned mjukvaran som finns i länken och även PDF instruktionen. Om man inte vill programera behöver man bara följa till steg 17 så har man fått igång INPA, EIBAS. Om man sen vill programera så är det bara att fortsätta med NCS Expert delen. Med den instruktionen kan man programera om sakerna i bilen, t.ex. ändra eq kurva på radion, aktivera AUX ingången och liknande. Länk |
|
| jag har beställt ett ebay kitt inpa, det som var länkat i början. Men har inte vågat testa än, e rädd att man ska råka radera något av misstag när man läst ut filen för att göra ändringarna å sen lägga tillbaka. Att aktivera funktioner e kanske inte så farligt men att aktivera eftermonterade detaljer såsom ex. PDC mm. tyckar jag verkar klurigt. Får väl fortsätta läsa på antar jag:) | |
| Finns det någon förutom BMW som kodar in saker runt Göteborg? | |
| Rickardg, du har Powerpost! Behöver hjälp med en enkel kodning, bor i Sthlm. | |
|
De som behöver hjälp i Sthlm ang kodning / programmering, det är bara skicka PM En gång BMW alltid BMW |
|
|
HenrikJ Har inte varit inne här på länge, men jag kan självklart hjälpa till on du fortfarande har behov. |
|
|
Jag skulle vilja börja lite med kodning/programmering. Någon som har tips på en bra ODB läsare som passar min bil, E61 2008 LCI. Jag skulle även vilja veta vilja program som används och vilka programversioner som behövs till min bil. |
|
|
Hej alla! Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag är väldigt intresserad av att börja koda och fundera på om man kan koda in att backspeglar ska gå inte på automatik. Även om man kan koda in att men kan stänga bagagluckan med fjärr. Har inte en aning om vilka kablar och program jag skulle behöva. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig. Bilen är en BMW E61 2009 Mvh |
|
|
Jag är också sugen.....har också en E61 -09. Vilka progam behöver man och kabel? Tycket BMW är svindyra och okunniga, så jag skulle gärna vilja lära mig lite om det själv. Hade varit häftigt att samlas någon stans och få ta del av ert kunnande......som en liten utbildning. Cybermannen |
|
|
Jag är helt ny på kodning men har på några dagar lyckats koda om min E61 2009 CIC med bl.a. fäller in/ut backspeglarna på fjärr video in motion låser upp dörrar på stoppknappen och ejectar nyckeln Dock lyckas jag inte byta språk hur mycket jag än kodar (saknas nog i FW) Kommer fortsätta grejja med detta så mycket följer säkert. Här Länk är en tråd där jag länkar till kabeln och mjukvara. Dock så fick jag uppdatera de mjukvarorna en del innan jag fick det att lira med min bil. Men kabeln funkar toppen fastän det står lite tveksamma datum på vilken bil den passar. Jag kör med BMW Standard Tools 2.10 och sedan uppdaterat. Daten filerna är V44 (senaste för E60) Kodar med ncsexpert. Jag kan verkligen rekommendera att köpa en kabel, kostar så lite och ger så mycket. Om man är nog envis och intresserad. |
|
|
Vill bara utfärda en varning, nu kanske det bara är jag som är så dum men man vet aldrig :) Försök inte uppdatera en hel bil med obd2-usb kabel och winkfp för det kommer inte sluta lyckligt, eller det gjorde det inte för mig iaf. Jag satt utan klimat och växellåda! Nu löste det sig efter införskaffande av ICOM sats och vmware version av ista/p 2.46.3 Så slutet gott allting gott. Bara en varning för de vågade. Kan tillägga att felet blev "signature check error" på GWS modulen. |
|
|
Jag har en bränd FRM modul. Har letat efter en ersättare i många månader. Den verkar vara sällsynt till min bil. Hittar dock många andra liknande som vissa säger är kompatibla med "kodning". Är det någon som kan göra denna kodning? Eller om jag köper en ny och få hjälp med programmeringen av denna nya modul och sen koda om den i bilen? BMW vill ha dyra pengar för detta. Jag har redan lagt ner massa pengar på att byta ballast. |
|
|
Vad är ditt problem? Det finns en upplaga med FRM moduler så de ska inte vara nåt spec. Flasha och koda ska inte vara nåt problem att fixa. |
|
| Samma version av FRM krävs bara. Jag är rätt säker på att du har första generation FRM. | |
|
Jag har kodat min F11 i E-Sys och det har funkat bra! Några saker som är fixade på min bil, baklysen tända i alla lägen, blinkers och tvprogram mm i headup dimljus tänds i i welcome, stänga bakluckan via knappen på a stolpen mm codat in lite nya saker som alarm, mätarhus 6wa, utökade funktionner i cic mm |
|
|
Håller också på med esys, har kodat mina egna bilar samt åt andra. Mest fdl kodning, men även VO-kodning. Finns som sagt mkt skojjigt att koda på F-serien..iallafall om man har nbt-navi. Har aldrig flashat någon modul..än iallafall...snart kanske jag blir tvungen att lära mig det också. Håller till i Uppsala/Tierp om någon vill ha något kodat på sin F-serie. |
|
| Någon som kan hjälpa koda om tcu på en 335i e92 genom ncs expert? | |
|
Jag har inte fått något napp i min egen tråd där jag efterlyser hjälp med att koda om CSM modulen på min F11. Lägger därför ut en blänkare här också... Länk /Martin |
|
|
Jag har länge planerat börja koda min E65-740d för att byta till facelift MMI och byta TCUn till facelift för att få riktig handsfree bluetooth. Har ett interface samt nytt MMI redan men har inte lyckats installera INPA, NCS expert ordentligt än på min laptop. Nån i mellansverige som skulle vilja hjälpa mig att få programmen ordentligt installerade? :) |
|
|
Verkar ju vara lite liv i tråden så jag börjar väl här. Använder själv FVDI till att koda med och har egentligen bara gått igenom alla moduler i min e61 LCI för att se vad som går att göra. Har bland annat ändrat lite vilka lampor som ska lysa på "follow home" samt aktiverat så jag kan aktivera follow home via nyckeln/fjärren och ändrat lite lampor i "welcome light". La för skojs skull till larmpip vid låsning och upplåsning också och fimpa bältesvarningen, la till digital hastighetsmätare med verklig hastighet utan programmerade säkerhetsmarginalen, la till sätesvärmarna så dom också visas i displayen och går att justera med mittvredet samt la till att fläkthastighet visas på vredet även i autoläge. Finns ju hur mycket som helst som går att joxa på med och ju mer utrustning, desto mer går att koda som man vill ha det. Funderade på att koda bort att man måste hålla på bromsen för att starta bilen då jag ändå har automat men kom på att det kanske är bra att ha kvar och tänkte även lägga till så bromsljuset blinkar vid hård inbromsning men blev osäker på om det är lagligt i Sverige... Det jag mest är nyfiken på är om någon vet i vilken modul och vilken parameter värdet ligger där biljäveln inte tillåter att man kör med öppen dörr... Detta retar mig verkligen... Mycket i alla moduler är ju ren obegriplig tyska och tyska kan jag bara vad ebay.de har lärt mig... Verkar finnas ett stort intresse för detta utanför Sverige men typ inget på Svenska forum. Har BMW Sverige varit så duktiga att lura i alla att det är livsfarligt att hålla på med sånt här? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.