AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.041

Finns det några andra i sverige som håller på med kodning/programmering?

Sida 1 av 3
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hej!
Jag har det senaste halvåret börjat intressera mig för att kunna göra programvaruuppdateringar och kodning av BMWbilar. Det finns några forum för detta internationellt, men jag ser mer eller mindre ingen svensk representation.... Finns det någon annan i detta avlånga land som delar mitt intresse? Att kunna uppdatera samtlig programvara i bilen, eftermontera nya moduler och göra moddningar av funktionalitet? Jag har kommit ganska långt men det skulle vara roligt att höra om andras ideer och framgångar!

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hej,
Jag hämtade min M3 i USA förra året och var då tvungen att programera om lysen och annat för att få bilen godkänd och så som jag önskade. Var då inne på Länk för att hitta information om detta.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Precis där jag oxo hittat info! Antagligen så är det ett övergående intresse hos de flesta så fort man fått "ordning" på sitt "behov", men jag tänkte att det kanske finns fler som kanske inte förstått att det är möjligt :) Själv har jag nu både ISTA och ICOM och även fått LCI CIC att rulla i min gamla -06a.... :)

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Var i vårt avlånga land håller du till?
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
I Stockholm.

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Egentligen så är ju ICOM överkurs om man inte måste köra över MOST, så många här klarar sig kanske nog med en vanlic can kabel... Men jag måste säga att det känns lite bra när man får ut en rapport om nya I-level ur ISTA... Ha Ha

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Håller till på Ingarö, så vi kanske kan träffas och dela lite erfarenheter med varandra?
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det kan vi absolut göra! Lite konstigt att det inte är fler som sysslar med detta... BMW är ju inte så pigga på att supporta med programmering/kodning vid retrofit (speciellt inte när det är en "omöjlig" retrofit :)) och inte heller kodning av begagnade delar verkar ju inte vara drömmen för den auktoriserade BMW verkstaden. Antar att det finns några mindre verkstäder som kan hjälpa till mot varierande timarvode...

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Låter intressant! Men inget jag hållt på med.

Vad kan man göra med sin bil? Kanske inte så stor idé på min gamla 99:a?

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Hej,
En fråga till er som har koll på programering av BMW och de olika interfacen som finns.
Jag har en BMW E87 -05 med buisness CD spelaren. BMW kommer inte in på OBD-II interfacet och får ingen kontakt med bilen. Jag har bytt CD spelaren till en eftermonterad men monterat tillbaks orginalen nu.
Finns det något annat sätt att komma in i datorn på bilen än genom OBD-II interfacet?

Om nu OBD-II interfacet är trasigt, sitter de delarna i första kopplingsdosan som OBD-II interfacet går in i? Går det att swapa det direkt om man köper ett begagnat från en skrotad bil eller måste man programera om det för att få igång det?

Jag har den inne på BMW för tillfället, men det verkar som om det enda de försökt med är att kopplat ut batteriet och kopplat in det igen och det fungerar fortfarande inte. Nu vill de köra på timme för felsökning......vilket jag inte är så sugen på.

Ingen runt stockholm som är bra på det här som kan hjälpa till att fixa det mot ersättning?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Länk programmerar om motorstyrning i bmw bland annat.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Heddan99,
Lite svårt att ge tips i detta eftersom det kan finnas många orsaker till att den verkstad du är på nu inte kan få upp kommunikationen med bilen.
Den utrustning som används av BMW idag (ISTA) är lite "fyrkantig" så om allt inte stämmer så kan den ibland vägra att kommunicera med bilen.
Det finns andra program som man skulle kunna prova med, och det första skulle väl vara det gamla beprövade IMPA, det brukar funka med det mesta, gammal som ny.
Kanske bra att veta, när verkstaden säger att man inte får kontakt med OBD interfacet så menar man att man inte får kontakt med bilen via OBD kontakten. Det finns inget "interface" som kan bytas utan OBD kontakten har anslutning med den bus som styrenheterna ligger på. Vissa interface har problem med äldre blar som använder 2 stift i OBD kontakten för kommunikation, oftast handlar det om att man måste bygla 2 stift för att man ska få det att funka, men det borde verkstaden ha koll på... Dessutom brukar man se vissa moduler, så att säga att man inte får kontakt om man har det problemet är inte troligt...
Hoppas verkstaden får till det, annars är min rekommendation att testa med IMPA och börja där.

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Lite trött idag tydligen.... Det ska självklart stå INPA, inte IMPA.... :)

Tack för svaret Rickard,

En dum fråga rookie som man är. Det kan inte vara dosan som OBD kontakten går in i som har slutat fungera?
Om man monterar bort orginal CD:n, kan man fortfarande komma åt bussen med INPA?

På BMW verkstaden så säger de att de går igenom kablarna för att hitta någon som inte sitter i. Måste verkligen alla kablar sitta i, därav frågan med CD:n.

Allt annat ser ut att fungera, jag kan komma in i service resetaren om jag trycker in knappen vid trippmätaren och jag kommer även in i det andra, vad det nu är om man håller in trippmätaren för länge, över 10 sekunder.

Verkstaden har felsökt för 1900kr och frågar nu om jag vill att de ska gå över på löpande felsökning per timme. Tror du att de enbart har testat med sitt ISTA program? Som jag tolkar dem så har de inte fått någon kontakt alls, det var därför jag tänkte om det är något som bränts i första kopplingsboxen som OBD interfacet går in i och om man kunde byta det, köpa nytt på skroten för att testa eller något liknande.

Har inget problem att köpa ett eget OBD interface och koppla till PC;n för felsökning men svårt att veta att det fungerar då jag inte har någon annan bil att verifiera det på. Därav tänkte jag om det finns någon som har lite bättre koll än mig runt sthlm området som eventuellt kunde hjälpa till för en ersättning om man får igång sakerna.

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Heddan99,
Hur har det gått med bilen?
Om den inte är fixad och ute från verkstaden och i stockholmstrakten så kan du svänga förbi i helgen så kan vi se om det går att prata INPA med den.

Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Rickardg - Du har ett PM!
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Hej
Jag är väldigt intresserad av att programmera och eftermontera, det tycker jag är skitkul.
När Bmw i solna ( Stockholm ) ville ha drygt 4000kr för att jag ska kunna lyssna på mp3 så fixade jag detta på en kvart! efter längre tid av forskning på nätet förstås hehe
Har börjat från 0 för lite mer än 1 år sen när jag skaffade min e60 530i
Det börjades med att efter köper så small plus polen, det visste inte jag då, men efter installering av alla möjliga diagnostik program GT1 inpa SSS mm så kom allting till rätta
Även där skulle jag betala skjortan till bmw för 15min jobb, men det vägrade jag och lösta allting själv
Med tiden så har jag byt ut min gamla m-ask mot CIC, det är som nintendo 8 bit o ps3 heheh
Har provat massa olika saker, koda om iställning på c-låset, nycklar, Digitalhastighets mätareo massa annat kommer inte ihåg riktigt nu, men kul vart det när det funkade efter några försök
Funderat på LCI konvertering men det är M5 E60 som är prio 1 just nu
så jäkla sugen på att köpa mig den
ad
8
admir.h
E60-520i-2004
Hej alla!Jag har ett problem,när jag startar motor så hörs konstig ljud,men bara ner motor är kall.Ljudet kommer inte direkt efter starten utan några sekunder efter,det kommer varge 5sekunder ca.och efter 1 till 2 min.är allt som det ska.Jag tror att allt började efter när jag bytte driv och av fem inga spännrullar.
Tackar för hjälpet Rickardg.
Idag var jag och ombesiktigade bilen.
För er andra, det som var felet var A4010a boxen (junction box) som sitter under säkringarna. Av någon anledning så hade obd gatewayen i den get upp så man fick ingen kontakt alls med något på k-bussen i bilen. Efter att bytt den till en begagnad ifrån en E90 -05 så fungerade allt igen.

Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Håller inte på med kodning än, men blir väl att läsa på lite om jag måste koda om för att få Professional HU att funka riktigt med en framtida Alpine uppgradering. Sitter på en Bussiness HU just nu men blir väl att byta sen när man bytt till Alpine :)
Fr
51
Fredrik8
M3 Coupe -96
335IX Sedan -10
328IAM Touring -13
I3 -22
Hej, jag har varit inne och kollat på den sidan med. Vilket program använder ni NCSExpert? samt vilket/vilka interface? e sugen på att eftermontera lite saker bla. PDC. Skulle vara bra om ni som har gjort programeringar kan tala om vad det är ni använder:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.