|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag kan få ett bra pris på castrol helsyntet 0w-30 som jag tänkte hälla i min bmw 325 cab -94 e36 med 18k mil på mätaren, visst borde det fungera fint? Mina ursprungliga planer var att hälla i någon lite tjockare typ 5-40, men visst är det lugnt med 0-30? Tack! | |
|
Vad är det för klassningar på den oljan? Är det ACEA A1/B1/C1 alt. A5/B5/C5, är det en lågviskös lågfriktionsolja med lägre skjuvstabilitet och låga halter av fosfor och svavel, som inte är lämplig till motorer som inte uttryckligen är anpassad för en sådan olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att olja ska vara så krångligt :( Möjligtvis att jag kan få fram klassningen men det andra vet jag inte, oljan står nämligen på fat i en polares garage. Dom kör den i nyare volvos vet jag i alla fall (bensinare antar jag). Får försöka luska fram lite mer info. |
|
|
Många nyare volvobilar är godkända för A1/B1/C1 och A5/B5/C5.... Kolla noga upp så du inte använder en sådan olja i din bil - det kan bli "obra" pga sämre smörj och skjuvkapacitet hos sådan olja! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det fick bli biltemas helsyntet 5-40 istället så jag vet vad jag häller i den! Tack för svaren johan b! |
|
| Men för bövelen, klart du kan köra med castrols 0w30, det absolut värsta som kan hända är att motorn sörplar lite mer olja än vanligt. | |
| Visst det är inget fel på viskositeten, det är klassningen jag inte vet. | |
|
Om det är en A1/B1 alt A5/B5-klassad olja finns risk att man får ett förhöjt slitage, eftersom en sådan olja är för tunn för motorns konstruktion! Så att dra alla 0W30/5W30-oljor över en kam kan bli dyrt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det fungerar säkert med 0W-30, men jag tycker att 5W-40 är ett bättre val till en såpass gammal motor. Och det Johan nämner bör också beaktas. Om det är en sommarbil skulle säkerligen 10W i kallviskositet fungera, men de riktiga syntetoljorna är mer racingoljor på t.ex. 10W-60 och det är väl onödigt tjockt för vardagskörning. | |
|
Nej, det kan också vara att Castrol oljan smörjer alldeles för dåligt om det är en så kallad low-SAPS olja. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.