|
|
|
|---|---|
| Hämtade ut nya bilen i fredags, måste bara dela med mig av glädjen, rackarns fina bilar de bygger tyskarna. Den ligger som ett strykjärn på vägen. Snygg att se på är den också. Detta är naturligtvis inget nytt för er inbitna BMWiter. Det enda jag ångrar lite granna är att jag inte tog en 120d, det blev en 118d.... Kollegorna på jobbet blev imponerade så det kommer säkert stå några till BMW i garaget i höst. | |
|
Detta låter helt normalt. :) Grattis! |
|
|
Grattis till bilen! Kul, men inte förvånande, att du är nöjd! Känner likadant efter snart ett år i en 116d. Hade iofs inte skadat med 120d eller varför inte en 135i, men sen har man ju någon slags budget att rätta sig efter också... |
|
|
Körde en 118d nyligen och tycker den räcker mer än väl för normal körning. Enda fördelen med 120d är att den nu går att få med xDrive vilket ju kan vara en stor fördel på vintern. Trots RFT-däck gick 118d både tyst och mjukt. Visst, alla gillar inte dieselljudet vid acceleration, men det extrema vägljud som nu verkar plåga många nya, dyra bilar är ju betydligt mer störande och tröttande då det hörs hela tiden, speciellt på våra oftast eländiga svenska vägar. Hur snålt går din 118d? Väl inkörda verkar de gå extremt snålt! |
|
|
Tack till gratulationerna :-) Mina däck bullrar ngt fruktansvärt, men jag antar att man får ta det när man vill ha bra grepp (breda däck). Den drar 0,6 enl datorn, då kör jag INTE med ett ägg under gaspedalen. |
|
| Som sagt, kul att du är så nöjd med bilen, men tråkigt med "fruktansvärda däcksljud". Vilken dimension har du? Den jag körde sist hade 205/55 16 RFT och var inte alls bullrig. Väggreppet på bredare dimensioner blir knappast märkbart bättre och har ingen som helst praktisk betydelse på allmän väg. En 118d har ju heller inte sådana prestanda att inte standardimensionerna räcker till. Ska man däremot köra en M135i på bana bör man ha andra däck, men i det fallet racingdäck då däck för gatbruk alldeles för snabbt blir för varma/mjuka men det är ju en helt annan sak. | |
| Grattis till bilen! Jag blev så imponerad av den att efter några provkörningar så hade jag också beställt en 118d. Blir min första BMW :-) När jag provkörde olika F20:or så hade dessa både 205 och 225 hjul. Buller var inget jag märkte av på dom. Den jag har beställt kommer att ha 225 fram och 245 bak. Hoppas inte den kommer bullra :-( | |
|
"Trots RFT-däck gick 118d både tyst och mjukt" Jag har kört med RTF på två tidigare BMW (E90/E91) sedan 2008 och var alls inte nöjd med att BMW väljer att tvinga på svenska kunder dessa däck. I Tyskland är det en option med extra kostnad.... Hårda som flinta.... Efter att nu ha kört min nya F20/118dA runt 500 mil måste jag säga att mitt motstånd mattats betydligt. För att inte säga - försvunnit! Håller med "332" - går både tyst och mjukt på mina 205/55/16. På min sitter Bridgestone Turanza-1 och jag kan jämföra dessa, eftersom både min E90 och E91 hade samma däck, visserligen i version 1. Antagligen är däcken starkt förbättrade, men jag upplever att även BMW verkligen lyckats med hjulupphängningen på F20. Innan jag beställde min 118dA, ville jag gärna känna på den nya lådan och fick då generöst av min återförsäljare låna en 530d över en helg, som jag körde c:a 40 mil. Lådan övertygade mig förstås och naturligtvis även bilen. Så här i efterhand med 500 mil i min F20, måste jag säga att skillnaden i åk-komfort mellan min kärra och lånebilen inte är så värst stor. Den finns förstås, men är mindre än jag föreställt mig. Borta är hockey-puckkänslan från mina gamla 3-seriebilar! Bra BMW! |
|
|
@332 Min 118dA har hittills dragit 5.1 i snitt i inte alltför snabb, men varierad körning. Erfarenhetsmässigt vet jag att den efter ett par tusen mil kommer att krypa ned ytterligare. Ett annat sätt att får ned förbrukningen, är att åka till Tyskland och tanka billigare tysk diesel med högre energiinnehåll - vilket jag skall göra i nästa vecka ;-) Jag har på min F20 (precis som på mina E90/E91 kompenserat med + 6 % för BMWs glädjesiffror vad gäller förbrukningen i "hemliga" menyn, så nu visar den rätt. |
|
|
Den där "hemliga" menyn låter spännande.... /J.I. |
|
| Skall skapa en egen tråd om´the hidden menu´ senare..... | |
| Jag valde fälgar som kom med 245 18", men oj vilket grepp! Antar att man får ta lite extra buller då. Har inte kört en roligare bil sedan mitt förrförra nyköp, en Audi a4 avant TSQ -00. | |
| har provkört den flertalet gånger och kan bara hålla med.. en kanonbil.. dock så kostar den bra mycker mer än vad man har råd med så man får vänta hehe.. jag är mest sugen på 3-dörrars då.. | |
| Har du 245 18" runt om? 18" verkar ge orimligt mycket vägljud - vilket fabrikat har du? När det gäller just vägljud går tydligen utvecklingen snabbt bakåt vilket ju är märkligt. | |
| Ja, utvecklingen går bakåt när det gäller vägljud och och buller. Men, det beror främst på att på att folk väljer breda lågprofildäck, som effektivt förstör även i grunden komfortabla och tystgående bilar samt ökar förbrukningen markant + en del andra nackdelar. För mig är det en gåta att man frivilligt betalar dyrt för att förstöra en bils egenskaper. | |
|
Tror det är 235 fram, jaja bra grepp är det iaf även om det bullrar :-) Kan tänka mig att den är väldigt tyst med smalare däck. Fårg skylla på frugan, det var hon som ville byta ut std-hjulen mot dessa. Är ändå huuuur nöjd som helst med detta tyska underverk. Blir garanterat BMW igen när avtalet går ut om 3 år. |
|
| Det är ju det viktiga - att du är nöjd. Funderar på att byta ut min 318 D 09:a till en ny 118 D. Nya 1:an har ju växt till sig så pass att baksätet är helt ok även för fullvuxna och provkörningen som jag gjorde bådade ju mkt gott. Imponerande bil på många sätt. Men för min del blir det "standardfälgar". | |
|
Ja - var och en ska givetvis fatta egna beslut efter tycke och smak, men när däcksljudsfrågan dyker upp är det intressant att höra hur man resonerar. Det verkar som om ljudnivån ökar exponentiellt med lägre profil/bredare slitbana. Man ska också koma ihåg att däcken ska klara mer än dubbel svensk motorvägshastihet samt punkteringar. När nu bilarna är allt tystare i övriga avseenden blir just kraftigt ökande vägljud mycket påtagliga. Tyvärr ökar buller uttröttningsfenomen för de som färdas i bilen. I bullriga bostadsmiljöer stiger det genomsnittsliga blodtrycket hos de boende och bullriga bilar blir på motsvarande sätt mer tröttsamma att färdas i. Själv har jag ingen 1-serie, men tycker att den sammantaget kanske är BMWs starkaste kort med ett utomordentligt chassie, fina drivlinor, hög säkerhet och komfort till mycket rimliga priser för att komma från den världsledande premiumbilstillverkaren. En fyrhjulsdriven M135i xDrive med M5-prestanda och småbilsförbrukning hamnar kring 400 tusen medan den billigaste sannolikt stannar under 200 tusen. Inte konstigt att 1-serieförsäljningen ökar kraftigt i Sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.