AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.627

Lurad på skruvat miltal, M3 E46, Hur går jag till väga för att häva köp?

Sida 5 av 9
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Bara en tanke, om fel person har skrivit under kontraktet blir inte det automatiskt värdelöst?
Då har man väll betalat pengar till någon som inte äger någonting, samt att systern skulle kunna kräva tillbaka bilen?
Har kanske fel.
Lycka till iaf o hoppas det löser sig.
ni
520
niklas100
520d 2008
Sådana här fall kan verka solklara men tyvärr är lagen väldigt stelbent du måste kunna bevisa att säljaren visste om skruvningen och om den har varit i 2 länder tidigare samt registrerats här efter det så kan det bli svårt att i rättegång bevisa att systern skruvat bilen
vet du att det är säljarens syster som vart ägare väldigt vanligt med kvinnliga målvakter i sådana affärer dedt verkar mer oskyldigt då
ni
520
niklas100
520d 2008
Riverss har helt rätt så man ska nog vara försiktig att spela det kortet
ska man hårddra det så ska du som köpare begära legitimation av säljaren för att vara säker på att rätt person säljer bilen
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Nu har jag kommit över de papper som finns hos transportstyrelsen, de skulle posta hem. Men det finns inga uppgifter på att den skulle va högerstyrd när den kommer in i landet och mycket säger väl att den är ombyggd där borta då de inte finns mycket till koll hos myndigheterna där.

För att få tag i ägaren där borta skulle jag kontakta deras ambassad i Sverige osv..

Men det med urkundsförfalskningen osv, ska jag fortsätta på. Min pappa ringer även till han som sålde bilen till mig nu, och ska lägga fram ett förslag om att de kan köpa tillbaka bilen eller att vi går vidare med det via polis. Även förklara som det är att han förfalskat namnteckning osv..

Allt tyder iaf på att det inte är första gången killen gör såhär utan är ett riktigt PRO.
Men hoppas så innerligt på att jag lyckas lösa detta på något sätt, känns även som jag får bra back-up av er, det uppskattas verkligen till 110%!!

Och nu innan jag avslutar så har nu min pappa pratat med honom.
Han nekar inte till att han vet vilken bil det är men han säger att han inte hade någon aning om mätaren och om styrningen och att jag köpte den i befintligt skick så något återköp är inte att tänka på hävda han.

Så sa vi det att då får vi gå till polisen: Ja gör ni det. Svara han. VILKEN IDIOT!!!!!!

Ska iväg och jobba nu så kommer vara seg på update men kom gärna med mer kommentarer!

/Oliver
Man behöver inte bevisa vem som skruvat bilen endast att den är skruvad så skall köpet hävas. Ring en advokat och fråga samt läs köplagen. Mvh
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Är det någon som har kollat vilka troll som ägde bilen innan eller?

BMW M-POWER
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
För att försöka bringa lite klarhet i alla turer så skulle det vara bra att veta följande:

1. Vem sålde bilen i UK,hur långt hade bilen gått?
2. Vem importerar bilen till Litauen, hur långt hade bilen gått?
3. Vem byggerom från högerstyrning till vänsterstyrning och var ifrån kommer delarna?
4. Vem importerar bilen till Sverige, hur långt har bilen gått?
5. Vem har "Ollansson" köpt bilen av?

Fråga 1 och 2 borde det gå att få reda på igenom "Transportstyrelsen" i Litauen?
Fråga 4 borde gå att få ut kopior på vi Transportstyrelsen i Sverige.
Fråga 5 borde då vara "systern"

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har killen alltså en bilfirma? Gjordes affären upp på firman, eller är bilen köpt via en blocket-annons av en privatperson? Alltså jag förstår att "systern" stod som ägare, men hur gjordes affären upp? Finns det någon finansiering knuten till bilen via t ex en bilfirma?
crli9194: Kanske var otydlig men när köpte systern bilen? Har hon stått som ägare hela tiden? När bytte bilen isf ägare? Precis som lemans skriver senare.

Tror inte det är någon fara att man skulle förlora på att anmäla för urkundsförfalskning och få kontraktet hävt samt pengarna tillbaka. Rådet är återigen att kontakta en (bra/lämplig) advokat och agera efter dennes råd. Ibalnd spekuleras det ltie väl vilt på forumet. :)
Keiser: Jag har ingen aning om hur länge systern har ägt bilen, på vilket sätt är det relevant? Hur ska man få pengarna tillbaka menar du? Uppenbarligen är brodern ett "PRO" som Ollansson säger och då har de säkert gjort liknande tidigare och systern har redan skulder hos kronofogden. Ett solklart fall med målvakt. Visst kan man kräva att få sina pengar men en del står redan i kö och några pengar ser man aldrig röken av. Nu är detta en spekulation men tyvärr inte helt osannolikt.

Som Riverss nämnde så har de även ett kort att spela ut, nämligen att hon som var ägare aldrig har sålt bilen då någon har förfalskat hennes namnteckning och pengarna har inte gått till henne, och någon har stulit nycklarna. Så man får nog kolla upp väldigt noga innan man går vidare med detta. Nu vet dock brodern att Ollansson tänkt gå vidare med detta och inte helt omöjligt sitter han och läser här.

Jag tror det är extremt svårt att få rätt, jag hade inte brytt mig om att kontakta polisen, med största sannolikhet så kommer de inte ens ta upp anmälan, eftersom det är en civilrättslig tvist mellan två privatpersoner.

Bara första steget kommer bli ett elände, vem ska du stämma? Syrran kommer säga att hon inte ägde bilen, han du "köpte" den av kommer förneka all inblandning, ljuga och jävlas, överklaga din talan, överklaga domstolens sammanstättning och jävlas i största allmänhet... är han ett "proffs" vet han hur han ska göra för att komma undan, rättssäkerheten som i grunden är något bra medför också att ljusskygga typer har väl lätt att klara sig undan. Det kommer bli ett allmänt elände...! Det är otroligt svårt att vinna mot någon som inte är som vi andra, någon som ljuger och ändrar sin historia fram och tillbaka.

Men, jag önskar dig all lycka i detta, hoppa sverkligen du får rättsida på det och att du kan häva köpet.
crli9194: det är just det jag menar, för att sluta spekulera ta reda på hur länge systern stått som ägare. Kanske "köpte" hon bilen i England. Kan ju finnas andra skäl till varför mannen i familjen inte får/vill stå som ägare.

Transaktionen (eller var det kontanta pengar?) går att följa ganska enkelt. Har köparen blivit utsatt för urkundsförfalskning så ska han ha pengarna tillbaka och återlämna bilen. Men som sagt då ingen (?) av oss här är advokat så är rådet som alltid att vända sig till de som verkligen har koll på detta!

Det finns förövrigt domstolsfall där det räckt att bevisa att bilen varit skruvad för att få rätt. Håller med om att polisen inte kommer göra något (som vanligt).

Nu vet jag förövrigt vilka historien handlar om.
Karl-Hilding
"Nu vet jag förövrigt vilka historien handlar om."

Ok...........du gör oss alla en tjänst, vi som gillar säljare med rent mjöl i påsen.
Häng ut honom/de!
ni
520
niklas100
520d 2008
Har en kompis som blev blåst på liknande sätt hittade bilen på en bilfirma men när köpkontraktet skrevs på så stod bilen på en privatperson
För att göra en lång historia kort det hade gått att driva till tingsrätten men hans advokats råd blev att göra sig av med bilen för personen som stod på bilen var flitig kund hos kronofogden
Så även om han skulle fått rätt hade han troligtvis aldrig fått några pengar
Jag säger inte att så är fallet här men jag ser likheterna
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Länk

Läs detta fast kanske inte i mobilversion om ni sitter vid datorn, låter rätt rimligt att man åkt på detta?

/Oliver
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja tyvärr är det precis det du råkat ut för och som artikeln säger så blir det tyvärr svårt att få ut något ur detta betänk att artikeln gällde en firma där du som konsument har betydligt mer rättigheter
Handel mellan privatpersoner är mycket svårare
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Japp, så måste de va, men om man ska se någon ljuspunkt i de hela så är det att motorn inte behöver ha gått så långt, allt annat man ser är även i bra skick, inga repor i lacken osv..
Ska in till BMW och göra någon form av diagnos av bilen imorgon så får vi se vad som händer sen...

/Oliver
Än en gång du har inte visat mätarställningen är ändrar bara att den mätaren som sitter i tydligen visar 270tkm. vilket inte är originalmätaren för den visar miles. Så kan du svara på frågan eller ännu hellre lägga upp bilder på instrumenthuset?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Att inte nån skriver vilken bilhandlare i Jönköping det gäller så räddar det kanske nån annan stackare från o bli lurad?

Jag tror som Stephan, bilen har förmodligen inte gått tre gånger så långt som Ollansson tror, snarare runt 13-14" mil, då med tanke på att inredningen brukar fortfarande se bra ut vid detta miltal. En bil som brukats i 27000 mil, o speciellt en cab, uppvisar tydliga spår efter milen, spår man inte missar om man kan lite om bilar. Att bilen skulle genomgått en "totalrenovering" dvs ny inredning & lack håller jag inte för troligt, men man vet aldrig, det räcker säkert med 15-20" för ny lack & inredning i Litauen. Lägg sedan till ombyggnaden säg 15-20" till så är vi uppe i ca 35" för att göra bilen riktigt "fräsch". Sedan tillkommer transport till/från Litauen, säg 7-8", plus nån tusing för att regga den i Sverige så hamnar vi kring 45" utöver inköpspris. Inköpspriset i England är lågt på dessa bilar, för en 110-120" Svenska får man en fin-fin cab har jag för mig, nu är det ju tveksamt att man tagit en "fin fin" cab om man bara skall tjäna pengar på den... I Sverige kan man kränga iväg en sådan här cab med rimliga mil (10-14") för ca 180", en nätt förtjänst på ca 20-40" beroende på hur "fin" bil man köper initialt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.