|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Låter bra att du är bestämd & inte låter detta passera. Det är ju ganska enkelt att visa om bilen skruvats i England eller Sverige. Står det inte på kvittot som lämnats in till transportstyrelsen (detta kvitto kan den som lämnat in ursprungskontrollen dock ha förfalskat, det förekommer) så kan du som sagt var ganska enkelt få fatt i senaste ägaren i England & få svart på vitt där. Dock borde väl köparen ha lagen på sin sida om mätarställning inte stämmer & säljaren har väl ansvar även om han/hon inte skruvat bilen. jag tolkar det så då jag läser på konsumentverkets hemsida om köplagen Länk Är väl inga problem att få rätt till hävning av köp i en tingsrätt oavsett om säljaren visste om skruvad mätare eller ej. Mvh |
|
|
Enligt köplagen har bilen ett fel då bilen inte är som säljaren redovisat & när en bil har ett fel har du i många fall rätt att häva köpet. I det här fallet har bilen gått mer än det dubbla av redovisad mätarställning & då har du rätt att häva köpet mot säljaren. Mvh |
|
|
Enligt vägverket ska kopia på köpeavtal bifogas även inom EU. Om bilen är reg. Besiktigad som högerstyrd och därefter fulkonverterad så har bilen körförbud i detta nu eftersom den är olagligt modifierad. Betyder även att trafikförsäkeingen kanske inte gäller samt att försäkringsvärdet är lågt. = Tjejen som sålt bilen ligger ganska "brunt" till om hon inte i köpekontraktet skrivit in "den lilla detaljen" om att bilen är ombyggd men inte registrerad och godkänd som ombyggd :-) Frågan är om köparen kan hävda "dolt fel", dvs att ägaren vid försäljningen visste men teg om att bilen var behäftad med körförbud. Jag är ingen jurist, men... Jag skulle satsa mina pengar på att TS får rätt. Om bilen är konverterad och godkänd som så blir det knepigare. Det är ju svårt att hävda "dolt fel" om bilen av myndigheterna bedömts uppfylla.. Ja, ni fattar.. Önskar TS all lycka till! |
|
| En viktig sak i detta är ju om bilen sålts av bilhandlare eller privatperson många bedragare brukar annonsera bilarna på firman för att senare sälja dem som privatperson då är chansen att häva köpet betydligt mindre samt att du måste gå till tingsrätten | |
| En sak som talar till din fördel är att det bara finns en ägare i Sverige de brukar göra något ägarbyte innan försäljning för att göra det omöjligt att bevisa vem som skruvat | |
| Men mätarställningen är på UK-bilar i miles. Har du mätarhus med kilometer eller miles? Är det ett M-hus eller vanligt? Än så länge har vi inte hört något så belägger någon backning. Vad var mätarställning vid regbes? Var den i miles eller kilometer? Det hela låter rörigt. | |
|
Det är naturligtvis gott att det bara är en ägare i Sverige, men jag vill återigen framhålla att i det här läget är det ganska ointressant om bilen är skruvad en miljon km bakåt eller inte, eftersom TS kanske i detta nu åker runt med en bil som i praktiken har körförbud och alltså riskerar att få en stor ekonomisk smäll (stor i förhållande till de nålpengar som en mätarbackning på 15000 mil innebär rättsligt) i händelse av en trafikolycka. Om någon stjäl bilen så kommer den dessutom värderas mycket lågt, vilket även det är en risk som är betydligt större än "överpriset" TS betalat för bilen p.g.a. skruvningen. I värsta fall är säljaren i UK i maskopi med importören, vilket innebär en återvändsgränd för "skruvningsspåret", medan det dolda felet ("konverteringen") fortfarande är i högsta grad aktuell som grund för att häva köpet för TS enligt min hobbybedömning :-) Av de anledningarna borde vi skriva mer kring konverteringens vara eller inte vara, regler för detta, vilken myndighet som bedömer att det är professionellt gjort, etc., än att spekulera i hur många mil bilen har gått. |
|
|
Vad jag vet står det ingenstans i Bilprovningens uppgifter vilken sida ratten sitter på så det borde inte bli nåt problem vid besiktning. Har själv varit i kontakt med Bilprovningens tekniska upplysning eftersom jag har påbörjat ett sånt projekt på min Subaru. En lokal station tyckte det var en tillräckligt stor ombyggnad för en registreringsbesiktning men det står ej med i systemet så de kunde inte se vilken sida ratten suttit på tidigare om jag inte sa det till dem och om det var ordentligt utfört förstås. Teknisk upplysning ansåg som sagt att det inte var nån grund för regbesiktning. Men jag kan ju fått prata med nån tomte på Bilprovningen så om det är nån anställd på Bilprovningen som vill rätta mig får ni givetvis göra det. Tråkig historia för övrigt, hoppas det går bra i slutändan. |
|
| Kom på en sak som kan påverka visserligen, Subarun är inte helbilsgodkänd vilket M3:an troligen är? Vet inte om det påverkar vad som står i systemet om rattens position. | |
|
Denna bil kommer aldrig gå igenom besiktningen om besiktningsmannen har lite koll. Dock så vet jag att besiktningen idag jobbar på högtryck och bilarna måste rullas igenom snabbast möjligt för att hinna med och kan då missa saker och ting. Bmw bilar från ca 1996 och uppåt är helbilsgodkända och skall man hårddra detta så betyder det att INGET får ändras på bilen, inte ens ratten. Men som sagt så är det alltid ett lotteri när det gäller besikningen och allt handlar om vem som besiktigar samt om de fått krypa på kärringen kvällen innan osv osv. =) Hittade en tråd lite snabbt ang helfordongodkända bilar när jag googlade Länk Hade helt klart gått till botten med detta både för din egen del samt att få dessa banditer fällda så att andra inte blir lurade. Säljaren kan omöjligtvis hävda att han/hon inte känner till bilens konvertering då det säkert finns på svart och vitt att bilen är reg besiktigad som högerstyrd i Sverige av honom/henne och då är det han/hon som utfört konverteringen innan försäljningen till dig. Bilen lär ju inte en vacker morgon ha ratten på vänster sida under deras ägandetid. Bilen även om det ser fin ut och känns bra på alla sätt och vis kommer inte vara värd mycket och tror ingen kommer vilja köpa den för att sedan möjligtvis åka dit på besiktningen angående konverteringen och sedan ha en bil som bara duger på banträffarna och i övrigt obrukbar. Du skrev att han du köpte den av nu säger att han inte känner till någon försäljning och ägaren var en tjej som skrev under affären. Har du talat med henne..? Vad säger hon om det som uppdagats..? Om du kanske förklarar för henne om den rättsliga procedur du skall påbörja så kanske hon backar och går med på att "köpa" tillbaka bilen för att slippa den rättsliga processen. Vet att det är en *long shot* men jag skulle presentera fram det som ett förslag innan jag gick vidare med ärendet. Vad jag läst i tråden och om uppgifter stämmer med konverteringen i Sverige så har han/hon helt klart gjort sig skyldiga för bedrägeri och sålt ett möjligtvis trafikfarligt fordon då dom under konverterningen kapat i diverse balkar som finns framför instrumentpanelen för att ta bort respektive skapa nya fästen för rattstång osv osv.. Hoppas allt går väl för din del och för min del skulle jag uppskatta mer detaljer om säljaren så dessa personer blir kända som bedragare och kan då rädda andra från att begå en dålig affär och en stor ekonomisk förlust och för att inte tänka på all tid som det tar för att få sådana här ärenden på rätsida.. Lycka Till..! |
|
|
Hallå igen! Vill återigen tacka för all värdefull hjälp och vägledning! Ska nu sätta mig och ringa till transportstyrelsen och be om all dokumentation som finns kring bilen. Förmodligen är det så att den här mannen har köpt in bilen från England när den gått omkring 27-28000 mil och högerstyrd, då priset inte kan vara särskilt högt vilket medför att han kan tjäna sig en hacka. Miltalet är antingen skruvat redan innan import då den vi regbes har en ställning på 9563 mil, eller också snabbt som satan när den kommit in till Sverige innan regbes. Eftersom den enligt Vägverket ska vara reggad som högerstyrd har konverteringen från höger till vänster uppenbarligen skett under tiden den varit avställd (Okt - Apr). Han har då ställt den på sin syster eller släkting, vad de nu än är, för att mörka att han har en bilfirma och kan utföra konverteringen på egen hand. Han har förmodligen även förhoppningar om att jag inte kommer åka på besiktning innan oktober eller överhuvudtaget märka att något är fifflat med bilen innan dess för att det då redan gått för lång tid sedan jag köpte bilen. Han har även under försäljningen "urkundsförfalskat" hans systers namnteckning på kvittot om betalningen, då han skrev under i hennes namn med vanlig text, alltså ingen sedvanlig namnteckning. Detta har jag även vittne på. Samma sak gällande ägarbyteslappen. Jag ringde upp han för ett tag sen angående miltalet, då det var de enda jag visste från början, han lät väldigt förvånad över att jag lyckats få tag i hans nummer och visste inte riktigt vad han skulle säga och låtsades då som inget. Jag läste ett forum igår här på AP angående en auktion på kvd, där hans namn nämndes, och denna bil ute på kvd som han kom över hade skruvat miltal och finns nu till salu på Blocket.se via hans bilfirma. Nu får jag hoppas på det bästa att detta löser sig, och ska även ta kontakt med hans syster för att försöka lösa de den vägen först. Svårt att få tag i henne på telefon dock (undra varför). /Oliver |
|
|
Det vore ju *jättesynd* om någon startade en tråd på Flashback där säljarens personuppgifter och händelsen stod beskriven. Många har fått stora problem efter det, dektektiverna där hittar allt ifrån gamla domar, kreditvärdighet, släktskap med andra kriminella personer etc. och boven får i praktiken hela sina liv uthängda... Så tänk på att inte hänga ut den stackars oskyldiga systern i underforumet "Aktuella brott", det vore verkligen jättetrist... Det låter ju som en smart och trevlig tjej och när hon inser att hon råkat lura dig av misstag, för att hon inte visste bättre (tjejer är hopplösa när det gäller att kolla upp regler för konvertering av fordon, ni vet) kommer hon garanterat att kompensera dig till 100% :) |
|
|
Har nu ringt Transportstyrelsen, bilprovningen, Motormännens riksförbund och allt som går i princip men ingen kan få fram att den är högerstyrd eller vänsterstyrd i sina papper. Så nu vänder jag mig till er för att se huruvida ni kan hjälpa mig med att få fram denna uppgift! Har testat Carfax. Men Regnr. på bilen är CYJ726 /Oliver |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
I och med att chassinumret hos transportstyrelsen börjar på 92 = RHD (WBSBR92020EH78041) . Hade den varit LHD= 91 "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Så bilen är registrerad som en högerstyrd bil enligt chassinummer. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Karl-Hilding |
"säljarens personuppgifter och händelsen stod beskriven. Många har fått stora problem efter det, dektektiverna där hittar allt ifrån gamla domar, kreditvärdighet, släktskap med andra kriminella personer etc. och boven får i praktiken hela sina liv uthängda... Så tänk på att inte hänga ut den stackars oskyldiga systern i underforumet "Aktuella brott", det vore verkligen jättetrist... Det låter ju som en smart och trevlig tjej och när hon inser att hon råkat lura dig av misstag, för att hon inte visste bättre (tjejer är hopplösa när det gäller att kolla upp regler för konvertering av fordon, ni vet) kommer hon garanterat att kompensera dig till 100% :)" Gillaknappen! |
|
Tack så mycket för den infon! Men chassinumret, ska de ändras om den är konverterad? /Oliver |
|
|
Precis som ovan skrev så finns alla fakta i chassinumret så ring till BMW Sverige eller ännu hellre BMW Tyskland och be dom ta ut samtliga fakta/papper på ditt chassinummer. Anledningen att jag hellre hänvisar till Tyskland är att dom är överlägsna när det gäller kundvård och gör allt i sin makt för att göra kunden glad medans har några rysarhistorier om BMW Sverige och de verkar bry sig föga om saker och ting. Känns som du med största sannolikhet kommer att kunna häva detta köp och hoppas säljaren straffas ordentligt för att ha sålt en bil under falska premisser samt hoppas han blir fälld på något sätt för att byggt om en helfordonsgodkänd bil och släng gärna på det där med urkundsförfalskning också..! =) Kör hårt Ollansson och fortsätt gärna uppdatera oss om hur allt går i framtiden också.! Hoppas inte den rättsliga vägen tar alltför lång tid. |
|
|
Man får INTE konvertera en helfordonsgodkänd bil Ollansson.. |
|
|
Tack så jättemycket, Alpina B12. Grejen är ju den att jag måste kunna bevisa att det är han jag köpte den av eller hans syster som är vållande till konverteringen, men det måste ju självklart kunna gå eftersom den är helbilsgodkänd, och den hade väl inte blivit godkänd i besiktiningen om den varit konverterad till vänster då. /Oliver |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.