AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.625

Lurad på skruvat miltal, M3 E46, Hur går jag till väga för att häva köp?

Sida 2 av 9
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
De har avläst i båda, och jag har fått alla avläsningar i kilometer.
Har även nu hört andra vägar att en här killen är en riktig bluffare, han har även en egen bilfirma, så han vet nog hur han ska gå till väga.. Riktigt skit att man lyckats ha sådan otur.

/Oliver
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ollansson:

Riktigt tråkigt att läsa det du har råkat utför men man har ju en viss undersökningsplikt också som köpare som dem kan kontra med.

Undersökte du bilen grundligt innan köpet eller vart det ett förhastad beslut efter en kort provkörning?

Med tanke på att alla viktiga detaljer som har dykt upp sen bilen har kollats av BMW...

BMW M-POWER
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Jag har varit på mig själv att jag inte varit riktigt uppmärksam också.

Men jag har sedan konstaterat att jag inte kunnat göra så mycket mer själv. Skicket bilen är i, skulle ingen som helst tro att den gått så långt som den uppenbarligen har. Lacken är hur fin som helst, inredningen har endast slitningar på paneler och lite på växelspaken.. Men inget som man antyder ska ha varit med under så mycket körning. Motorn är hur clean som helst utséendemässigt, nya däck och nya fälgar till ett pris på 30 000 kronor totalt sitter på.
UNder provkörning funkade allt perfekt utan några som helst missljud osv...

Sen att den varit högerstyrd kan man se på några ställen, exempelvis att minnet till elstolen nu sitter på passagerarplatsen och även lappen för däcktryck osv. Men inte tänker man på det när man står där och är överlycklig för man hittat en så fin M3..
Ni får gärna tycka att jag är en idiot, men tänker själv inte klandra mig för mycket i detta.

/Oliver
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är alltid lätt att vara efter klokt, förstår dig att lyckan i det ögonblicket förde tankarna åt helt annat håll än vad man borde ha tänkt på istället.

Kan inte bidra med några tips om hur det här kan lösa sig för din del men hoppas hoppas att detta får ett lyckligt slut för din del.

BMW M-POWER
Har han bilfirma så lägg ut namn och firmanamn. Om inte annat så sprids informationen och kanske räddar det någon annan.

Vet inte vad ni andra säger men visst borde det finnas förutsättningar att vinna detta mål?! Kan man sägas vara ovetande när man köper en bil som gått xxx mil och sedan tar den till Sverige och reggar på yyy mil, knappast. Försök få fram ett köpeskontrakt från England och kontakta sen en advokat.

Tyvärr blir många oförsiktiga när de tror de gör ett klipp. Bra om man har med någon annan kunnig som inte är lika känslomässigt engagerad. Nog sagt om det.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Tycker synd om dig.
Men skulle det kunna vara så att bilen gått 9700 mil och att instrumentet som är utbytt gått 27000 mil och sedan backat till 9700 mil? Hur skulle detta se ut när BMW kopplar upp bilen?
Det måste vara en många delar som bytts ut när bilen byggdes om till vänsterstyrd, dessa delar måste komma ifrån någon bil, krockad eller stulen? Kan detta vara orsaken till dessa 27000 mil som BMW hittar, var läser dom av dessa och går det att hitta mätarställning på något mer ställe.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ollansson:

Kan du en gång för alla berkräfta att det stog 60.000 miles alltså 9700 mil.
Vart stog det 27000 mil någon stanns?

Case closed alltså på den punkten.

Btr ombyggnaden från höger till vänsterstyrning borde regbesiktningen upptäckt detta när det gjordes på bilprovningen.

Ring en duktig advokat då du aldrig kommer kunna lösa detta på egen hand om du inte vill ta till andra knep vilka är olagliga.

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ps hur mycket betalde du för bilen samt var säljaren svensk eller utländsk?

BMW CS #07491
Ge inte upp sådana som han ska sättas dit!!!!!!!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Beolab: Bilen är ju registrerad i Sverige som högerstyrd och då var den ju också det vid reg.besiktningen. Ombyggnationen har ju skett därefter, det är väl ganska självklart? Det förklarar ju också varför en bilhandlare haft bilen sen i höstas och enbart kört 40 mil med den.

Kontakta Transportstyrelsen och be att få kopia på kvitto som gavs in i samband med ursprungskontrollen, har du tur står det lite mer än bara att bilen sålts på det kvittot. Be även att få ut kopia på det Engelska reg beviset, där ser du vem handlaren du köpte bilen av har köpt bilen av i England och då kan du kontakta den personen för mer info. MEN - mätarställningen verkar ju stämma??

Som Stephan sa, det är inte tillåtet att ändra utförande på en helbilsgodkänd bil (eller vad det heter). Så satsa på att driva den biten vidare. Sen om det drivs mot hans syster eller han själv spelar väl mindre roll. Det kanske tom är bättre att det drivs mot systern.
ni
520
niklas100
520d 2008
En fundering om det nu ej skulle gå att ändra ett helbilgodkännande hur kunde då bilprovningen godkänna reg besiktningen
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Den ska ju tydligen vara reggad som högerstyrd, så ombyggnaden har väl skett efter registrering i Sverige. Frågan då blir ju vad de säger på nästa besiktning?
ni
520
niklas100
520d 2008
Oops såg nu att den vart ombyggd i Sverige men hur går det då med nästa bes då borde det behövas en ny reg bes eller ??
ni
520
niklas100
520d 2008
Såg att den gått 8000 mil första året hur är den övriga dokumentationen besiktningspapper o servicebok osv
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Hallå igen!

Vill börja med att tacka för att ni engagerar er så mycket, det hjälper mig verkligen framåt i det här fallet!
Jag tänker inte ge upp förens jag satt dit den här idioten.

Beolab: När det gäller miltalet så har jag fått protokoll utskrivet på alla senaste avläsningarna i km.

Sen tror jag även att e34brilliant har kommit på sanningen bakom detta! Är det så att det kommer lösas pga det så är du verkligen värd en belöning! Ska ringa transportsystemen imorgon och få alla papper jag kan få.

Ha en bra nationaldag allesammans!
/Oliver
ni
520
niklas100
520d 2008
Transportstyrelsen har väl inga kvitton bara reg bevis har importerat från USA och då är det Tullverket som ska ha in kvitton men eftersom England är ett eu land behövs det väl inte förtullas
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Krävs kvitto
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Bilen ni pratar om hade den blå skinn klädsel o silver färgad?
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Nej svart klädsel!
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Ok
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.