|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
För 3 veckor sedan var jag och köpte mig en Bmw M3 Cab E46 i Jönköping, var jättenöjd med köpet tills igår, då jag var inne hos Bmw och skulle kolla några smågrejer. De kopplade in sin dator till bilens OBD, och då fick jag reda på att senast avlästa miltal var cirka 27 000 mil istället för de 9700 som står på mätaren. Den står även registrerad som högerstyrd och är då alltså omybyggd till vänster. Säljaren sa ingenting om detta vid köpet och när jag nu söker kontakt med han säger han att han inte sålt någon bil. Jag har varit inne på konsumentverkets hemsida och enligt dem har jag rätt att häva köpet. Jag kontaktade även polisen, men de säger att det kommer bli svårt att bevisa att det är han jag köpt av som skruvat tillbaka miltalen. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka mina pengar?? Man vill ju helst gå den rätta vägen. Tacksam för svar! /Oliver | |
|
Har du något köpekontrakt? Tänker på att killen säger att han inte ens sålt någon bil till dig. ------- //Lövet |
|
|
Ja vi har skrivit ett kontrakt, men det är signerat av hans syster som stått på bilen, därför han nekar, men jag kan ju lika gärna sätta dit henne. Men fortfarande svårt att bevisa vem som skruvat med miltalet.. /Oliver |
|
|
Okay, då kan du glömma att rikta några krav mot honom. Ingenting knyter ju honom till bilen. Det du behöver göra är att bevisa att kvinnan du köpt om varit medveten om både ombyggnationen och det föregående miltalet. Tyvärr en rätt svår uppgift, gissningsvis kommer hon spela kortet "Det hade jag ingen aaaaaaaaning om". Har bilen haft flera ägare i Sverige? Vad var mätarställningen i så fall när bilen bytte ägare (ring de förra ägarna, du får numret av Transportstyrelsen). Det blir lite detektivarbetet nu för att försöka ta reda på när och av vem bilen skruvades. ------- //Lövet |
|
|
Ja det lär bli ett jäkla krångel :( Nej killen eller hans syster då enligt pappren har importerat och gjort regbes + ursprungskontroll i oktober förra året, då stod den på 9563 mil. Sedan hade han själv innan han sålde den till mig bara kört 40 mil. Så själva skruvandet har förmodligen ägt rum i England. Och det antar jag är i princip omöjligt att spåra. Fast man tycker att jag borde kunna sätta ditt honom (henne) på att de fortfarande sålt bilen utan att nämna att den egentligen gått längre, eller att den är ombyggd. Den står fortfarande som högerstyrd hos vägverket också... Riktigt mysterium att lösa. /Oliver |
|
|
Rätt häftig skruvning från 27000 MIL till 9700 mil...Man borde kunna se en "liten" skillnad på en inredning som gått ca 30" mil kontra en som gått en tredjedel. En möjlig förklaring vore väl att BMW klantat sig o att de läst av "miles" som mil, men då borde de fått den till dryga 60000 miles. Jag tror du skall koncentrera dig på det faktum att de mörkat att det är en bil som är ombyggd från högerstyrd till vänsterstyrd. Å andra sidan borde du upptäckt detta om du kollat upp chassienr innan köp.... |
|
|
Troligast är väl att skruvandet gjorts i samband med konverteringen från höger till vänsterstyrd. Kan man få reda på vart det gjorts kanske man är en bit på väg. Om det nu är möjligt... Tråkigt läge i vilket fall, hoppas det löser sig. |
|
|
Är det den silver färgade M3:an som var ute på blocket någon vecka sedan med ett tjej namn som säljare? BMW M-POWER |
|
| Kan man verkligen få köpet upphävt pga att den varit högerstyrd? Är det något som måste uppges vid köp, jag förutsätter att det är fackmannamässigt gjort. Skruvningen är som sagt inget att diskutera men det kan bli lurigt att bevisa även om förutsättningarna borde vara bättre då de själva importerat bilen. Du får ju kontakta firman/personen som sålde den i England, finns det köpekontrakt där som specificerar milen och den här hemma har ett annat miltal så borde det ju vara bevisat att importören är skyldig. | |
|
Japp den är det GINO. Det sjukaste är att bilen har inte en enda repa i princip, klädseln är i toppskick och motorn går inte att se att det är något fel på, allt funkar förutom cd-växlaren. Enligt bmw har den gått i miles räknat över 60 000. Så miltalet med 27000 MIL stämmer. /Oliver |
|
|
Och chassienumret trodde vi var felet från början, att det tillhörde en annan bil. Men icke, allt stämmer, en ytterligare punkt är att 2003 när bilen plockades ut, kördes den 8000 mil på ett år, så de måste varit en riktig stjärna som kört en m3 så mycket.. /Oliver |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men 60 000 miles är väl ca 9 700 mil? Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Ollansson; Hur räknar du och vad menar du? 60000miles blir 9642mil. Som mätarställning stämmer om den visar 60000miles!? Det du har att gå på är att det är olagligt att ändra ett helbilsgodkändfordon. Stephan |
|
|
60000 engelska miles motsvarar ca 9500 svenska mil Vad är problemet?! |
|
|
Sorry, fel av mig, det var miles vid besiktningen förmodligen. Men senaste avlästa mätarställningen, är iaf 263 735 KM. Men datumet på det vet vi inte helt säkert. /Oliver |
|
| Ja det var som jag misstänkte, det är inga matematiker som jobbar hos BMW direkt:). 60000 miles ÄR cirka 9700 mil. | |
| Ringde bmw nu för säkerhets skull och kollade och 60 000 miles stod de, för att de nollat "ljusningen" eller vad det nu hette, i boxen också... Så det är något smart JON som varit inne och pillat. | |
| Snurrigt....Hur många MILES har BMW läst av??? | |
| Men 60000 miles är ju ca 9700 mil! Om den har gått 27000 MIL så skulle det var ca 169000 miles | |
| 27' mil lämnar garanterat spår efter sig...in och utvändigt. Eller så är bilen hellackad och med nybytt inredning. | |
| Det bör inte ha kommit upp något kilometertal i och med att den är körd i miles. Kommer det upp ett kilometertal är det väl från det utbytta instrumentet. Antar att du enbart har kilometer i skalan? Då är det inte original instrument som sitter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.