|
|
|
|---|---|
|
Länk! Ser att Statoil nu lanserar EU-diesel. Har själv tankat mina tidigare dieselbilar med detta i Danmark men inte gjort en mer nogrann jämförelse, möjligen några få cl/mil i skillnad. Blir dock lite tveksam till inblandningen av biodiesel på 7% så frågan är hur stor skillnad det bli i slutändan och vad merpriset landar på... | |
| Dags för lite kvalitetsdiesel till Sverige. Ska bli spännande att se var det tar vägen. | |
|
Hur är det med Preems talloljediesel, Citydiesel m.fl. Vilka sorter kan vi köra på egentligen? Biodiesel går ej enl BMW. Har någon erfarenheter eller kunskaper? |
|
|
Citydiesel är Shells benämning på deras vanliga diesel som är lika den som finns på andra mackar, Preem undantaget. Preem kör sin talloljediesel som jag aldrig testat, jag känner mig lite kluven att hälla något som åtminstone i min värld är en slags "biodiesel" innan jag sett att den ger samma prestanda som vanlig diesel. |
|
|
Jag tankade Statoils Europadiesel nu senast. Har bara kört 10 mil så jag vågar inte uttala mig om någon ev. skillnad. Min gissning är att "svensson" inte kommer märka någon skillnad. Förövrigt så är det biodiesel i Tyskland, så jag tror att BMW's motorer står pall (jag känner till deras rekommendation angående ingen inblandning av biodiesel). Mvh/ Niclas |
|
|
Har haft kontakt med tyska vänner, som meddelar att man kör på vanlig diesel i Tyskland, precis som hos oss här hemma. Men politikerna vill gärna styra över konsumtionen till biodiesel för att spara miljön. Vi får väl se hur motorerna utvecklas i framtiden i det landet där dieselbilarna har 50% av bilbeståndet. |
|
|
Jag kör min 530 på Preems Evolution Diesel och den går utmärkt på det. Har tankat och jämfört med "vanlig" diesel och har fått lägre förbrukning på Preems soppa!! //David |
|
| Liten uppdatering: Har nu tankat 4ggr på Statoil med deras europadiesel - men inte märkt någon större skillnad - tvärtom gick faktiskt förbrukningen upp lite från 0,73 till 0,75L/mil vid senaste tankningen. Men om detta berodde på dieseln eller att det varit konstant motvind på Öresundsbron skall jag låta vara osagt :-) | |
| ...om motvinden är konstant lär du har ypperliga förutsättningar att jmf siffrorna! | |
| Haha :-) ja tänk så fel det kan bli! Vad jag menade var om den starka motvinden under den senaste körcykeln påverkat siffrorna negativt jämfört mätningarna jag gjort tidigare när det ibland blåser medvind/sidovind. Egentligen skulle man vilja testa skillnader i bränsleförbrukning när alla yttre parametrar är konstanta :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.