AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.015

Fungerar E34 525 mätarhus i E34 520?

Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Hej!
Ska besikta min E34 520-96 på fredag och letar med ljus och lykta ett nytt mätarhus. Min hastighetsmätare slår hej vilt under acceleration men fungerar utmärkt i jämn fart och vid långsamma fartökningar. Inget som SPB kommer att godkänna, alltså..
Mitt mätarhus är den simpla varianten utan checkcontrol och med hastighetsmätare graderad till 240km/h. Verkar vara svårfunnet men jag har fått napp på ett mätarhus ifrån en 525-93 och undrar helt enkelt om det kommer att funka. Hastighetsmätaren är graderad till 260 i ett sådant. Kommer den att skala rätt? Och checkcontrol.. Varningslampor osv, kommer de att fungera?
Det enda jag vet kommer funka är varvräknaren, och just den bryr ju sig inte SPB om..
Vore tacksam för hjälp med detta. Det brinner i knutarna och bilen är alldeles för fin för att bli stående för en jäkla hastighetsmätare..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Första problemet är om dina nuvarande kontakter passar i ett standard instrumentkluster. Modeller med enklare instrumentkluster har bara två kontakter kopplade till instrumentklustret. Ett standard instrumentkluster har fyra kontakter.

Andra problement är (om nu kontakterna skulle passa) om all funktionalitet som ett standard instrumentkluster behöver finns i de två kontakterna som du har.

Tredje problemet är skalningen till alla funktionalitet. Alla skalfaktorer sitter progammerade i en kodplugg. Denna kodplugg är olika mellan enklare och standard instrumentkluster. Det betyder att du inte kan flytta över din nuvarande kodplugg till ett standard instrumentkluster.

Varvräknaren kommer att fungera och vara skalad korret. Men kanske inte hastighetsmätaren (den använder utväxlingen på differentialen i sina beräkningar och jag tror denna är olika mellan dessa modeller - men inte säker). Men skillnaden kommer inte att vara så stor så det kommer troligtvis inte Bilprovningen att märka.

Men det ska gå att få tag i mätarhus från lite enklare modeller.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Ok, inget 525 mätarhus alltså.
Nåväl, får väl besikta och sedan har jag en månad på mig att få tag i ett passande kluster.
Jäkligt skumt fenomen, då det inte verkar försämras utan det har varit likadant i ett år nu.. Vid acceleration på låga växlar så slår mätaren, men om jag lägger mig på jämn fart eller motorbromsar kommer mätaren igång direkt och fungerar.. Vid långsammare fartökning, som på 4:an och 5:an så hänger den med..och väl uppe i landsvägsfart så fungerar det felfritt. Även typ 30km/h fungerar men inte accet dit utan bara i jämn (eller hyfsat jämn) fart.
Märkligt..
Surt bara att SPB bara testar ett varv runt området och i princip enbart accelererar 1:an, 2:an, upp på 3:an och sedan bromsar igen.. Precis det område där mätaren fungerar som sämst..

Vid vanlig körning så gör ju mätaren det den ska. Vem kollar på mätaren medan man accar..och direkt när man släpper av eller lägger sig på jämn fart så visar den ju rätt..

Är det en 2:a direkt, eller kan det bli ett påpekande? Eller kan man rent av klara sig genom att förklara läget och be dem ta en längre tur?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolla tex på laga.se - där hittade jag minst 5 kandidater på de första 5 sidorna (pris är runt 500-1000 SEK).
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jo, jag kollade Laga.se och jag har sett att det finns. Planen var nu att slippa ombesikta och jag hoppades kunna få tag i ett kluster i tid för besiktningen i morgon.. Blir det ombes så finns både alternativ som Laga och en kille som svarat på en annons om kluster jag postade här på autopower.. Därav frågan om 525-hus funkar för ett sådant kan jag hämta per omgående.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Bör kanske tillägga att jag bor i Mönsterås och att Signalen här endast har kluster till 540 i lager. De alternativ som Laga listar ligger på avstånd som gör att de måste skickas = no time!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hoppades lite på att det fanns ett laga.se ansluten skrot i din närhete - synd.

Nej, tills besiktningen imorgon hinner du nog inte göra så mycket isåfall. Det var mer till ombesiktningen jag tänkte på. Det brukar vara kondensatorerna som ger sig, men då brukar vissa delar av instrumenthuset dö lite då och då för att till slut dö helt (antingen tyst eller som i mitt fall med en knäpp och en liten rökpelare följd av den där speciella lukten av bränd elektronik).
Det kan ju också vara så att det är glapp i hastighetsgivaren som sitter i differentialen - men det brukar oftast vara instrumenklustret som ger upp.

Jag ska dock vara ärllig och säga att jag fysiskt aldrig försökt koppla in ett standard instrumenthus i en modell med den enkla versionen. Frågan har ställts tidigare här på forumet men ingen har följt upp sin tråd och gett ett svar på om det gick eller inte. Jag är själv nyfiken. Kontakterna liknar varandra - men ingen aning om de passar eller om det är samma pin-konfiguration.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jag har faktiskt inte kollat givaren.. De flesta jag frågat "utanför" autopower har alla sagt klustret eftersom mätaren trots allt visar rätt fart i alla situationer utom vid acceleration på de 3 lägre växlarna.
Kanske vore idé att ändå kolla givaren och rengöra eventuella kontakter. Är den svåråtkomlig?
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jag skäms lite nu...och ledsen för att ha postat frågor utan att kolla något så basic..
Problemet löst!

Jag tittade på givaren, och där det normalt ska sitta en kontakt (det verkar i alla fall så) hade jag 2st rörkabelskor och där den ena var minst sagt glapp.. Jag pressade ihop den lite och sköt på...och hey presto: mätaren funkar perfekt!

Så det var så enkelt...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tvärtom - det här är bra info för andra som förhoppningsvis söker bland inlägg och läser detta!

Kan dessutom tillägga att jag nu provat att koppla in ett standard instrumentkluster i en bil som bara har kablage för ett enkelt instrumentkluster - det fungerar inte.

Kontakterna i bilen som ska ha ett enkelt instrumentkluster passar inte i uttagen som finns på ett standard instrumentkluster.

Det går säkert att skarva kabel för kabel och få den mesta funktionaliteten - men då är vi inne på ganska omständiga modifieringar och absolut inget "bolt-on".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.