AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.626

Problem med min 328 e46!

Sida 1 av 2
La
76
Lat
M3 e36 -93
Hej skulle behöva lite hjälp med min 328 e46. Det är så att bilen är väldigt orolig på tomgång hela bilen skakar och gasar man på tomgång så tar det typ stopp vid ca 3000 rpm. Åker man med bilen så kan man inte gasa mer än 2000 i varv annars så hoppar hela bilen. Växlar man på alla i lugn takt då kommer man i 60 km/h som Max. Gula motorlampan lös då koppla jag med felkodläsare och fick fram,

P0173 fuel trim malfunction (bank2)
P0301 cylinder 1 misfire detected
P0302 cylinder 2 misfire detected
P0303 cylinder 3 misfire detected

Nollade felkoderna men med samma resultat bilen går exakt lika dåligt men motorlampan lyser inte mer får inga felkoder för den delen heller. Provade alla 6 spolar från min polares 330 med samma resultat.
Stiften på cylinder 1,2 och 3 är kolsvarta med andra ord inte bra.
Någon som har nån ide var jag ska börja felsöka förutom byte av tändstift?
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Testad att koppla ur MAF:en och se om det blir nå bättre. Blir motorgången bättre så är det den som spökar.
La
76
Lat
M3 e36 -93
Jag gjorde det igår och då stängdes bilen av men den gick inte bättre.
Så provade jag igen idag med nya spolarna men blev inte bättre då heller, fast bilen stängdes inte av då utan ändrade Motorgången lite snabbt bara. Kopplar jag upp felkodläsarn utan lmm så visar den fel på maf så jag tror inte det är fel på den.
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Hmm okej, har du noterat om du hör några hissande ljud, som om den skulle dra tjuvluft någonstans?

Hur började det hela? Alltså skedet från att vara normal till att bli orolig och strula?
La
76
Lat
M3 e36 -93
Startar man bilen tex varm så är tomgången bra man märker inget. Det tar ca 1 min och den börjar skaka man känner verkligen om man sitter i bilen. Tittar man på motorn så skakar den också. Och lyssnar man bak avgasröret så hör man bludder väldigt väl. Hör inget speciellt från motorn men tänkte ta och kolla alla slangar för tjuvluft. Bilen har varit så där ett tag och jag minns faktiskt inte hur det började, har inte kört bilen på ett tag
JR
15
JRichtmann
Audi A4 Avant 2.0TDIq -14
Farsan hade liknande problem på sin A6a 3.0, fast den gick att bättre men den skakade och bluddrade ur utblåset. Då var det nån/några tändspolar som hade gått, så den gick inte på alla burkar.
La
76
Lat
M3 e36 -93
Jag testade alla 6 spolarna från min polares 330 exakt samma hände inget alls. Tycker det borde bli lite bättre. Ska försöka hinna med komp test idag.
Har du även kollat den böjda insugs biten precis innan gas spjället. Finns en lite gummi bit som går ut vid sidan om som brukar spricka sönder.

Hade bytt stiften.
Lyser även Emd Lampan till eller? Kolla även så batteriet är okej och klarar ge som det ska.
Dör den bara efter 3000 varv eller den börjar blöddra och hacka?

La
76
Lat
M3 e36 -93
Körde komptest idag och det visade sig vara bra. Stift ska köpas imorgon och lite senare idag skall jag ge mig ut och spruta lite startgas överallt.
Ingen motorlampa lyser nu. Körde felsökning igen idag och det var som innan misfire cylinder 1,2 o 3 plus dom här malfunction bank 1 och 2 sen så var det en till p0101 tror jag det stod. Återkommer efter jag sprutat startgas på slangar osv. Bilen dör inte men om jag kör så måste jag växla innan 1500 rpm på alla växlar annars hoppar hela bilen typ som när man gasar och släpper gasen snabbt när det blir såna ryckningar om ni förstår vad jag menar. Har man i 5:ans växel så får man hålla gasen jämt när man är uppe i 60kmh. Försöker man gasa lite mer sp hoppar hela bilen så med andra ord man kan inte köra över 60kmh.
Mät ditt batteri också. Inte omöjligt det är kass och klarar inte av att ge som det ska och bilen går ej på högre varv. Kan finnas tillräckligt med ström för att starta den, men inte mer.

Får se vad du skriver efter stift byte.

Har du kollat lambdorna?

Bränsle filtret?
La
76
Lat
M3 e36 -93
Nu har jag försökt att hitta tjuvluft utan framgång. Sprutade startgas på allt som jag kom åt. Provade med att läsa av felkoder igen och fick fram en ny.

p0150 o2 sensor circuit malfunction bank 2 sensor 1

och sen dom 3 cylinder 1,2,3 misfire.

skumt att fuel trim malfunction bank 2 inte kommer tillbaka som första gången jag läste koderna.

di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Låter ju onekligen som felaktig O2-sensor pre-kat.
Vad har du för fuel trims Long term?
När man rycker ut LMM nollas värdet för fuel trim long term. Sedan tar det ett tag tills de kommer tillbaka
La
76
Lat
M3 e36 -93
Lamda värden var -22 precis när jag kom nått på spåret så la laptopen av :P
Tänkte mäta bank 2 sensor 1 och fueltrim. Det lilla jag såg på värderingar innan laptopen la av såg inte så bra ut. Återkommer med vad jag fick för värden, har med laddaren nu :D
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Om LTFT (long term fuel trim) skiljer sig mellan bankerna så kan man anta att en komponent som endast påverkar ena banken är felaktig, ex. en av lambda-O2 sonderna. Om båda banker uppvisar ett felaktigt värde. dvs mer än + - 5% kan man anta att ett fel som påverkar båda bankerna, ex LMM eller tjuvluft.
La
76
Lat
M3 e36 -93
Long term fuel trim
Bank 1 och 2 0,0%
bank 3 10,2%
bank 4 11,7%

lmm tomgång 4,50 och runt 1500-2000 rpm 15,54

Oxygen sensor short term fuel trim bank 1 sensor 1 visar medel -2,8%
Oxygen sensor vol bank 1 sensor 1 medel volten är på 0,402
oxygen sensor vol bank 1 sensor 2 medel volten är 0,424
Oxygen sensor bank 2 sensor 1 medel volten 0,377
Oxygen sensor short term fuel trim bank 2 sensor 1 medel -0,6
Oxygen sensor voltage bank 2 sensor 2 medel vol 0,382

Short term fuel trim
Bank 1 medel -0,1
Bank 2 medel -0,4
Bank 3 medel 8,4
Bank 4 medel 10,6

Säg till om jag ska förtydliga det hela då jag valde medel värderna nu och inte min och max

La
76
Lat
M3 e36 -93
Fick väldigt många felkoder nu när jag mätte värderna med bilen igång.

P0300 stored random/multiple cylinder misfire detected
P0304 stored cylinder 4 misfire detected
P0306 stored cylinder 6 misfire detected
P0305 stored cylinder 5 misfire detected
P0300 pending random/multiple cylinder misfire detected
P0302 pending cylinder 2 misfire detected
P0303 pending cylinder 3 misfire detected
P0301 pending cylinder 1 misfire detected
P0170 pending fuel trim malfunction bank 1

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om den går rent första minuten efter start för att sedan gå dåligt verkar det ännu mer som att det är något fel med lambdaregleringen, den kommer ju igång först när lambdasensorerna har vaknat/värmts upp. Prova att koppla ur sensorerna. Bilen borde då fungera utan att misstända och endast ge felkod på att lambdareglering ej fungerar alls. Lambdasensorer som börjar bli dåliga brukar lura systemet att ge fetare blandning, men det verkar konstigt om det hinkas in så mycket bränsle att bilen knappt går att köra.

Svarta stift betyder fet blandning, inte mager, så tjuvluft känns inte troligt, dessutom fungerar startgasmetoden inte på tomgång då det är så små flöden att det inte märks nån skillnad, såvida det inte är ett alldeles överenormt hål nånstans och du sprutar rakt in i hålet.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Jag hade en felaktig lambdasenor som fick LTFT att gå över 20%. Var lätt att se dels på det höga värdet för LTFT, konstant hög signal från lambdasenorn, dvs ingen reglering samt felkod på avgasreglering. Jag märkte dock inget rent gångmässigt, den gick som vanligt. Köpte två nya från mister-auto, original BOSCH för 750kr/st. (verkar vara billigast om man vill ha original). Problemet löst. Det viktiga är ju att inte köra men en sån bil innan problemet är löst då katten kan ta stryck.

Men gör som marin849 förslår, testar att koppla ur den felande lambdasensorn, kolla värden och kör en KORT sträcka. Då används förinställda värden för fuel/ration vilket antagligen är mycket bättre än använda den felaktiga sensorn.
La
76
Lat
M3 e36 -93
Vilken av lambdan är det jag ska byta för jag vet inte riktigt var bank 2 sensor 1 är osv.
Är det dom 2 på grenröret som jag skall kolla upp?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja. De som sitter före katalysatorerna.
La
76
Lat
M3 e36 -93
Lite uppdatering, nu har man bytt tändstift och lambdasond den närmast väggen. Nu funkar bilen på tomgång och man kan köra med den. Men det kvarstår ett litet problem till nämligen när jag varvar över 4000 då stryps den typ dom att den inte orkar. På tomgång den går bra men när man varvar bilen på tomgång till 5000 och över så tänds motorlampan. Visar då cylinder 4 misfire bytte spole varva igen då visa den både 4 och 5. Kan det vara så att flera spolar är kassa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.