|
|
|
|---|---|
|
Har nu bestämt mig för att införskaffa en BMW och har tittat på gamla 3-serien. Har hittat några 320i från 1987 som jag ska titta på, men vet någon vad man ska tänka på med dessa bilar. Har hört att toppen kan ha behov av renovering på dessa gamla modeller och i så fall hur dyrt är det? Så om någon vet vad man ska tänka på så får ni gärna höra av er! Tack på förhand Fredrik | |
|
hej, ventiltätningarna i toppen kan vara slitna..var det på min 320 iaf, ryker bla vid start när den stått ett tag. Är inte så dyrt att fixa (tror jag..) Växellådan (synkringarna) kan väl också vara värt att kolla på, lite slitna måste dom nog få vara..men det känner du. Sen allt det "vanliga", rost mm..hittar du en välvårdad 320 borde det inte vara några större problem faktiskt..lycka till. |
|
|
Kolla serviceboken och ställ frågor om oljebyten, service o.s.v. En välskött bil kan gå hur långt som helst. Lyft på huven och lyssna på motorn. Tickar det minsta lilla kan kammen vara nersliten, ägaren kan ha justerat lyftarna så att den nästan inte tickar alls nu, men efter 50 mil.. Ny kam och lyftare går på en bit över 3000 spänn. Jag köpte en motor på skroten som hade gått 15000 mil för 5500 pistoler till min 320i. Kolla vidare efter början till rost på dom vanliga ställena, underkant på dörren, skärmarna, runt skyltlyktan, fjäderbenskoppen.. Provkör och lyssna efter missljud, vinade läten eller klonk från drivlinan. Det finns massor av saker att tänka på, jag hänvisar till begagnatguiden. |
|
| med andra ord rost, blå/svartrök, knackning/tickljud från motorn, bromsar, samt att allt det elektriska fungerar..och det sistnämnda är inte att förakta..kan i slutänden bli extremt dyrt om tidigare ägare har rotat och dragit lite förmånga egna kopplingar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.