AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
74.413

Uppdatera Navi Professional med hårddisk i E61 530d - 2009?

Sida 5 av 10
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Ok. Jag förstod att jag hade missat nått. Ikea hägrar idag men ikväll lär den få sig en omgång :)
Jag skickar en powerpost!
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Äh, det verkar som att svenska inte finns i FW. Allt är kodat rätt, 6S4 i FA och skrivit till CAS och LMA. Läst av CIC efter och sett att schwedisch blivit satt på language 1_3 men det blir bara tyska i menyn där svenska skulle borda vara.
Skit samma, får ta det på BMW.
Har iaf lyckats med att fälla in backspeglarna på fjärren och video in motion så det är ju alltid nått. Nu blir det dimljus som welcomelights och upplåsning av dörrar på stoppknappen.
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Är det någon som har senaste relevanta sp-daten (hela paketet med data för uppdatering) till e60 eller vet var det finns för nedladdning?
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Vet inte om detta hjälper er men jag har kollat med min lokala BMW-handlare angående att få svenska i min iDrive. Enligt dem så uppdaterar man då HELA bilen, det går inte att bara skjuta in ett nytt språk utan alla moduler i hela bilen måste uppdateras inklusive motorstyrning. Verkar helt bananas i min värld men så säger de att det ligger till.

Då får man svenska i alla menyer men språket i navigatorn (rösten) är fortfarande engelska, den går inte att få på svenska. Detta var det som var mest intressant för mig varför jag väljer att avstå. Då kan jag leva med engelska menyer.

Detta gäller min E61 2010 (uttagen 2009-10) med navi pro.

Bytt från Saab till BMW
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

RhineThue
din lokala bmw handlare snackar bara skit
klart du kan få svenska i rösten oxå......
Han borde jobba i kassan på JYSK istället ..
Be han ta reda på fakta innan..du KAN SJÄLVKLART få svenska i navigeringen
svensk språkversion=svenska Menyer+tal
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Däremot kan det nog stämma att den behöver uppdateras. Jag har en 2009 som måste uppdateras för att innehålla svenska. Tyvärr hittar jag inga uppdateringsfiler själv, gör jag det så ska jag uppdatera och se om allt går att få svenskt. Är övertygad om att Bianca har rätt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det går att få svenska i CIC navin samt rösten. Dock måste tidliga bilar med CIC (2009) oftas uppdateras hos BMW först, för att få en nyare mjukvara som också innehåller svensk språkversion.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Vart f-n ska man få hjälp med detta då om man som jag sitter på en ort där det enligt BMW inte går... Trött blir man.

Bytt från Saab till BMW
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Vilken soppa detta verkar vara. När jag läser mellan raderna verkar det vara skillnad mellan E** och F** modeller. Är det så?

Är det möjligt att få svensk röstguidning i navin utan att byta språk i iDrive på min E91 2009? Svenska menyer i iDrive bryr jag mig inte om.

Ligger de svenska rösterna i navigationsdatan eller i mjukvaran i bilen?
Om röstfilerna ligger på skivan borde man kunna göra lite kreativa klipp & klistra manövrar på källfilerna för att få svensk guidning. Men å andra sidan varför skulle det finnas data på skivorna som inte går att använda.
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Efter en hel del programmering via både obd och icom så är jag nu äntligen i mål. I-level uppdaterad, navi 2013 premium och svenska i navi och i-drive meny. Krävdes ett inköp av icom hårdvara för 3700kr. Har dock redan sparat in dom :)

Fxx modellerna kan man väl köra med E-net kabel, E-sys mjukvara och PSdZData filer.
Som jag fattar det så är det mkt billigare iom att man slipper icom.

Det är uppenbart nu att man måste uppdatera sin i-level för att svenska ska finnas i i-drive menyer och navi. Tidiga cic som inte är uppdaterade går INTE byta till svenska hur mycket du än kodar i ncsexpert med VO osv!

Navigationsspråket styrs av i-drivens språk så att separera dessa lär inte vara lätt. Intressant tanke dock.

För din del RhinoThue så skulle en uppdatering av i-level lösa alla problem. Detta kan någon med icom A+B eller BMW själva fixa (oavsett vad dom säger så kan dom inte ens utesluta det om dom så vill) , då behöver du bara en fsc kod (som du kan köpa på nätet för 50eur) för att kunna köra in nedladdad 2013 premium via usb och allt skulle vara svenskt, ÄVEN talet i navin, detta vet jag eftersom jag just gjort det.

Enda kruxet var att jag inte kunde byta språk med ista/p, då krävdes en ibac kod.
Det gick däremot bra att ändra VO med ncsexpert, skriva FA till CAS och LMA sedan koda om cic, eftersom svenska nu fanns i mjukvaran efter uppdateringen. Liten omväg men var skulle jag få tag i en ibac kod?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Proman: Mycket intressant!

Så för en tidig E** med CIC är det möjligt att få svensk guidning, men man måste först uppdatera och byta språk till svenska i bilens samtliga system. Det blir liksom lite bonus eller hur man nu ska se det.

Om man inte har verktyg och kodningskunskap vad ska man då be sin lokala verkstad att uppdatera?

Efter att ha gjort uppdateringen av bilens mjukvaror räcker det då göra en "normal" uppdatering av navin för att få guidning på svenska?

Eftersom jag precis köp min E91:a (tillverkad 2008:12) så vill jag uppdatera snarast för att klämma ut så många mil som möjligt ur kostnaden men samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Är mycket intresserad av svensk guidning, men uppdatering av bilen kostar väl en del, finns det några andra fördelar med uppdatering av bilen?
He
77
Herkules83
Äger ingen men letar efter en Bmw E91 LCI - Touring
Bilen är en Bmw E91 Touring från 2009 registrerad 2008-10-06 och har BMW Professional Navigation. När jag pratar med säljaren idag så säger han att navigationen är på engelska eller tyska. Menar säljaren att bilens kartläsning endast gäller dessa språk ? Är bilens hela menysystem uppbyggt på endast engelska och tyska ?

Ringer till min lokal Bmw återförsäljare (Autogruppen Kalmar) och frågar om bilen går att uppdatera eller ej. De frågar då om bilen har hårddisk eller ej. Hur vet jag om den har hårddisk eller ej ? Har försökt att läsa ut detta via BMW Vin men får endast fram följande:

Navigation system Professional
USB/Audio interface

NATIONAL VERSION GERMANY
On-board vehicle literature German

Går det att lösa ? IP
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Herkules83: Fick du någon prisuppgift för uppdatering?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om bilen är en facelift (LCI) E90/91 och har Navi Professional, har du CIC navin (dvs hd baserat navi), som kan uppdateras till svenska. Dock måste flera styrenheter kodas om mjukvaran är gammal och inte har svensk språk.
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Korvsallad: JA, om svenska inte finns (och det gör det uppenbarligen inte) i i-drivens meny så måste åtminstone CIC uppdateras, tror dock inte det är någon bra ide att enbart uppdatera den modulen så följdaktligen så uppdaterar man "hela bilen".
Detta får du be BMW göra (eller någon med ICOM, ista/p och ncsexpert)
Åt mig sa Englunds i Luleå 2500kr OM allt går bra (observera detta var inte för navi uppdatering, då tillkommer x antal kr)
Om nu BMW gjort allting rätt så finns svenska i din i-drive meny. Det menyvalet styr även navins röst/språk. Åtminstone på min 2013 premium.

Då behöver du bara köpa en FSC-kod och ladda ner navi premium 2013 (får länk när du köper kod), lägga på ett 32gb usb och köra in. ca 500kr för koden.

Herkules83: I min bil fanns tyska, franska och engelska. Även om det såg ut som att det skulle gå att koda andra språk så gick inte det pga gammal i-level. Så detsamma gäller för dig.

Uppdatera bilen på BMW (eller någon som har ICOM,ista/p och ncsexpert) sedan uppdatera navi via usb.
to
93
tomboso
325dA -10
Väcker liv i tråden

Någon med fsc kod kontakter till lite bättre pris än BMW?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Finns massor om man söker på google. Bianca här på AP verkar också kunna fixa.
@tomboso
Du har powerpost.
da
280
damaen
M135i xDrive
Jag kan fixa FSC-koder till CIC om du finns i närheten av Uppsala (Behöver fysisk tillgång till bilen). Tar någon minut bara.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

För mig räcker det med bilens 7 sista VIN..
behöver inte ha fysisk tillgång till bilen:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.