|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
| GT1,PROGMAN,DIS till interfacet | |
|
svensk språkversion i hela Idriven... Länk |
|
|
Proman, Den kabel du köpt fungerar bra för att bla byta språk på en CIC Idrive. (uttryckte mig dåligt tidigare, jag skrev navi, men menade Idrive) Detta är ett exempel på KODNING vilket fungerer bra med din kabel. För kodning använder du lämpligast NCS Expert och editerar raden LANGUAGE_1_3 till Schwedisch i kodningen för CIC. Exempel på annan kodning är tx digital hastighetsmätare i instrumentet eller video in motion (det finns massor av trix och trolleri :) Att uppdatera programvaran är något helt annat, då använder du WINKFP, men försök INTE uppdatera CIC med OBD kabeln, det kommer ofelbart att förstöra din CIC. För programvaruuppdatering av CIC krävs att du är kopplad på den optiska bussen MOST med tx ICOM. Hoppas detta kan bringa viss klarhet. MVH Rickard |
|
|
Om man editerar raden LANGUAGE_1_3 till Schwedisch betyder det att det blir svensk röst i navin också eller är det bara en önskedröm? Cybermannen |
|
|
Kombinera det med att ändra LANGUAGE_MASTER till Schwedisch så pratar navin svenska. Alternativt är att editera FA (bilens utrustningslista) med NCS och lägga till 6S4 (Sprachversion Schwedisch) och koda CIC så kommer programmet att ändra de rader som behövs ändras. Men för att svara på frågan, ja både Idrive och naviröst blir på svenska. Dock fungerar inte röstSTYRNINGEN på svenska, men det gör den inte på några bilar, ej heller de som är sålda i sverige. / Rickard |
|
|
Tack Rickardg för svaret.... Får nog ta och köpa en sådan där kabel och försöka hitta progammen som man kan ändra språk med. Cybermannen |
|
|
Ok, uppdatera CICn får BMW göra. Jag har också läst att det går via OBD men det är inte bra på något sätt, att man kan "bricka" CICn. Då skulle man kunna be dom uppdatera CICn men inte byta språk ifall dom vill ha extra betalt för det så kan man byta det själv senare. Är grymt sugen på att få sätta tänderna i NCS expert då jag hunnit läsa mig till att man kan bl.a. ställa in att backspeglarna ska vika in sig när man håller inne låsknappen :) Härligt, detta lär det bli fler trådar om i fortsättningen vad gäller själva programeringen. Om det inte finns redan. |
|
|
Kom just att tänka på en sak. Jag behöver kanske inte ens lämna in den för uppdatering om det funkar att byta språk som den står nu. Vad tillför en total uppdatering av i-drive, är det någon som har koll? Nu så är den från tillverkningsåret 2009. Det är ju pengar i sjön om jag lika gärna kan byta språk på både navi och i-drive när jag fått kabeln. Uppdateringen trodde jag man var tvungen att göra för att själva språket inte fanns i CIC mjukvaran, men det gör det ju uppenbarligen om det bara är en kod-rad som behöver ändras. Eller har jag missat nått igen :) |
|
|
Proman....vilken kabel köpte du och var hittade du programmen till datorn som man kan byta språk och röst med? Cyberkenth |
|
|
Kabeln är den här Länk? Och mjukvaran här Länk Kan tillägga att jag inte fått kabeln så det är oprövat men att dömma av tidigare talare så ska det fungera. |
|
|
Ska kolla fort jag kommer hem från jobbet, tack för hjälpen så länge. Cyberkenth |
|
|
Funkar den kabeln verkligen till en 530da -09 E61? This Interface allows full diagnostic of BMW's build from 1998 - 2008.....?? Länk |
|
|
Den här fungerar av egen erfarenhet Länk Dessutom får man länkar till diverse programvara oxo. |
|
|
Jaadu, det står precis som du säger -2008 Men samtidigt står det E61 från 03/2007 så isåfall är det ju väldigt snävt användningsområde. Kan inte hitta någon annan kabel som verkar passa bättre och bevisligen så programmeras det en del med 2009:or också. Men det lär ju ge sig. Det var ingen som hade någon info om vad en CIC uppdatering från 2009 till 2012 kan ge för fördelar. Är det få så får det vara helt enkelt. |
|
| Nu har jag kommit så långt att jag har läst cic:n och skrev in schwedisch på language_1_3 och master language men jag fick faulty coding på det. Räckte det inte så? | |
|
149 euro....WOW..De var ett saftigt pris...:):) fixade K+DCAN interface till min mekaniker för 35 euro inkl frakt..funkar bra ihop med hans ISTA D/ISTA P som han har på en Dell laptop vilken kör du? Senaste är : Ediabas 7.2.0 Tool32 3.9.0 Candriver 2.5.0.0 WINKFP 5.2.3 CoAPI 3.12.4 NFS 5.2.9 KMM SRV 4.31.1 INPA 5.0.6 NCS Expert 1.0.0.1 |
|
|
När jag uppdaterade polarens Alpina B5S Touring 2009 E61a,så märkte jag,fastän han oxå har nya hårddisknavigation,så hade min far betydligt fler inställningar/möjligheter i sin hd-navi *535IAM-2011 (F-serie)* än polarens E61.. Så fastän båda har hårddisknav,så skiljer det en del faktiskt |
|
|
Nu vet jag inte riktigt vad felet är. Det finns en uppsjö olika versioner av inpa, ediabas, ncsexpert och daten filer. Är det någon som vet vilken kombination som kan läsa e60 cic? Felen jag får är disturbed transmission när jag läser (dock läser den ur trace filen) Jag prövade att läsa av cic modulen och göra en .man fil med schwedisch men får felet "psw faulty schwedisch" när jag kodar. Ändå visar ncsdummy att det finns som val. Måste jag in på BMW och uppdatera hela cicn, läste nått om att äldsta programvarorna i cic kan vara problem att koda. Kan någon erfaren skina lite ljus över det hela? |
|
|
Nu har jag fått igång allt. Jag kan läsa och skriva till samtliga moduler med ncsexpert och försöker nu byta språk på navi och i-drive men det går inge bra. Jag har lagt till $6S4 (tips från RickardG) i VO och tog bort $851 (tyska) och kodade om cas med write FA. Sedan har jag bytt language_1_3 till schwedisch och language_master till schwedisch men inte finns svenska i menyn ändå. Kan det vara så att svenska inte finns i mjukvaran alls? Bilen är inte uppdaterad sedan produktion 11/2008. Åh vad less jag blir. Vad gör jag för fel??? |
|
|
Proman, Grattis till att du fått ihop mjuk/hårdvaran! Om du lagt till 6S4 till VO, koda CIC och Instrumentet. Inte med .MAN profilen utan välj modulen och jom: get coded. då kommer modulerna kodas enligt den VO sträng som som du ser i NCS. Vilken programvara har du i CIC? Om du vill så kan du powerposta mig ditt nummer så kan vi höras över telefon. / Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.