AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
74.418

Uppdatera Navi Professional med hårddisk i E61 530d - 2009?

Sida 1 av 10
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Jag tänkte uppdatera navi pro i min 530 touring -10 E61. Går det att få med svensk röst och svenska menyer? Ska man köpa skivorna hos bmw eller kan man ladda ner de? Det ska väl gå att uppdatera programvaran också......sen läste jag att man behöver en kod också. Hur är det med fartkameror, kan man lägga in det eller? Mycket frågor blev det, men jag har precis köpt den och vill gärna ha de senaste kartorna och programvaran...

Mvh Cybermannen

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hej!
Det går att uppdatera till svenska menyer (hela menysystemet, inte bara själva nav) och svensk röst... antingen på BMW, eller med hjälp av verkstad eller privatperson med rätt grejjor..
Samma med programvaran...
Kartuppdateringarna går att ladda ner, men du måste ha en aktiveringskod. köps på BMW, eller av annan leverantör... :)
Har själv gjort detta, och vet att det funkar....
Fartkameror eller andra POI´s går tyvärr inte att få in...

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har fartkameror mm . i min :-))

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har fartkameror mm . i min :-))

Ha deT
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det hade jag oxo, men när jag bytte till CIC (hårddiskbaserade navin) så försvann den möjligheten så vitt jag vet... Om någon kommit på hur man får in POI's i CIC navigationen så är jag väldigt intresserad av att veta hur...

cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Borde väl finnas något annat ställe än BMW som kan uppdatera kartor och programvara....?

Cybermannen

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Jo, det går att uppdatera både kartor och programvara själv, men när det kommer till kartorna så är den hårddiskbaserade varianten krypteringsskyddad så man måste ha en FSC kod för detta. Koderna går att få tag på på annat ställe än BMW som tar ordentligt betalt....

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Fartkameror funkar inte på hdnavin
Koden får man genom bilens 7 sista vin nr
Den fixade jag till farsans bil på ca 2 Tim
Sen uppdaterar man bara till 2012 premium skivorna
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
kan inte du Bianca förklara exakt hur du har fixat till de nya kartorna och koden, man är lite osäker första gången man ska göra det. Tyckte jag läste på någon ställe att det skulle funka med fartkameror och nightvision om man uppdaterade programvaran...?

Mvh cybermannen

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Jag betalade 60€ för FSC koden. Har köpt 2 gånger och fått koden levererad inom 2 timmar, mycket bra och pålitligt. Kartorna finns lite här och var (men kan köpas på BMW, det kostar inte så många hundringar, det är koderna man tar betalt för) Antingen kör du i de 3 skivorna en efter en (efter att ha matat in koden med inavknappen), eller så lägger du innehållet på 3 USB minnen och uppgaderar via uttaget i handskfacket (mycket snabbare!!)

Jag ska göra det på märkesverkstad nästa vecka, kostnad 2500 kr.
Tycker inte det är särskilt dyrt.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
550kr < 2500kr :)
för 1950 kr kan man göra mycket skoj!

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Om någon tycker det verkar risky att köpa koder på nätet och få tag på kartor så kan jag göra det åt er för 50% av priset medans ni väntar.

Bi
3.797
Bianca

Premiumskivorna 21.53 GB 3 st DL skivor,kan man fixa gratis...
2 timmar..
45 min för aktiveringskoden ,och farsan pröjsade 50 euro till min *vän*

finns som sagt många olika tillvägagångssätt
Bi
3.797
Bianca

Ett tips...ni som funderar på att uppdatera från 2010/2011 till nuvarande 2012 version...

2013 Premium --------------början på Oktober..........
Bi
3.797
Bianca

Man uppdaterar inte enbart kartorna i navin,utan det ligger även mjukvaruuppdateringar till navigationen på DVDskivorna...

lite info om 2012 Premium Europe

The DVD set (3 DVDs) includes the following countries:

Western Europe
Andorra, Belgium, Denmark, Germany, Finland, France, Greece, Gibraltar, Great Britain, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Netherlands, Norway, Austria, Portugal, San Marino, Slovak Republic, Spain, Sweden, Switzerland, Czech Republic and Vatican City.

Eastern Europe
Parts of Bulgaria, Croatia, Poland, Russia, Romania, Slovenia, Turkey and Hungary, and the main road network of other Eastern European countries.

Benefits
Additional features such as the Falk Travel Guide, Guided Tours, 3D objects, 3D city models and satellite images (for cars from 09/2009) provide much useful information and amenities for your trip planning.

More
Jam Warner (TMC function) in the following countries: Germany, Austria, Switzerland, France, Great Britain, Italy, Netherlands, Belgium, Denmark, Spain, Norway, Sweden and the Czech Republic
Free TMC service is not available in all countries. For the reception of the encrypted TMC-service BMW offers country-specific to a BMW ConnectedDrive contract
List of BMW Service
POI database with 32 categories

Technical Information
The DVD set is in the following vehicles can be used (for details see table):
1 Series - E81/82/87/88 release after 8.9
3 Series - E90/91/92/93 / release after 8.9
5 Series - E60/61/F10/F11/F07 release after 8.9
7 Series - F01/F02 release after 9.8
X series - E70 (X5), E71 (X6) after release of 9.10
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Jäklar vad ni kan, men var hämtar man koderna och skivorna?
Skivorna kan jag förstås köpa, men gratis är gott....

Cybermannen
Bi
3.797
Bianca

E på jobbet nu
Har mailadressen till killen på burken
Han behöver endast bilens 7 sista chassienr
och ca 45-50 min
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Låter jättebra.....
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Bianca, det där med att kartuppgraderingen även uppgraderar navin var intressant, kan du berätta mer om det?

Cyberkenth, Hoppas du får till din uppgradering, det finns inget mer irriterande än när navin tror att man är ute och kör i skogen när man är på en nybyggd väg... :)
Om du råkar ha 2 st 16gig och ett 8gig USB minne så rekommenderar jag att lägga innehållet från DVDerna på dem och uppgradera via USB, det tar evigheter att göra det via DVD (med tändningen påslagen)

cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
tack för tipset....ringde precis BMW, han sa att det bara var en skiva (250 kr) till uppdatering av kartorna och att det inte ligger någon uppdatering till på programvaran på skivan. De ville ha ca:3000 kr för att uppdatera programvaran.....det gick bara att göra med deras dator sa han....??
Stämmer detta??

Cyberkenth
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.