AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.282

Dubbla batterier 520D Touring -08

sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Hej.

Finns det någon som har provat köra 2 batterier i E60/E61? Eller vet om det går utan att hela bilen ska få frispel?

Har ett optima står hemma som jag tänkte koppla in tillsammans med lite extra billjud då originalljudet är bland det sämsta jag hört...

Mvh Dennis
no
163
novaland
520iA Touring -10
Om det är det sämsta du har hört har du inte hört många bilars orginalljud :P
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har man orginal ljud i Bmw är det under all kritik tror tantens arbetsbil Renault Kangoo har bättre då
Men har man ex prologic 7 är det riktigt bra och det har inte många valt till om du köper en ex 520d
begagnad menar jag då
Det kostade en del nytt så alla väljer inte det i första hand utan
Kanske snygga fälgar eller dyl.

Ha deT
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Joo jag har hört många originalljud och det mesta låter faktiskt bättre, till och med min v70 från 02 har bättre standardljud än bmwn.

Använder bmwn som pendlarbil därför fick det bli en 520D och det var väldigt svårt att hitta en bil som hade gått få mil och hade allt jag ville ha så jag fick lov att dra in på nått och då vart det ljudet och navi som försvann.

Men det är ingen som vet om det går eller inte? ingen som provat eller vet nån som provat?

Mvh Dennis
no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag själv sitter på en business stereo och jag gissar att det är det som är orginal? Eller rättare sagt, det är orginal, men möjligen även ingångsversionen? Visst, om folk pratar om slutsteg och grejer så känns det som att jag inte spelar samma typ av musik (P1 m.m.). Men Bilen som jag kör just nu, en toyota nånting som är en lånebil, ger jag inte mycket för (kräks över det ljudet). Även min gamla bil, en renault megane, skulle jag hugga av ett mindre viktigt finger för att slippa. När jag sätter mig i min E61:a så kan man helt plötsligt njuta av billjudet. Men som sagt, jag poppar inte på för fullt, så att installera slutsteg och saker är nog inte mitt recept för ett bra billjud.

Inte för att det var mycke tillfört till frågan ifall det går att köra med ett extra batteri, men det kanske förklarar min undran över hur du kunde tycka att BMW's orginalljud är bland det sämsta...
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Ja det är den stereon med standard högtalarna jag har.

själva grejen är att jag ska inte ha baslåda och grejer som spelar utav bara f*n utan vill komplettera ljudet i bmw med lite mer bas och framförallt värre högtalare runt om så man iaf kan höja volymen utan att det låter skit när det kommer på en bra låt och man bara vill höja mer och mer, men det går ju inte av 2 anledningar 1: högtalarna pallar inte 2: skulle det mot förmodan gå att vrida på max så tar volymen slut alldeles för snabbt, det blir på tok för låg volym och det löses bäst med slutsteg då du då kan få upp volymen till den nivå du själv önskar.

Mvh Dennis
Du kan ha två batterier i parallell, inget konstigare än att ha ett enda större.
Dock bör du gärna se till att batterierna har ungefär samma status, ålder osv så att de jobbar bra ihop och åldras lika osv.
Optima är ett AGM-batteri, du har förmodligen ett vanligt batteri med öppen elektrolyt i din bil, det är inte helt optimalt att koppla ihop dessa men det går.

FP
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Ser ingen anledning till att stoppa i ett extra batteri för ljudets skull. Inte ens med PL7 och NavPro kommer bilarna med annat än standardbatteriet för modellen.

Enklaste uppgraderingen att börja med är väl att byta högtalarelementen till något bättre.
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Folke: jo jag vet hur det ska kopplas har kört dubbla i alla tidigare bilar, men det jag tänkte på är ifall bilen får frispel i och med att den har IBS och allt vad det innebär, kanske måste kalibrera om styrenheterna då det kommer bli mer kapacitet med 2 batterier.

Robert J: Anledningen till 2 batterier är enkel, jag vill inte få spänningsfall och riskera att bränna mina 2 slutsteg som jag planerat att montera eller få blinkande lampor. Att bara byta till värre högtalare funkar inte då original huvudenhet inte lämnar särskilt mycket effekt.
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
@slarva

Är det inte bättre,smidigare och SNYGGARE att köpa en kondesator så slipper du spänningsfallen. Och kan mata på med mer eller mindre hur mycket ljud som helst???

Länk
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
popo: nja är inte så stort fan av kondensatorer, har provat köra med sånna förut med varierande resultat, ska man plocka ur ca: 2,2kw så är det enligt min erfarenhet och åsikt att en kondensator inte är lösningen.
slarva: Jepp, med IBS så måste du programmera om denna för att bilens system skall känna av och kalkylera rätt vad gäller laddning, prioritering av last, varning vid ev. låg spänning osv.
Jag kan inte svara på inom vilket område man kan programmera denna.

Ang. kondensatorer. Många tror att dessa på något magiskt sätt kan tillföra energi till elsystemet i t.ex en bil. Så är det ju inte riktigt, snarare är det så att de kan ta om hand och jämna ut höga (men relativt glesa) belastningstoppar, sen skall ju kondigen laddas upp igen mellan dessa toppar osv. Man får inte förledas tro att energin för denna uppladdning kommer inifrån kondensatorn själv, den tas från bilens elsystem. Samma elsystem som försörjer alla övriga förbrukare, inklusive strömslukande slutsteg. Det är rätt stora strömmar som flyter in/ut ur kondensatorn då den jobbar optimalt, men någon extra energi "gratis" får man inte.
Även batterierna i sig lagrar energi som kan användas för att jämna ut stora strömtoppar, t.ex från slutsteget men till syvende och sist är det generatorn som står för hela jobbet, det är denna man skall biffa upp om man seriöst vill spela högt och länge.
Om förbrukningen består av mera konstant effekt utan relativt glesa toppar, dvs medeleffekten är hög så tillför kondensatorn ingenting, spänningen lägger sig på ett medelvärde som hålls uppe av generatorn. Om spänningen pga hög last hamnar under batteriets hållspänning runt 13,7V så laddas även detta ur sakta men säkert.

FP
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Folke: då var det som jag misstänkte då. Sen Ang kondensator så håller jag med dig, folk verkar faktiskt tro att det finns mer ström om man har en sån men som du säger så hjälper den bara till att jämna ut strömförbrukningstopparna och är därför inte en lösning för mig.

en fråga till, är det nån som vet vilka högtalare som är frekvensklippta och vilka som inte är det i E61an? Tänkte på vart det lämpade sig bäst att koppla in hög till lågnivå omvandlaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.