|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en bmw 735ia e32 89:a som jag köpte precis. Den går inte går riktigt bra den rusar iväg när man inte gasar, sen när man gasar så dör den. Jag bytte insugspjället som var elektronikst men det blev inge bättre. funderar på om lmm spökar eller om det skulle kunna var något annat. Är väldigt tacksamma för hjälp. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se över i första hand tomgångsmotorn (och passa även på att leta efter sprickor och dylikt där det kan komma in tjuvluft). |
|
Bmw-slangen: Jag var nyss ut och kolla efter sprickor osv, jag hitta inga sprickor. Sen testa jag och dra ut kabelen till elspjället och så stog kompisen och drog i spjället, då gick den bra på logga varv sen gick den konstigt på högre varv vet inte varför det vart så kan det ha varit för att kabelen var urdragen? sen så kom det upp i felkods rutan asc någonting sen lyser eml också. Sen har jag en till fundering sitter det någon givare vid pedalen som brukar kunna krångla? |
|
Ja, när du rycker ut kabeln till gasspjället så känner datorn av det. Resultatet är ju att den tycker något är fel i motorstyrningen (eftersom den inte får kontakt med gasspjället) så den tänder då gissningsvis EML lampan (EML står för Elektronische Motorleistungsregelung och betyder ungefär elektronisk styrd motorlaststyrning). Att ASC också lyser är för att det systemet (Automatic Stability Control) använder sig av gasspjället för att reducera motorkraften (när den känner att däcken börjar spinna så stryper den motorkraften om jag minns rätt). Jo, eftersom det är ett drive-by-wire system så sitter det en lägessensor vid gaspedalen. Som du säger så vill jag minnas att den kan strula. Fanns det några felkoder? |
|
Okej Ja jag har en stark känsla av att det är läges givaren på pedalen som krånglar för att en gång när vi prova så rörde sig spjället lite gran och nu när jag prova så händer ingenting när man trycker på pedalen. sen testa jag att dra ut lmm och då vart den att gå ännu konstigare så den kan man ju ute sluta. En gång bmw,alltid bmw |
|
| Är det alla 735 som har drive-by-wire eller endast de med antispinn samt de nyare? Jag har för mig att jag haft en M30 i E32 motor utan drive-by-wire. | |
Nej, mig veterligen är det bara de M30 som har ASC som fick EML-systemet. Kolla om det finns några felkoder lagrade. Mät upp spänningen som gaspedalslägesgivaren ger till EML-systemet. |
|
Wadel: Det är elpedal på den bmw 735 jag har ialla fall. bmw-slangen: Jag har tyvär inget som går att komma in i bmwen med och kunna få upp felkoderna med, jag mäte spänning vid gaspedalslägesgivaren och den verkar fungera, det blir olika värden när man trycker ner pedalen. En gång bmw,alltid bmw |
|
|
Jag kan även lägga till att gasspjället är stumt om man försöker vrida på det när motorn är igång eller på tändningen. Sen om man startar motorn så varvar den 3000 rpm och fortsätter varva. sen om man gasar på pedalen så stänger den sig rörsig ytters lite. Kan det vara farthållaren som spökar? Testa även att ha två spjäll ett som låg brevid som inte var fast satt på insuget men som var ihop kopplad med kabelen och det andra gassjället dit satt på insuget som inte hade till kopplad kabel och då gick den klockrent men man fick ju handgas under huven. sen funderar jag på om jag kan ha haft sån otur så att det gasspjäll jag köpt också har kunnat var trasigt? En gång bmw,alltid bmw |
|
Finns inte såvärst många felkoder på dessa lite äldre BMW-modeller så det är inte hela världen om du inte kan läsa ut dessa. Hur reagerade det gasspjäll som låg bredvid (dvs ej monterat på insuget) på rörelser på gaspedalen? Men du har provat att montera och köra motorn med båda dessa gasspjäll och det ger samma resultat - dvs rusande tomgång - är det korrekt? Hur ser uppstartsscenariot ut? Startar du motorn och tomgången börjar klätta upp mot 3000 varv/min och fortsätter klättra - stämmer det? Vad gör du då? Låter du den fortsätta klättra - eller vad gör du i nästa steg? |
|
Okej. Det gasspjälet som var inkopplat och låg brevid, det rörde sig väldigt lite och då menar jag väldigt lite ibland när man trök ner gaspedalen när man kör motorn. Den går hur fint som helst i motorn när vi körde ett spjäll på insuget som inte var inkopplat som vi reglera för hand och ett brevid som var inkopplat men inte satt på insuget. Ja precis om man kör med spjället på insuget och inkopplat så rusar den iväg runt 3000rpm och fortsätter och det händer ingenting när man trycker på pedalen. sen vrider jag bara av den vill inte låta den varva för mycket. Sen blir spjället helt stumt går inte att vrida på spjället, det händer både när man har tändningen på och har motorn igång. Ska det var helt stumt då när den är igång eller har tändningen på? En gång bmw,alltid bmw |
|
Gaspedalen felaktigt justerad? Knas i EML-styrmodulen? Förstår att du inte vill den ska tokvarva. Inuti gasspjället sitter ju en elektriskt motor och kugghjul för nedväxling, så jag tror det är rimligt att det är stumt. Eftersom den har på tok för hög tomgång med gasspjäll med sladd i, men har mer normal tomgång med gasspjäll utan sladd i, så måste man dra slutsatsen att styrningen av gasspjället inte fungerar korrekt. Vi har då givaren vid gaspedalen, gasspjället och EML-styrenheten (och eventuellt de givare som den baserar sina beslut på) som kan vara fel. Att två gasspjäll skulle ha samma felbeteende har ganska låg sannolikhet, så felet är nog någonannanstans. |
|
Jag har antagligen hitta felet nu. jag hitta fukt spår i emlboxen sen var den lite bränd på ett ställe. En gång bmw,alltid bmw |
|
|
Jag bytte emlboxen och nu fungerar den riktigt bra. En gång bmw,alltid bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.