AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.415

Vad ska man se upp med på 735i 88-89?

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Är sugen på en 735i -88 eller -89, minns inte vilket.
Vad ska man se upp med på denna?
Det är en 8:a i den, eller?

Tack på förhand!

Mvh Magnus
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
det är en 6:a
Du ska se till så att den känns fräsh och att allt el fungerar (kolla hur långt den har gått 299963 är ett problem tal)
glapp i fram vagn mm mm kan ordnas till humana kostnader men knack i motorn kan betyda kamaxel slitage om du har otur 15000+ för att fixa
Mycket extra utrustning är att föredra.
Kolla så motorn verkar fräsh (ej oljig)
AC? Se till så att den fungerar annars ska du pruta. kostnad 1000-5000 kr för att fixa.
Kolla så att värmen inte är igång hela tiden, fläkten fungerar på båda sidorna.
Rost i dörrar längst ner.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Något du skulle kunna kolla också är kombiinstrumentet. Det syns lättast om man tankar full tank och mätaren bara visar te.x strax över 60 liter. Det kan visa sig också genom att värmemätaren går lite högre än normalt vid normal körning eller att förbrukningsmätaren går lite "knackigt" över två liter.

Man övningskör ända tills man skaffar BMW, sen kör man bil.
-T
5
-TexaS-
730iA -88
Vad är det med 299963?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Dessa årgångar BMW (gäller även 5-serien) hade en vägmätare som stannade på 299963 km. Inget fel på den, den var programerad till det.

Baders summering av fel och brister innehåller de viktiga sakerna att kolla upp. Ibland kan ventilerna ticka lite utan att kammen är dåligt, då är det läge för ventiljustering. Kolla också att lådan växlar bra, snabbt och distinkt men också mjukt. Kick-down skall komma blixtsnabbt. Kolla sedan växellådans olja, den skall vara röd. Är den inte det, byt genast.

Fler rostställen är runt tanklocket och längst ner på bakluckan.

Se till att hitta ett exemplar med mycket utrustning som bla. skinn, klima, stora dator, farthållare mm, det blir roligare i längden.

Alla E32/E34 87-89 stannar km-räknaren på 299960km
garanterat BMW vill inte kännas vid det gäller både Sverige och Tyskland, visste om det innan min numera sålda 735an hade rullat så långt och då var jag inte bombis på att den skulle stanna men det gjorde den,stod även om det i Auto Motor und Sport förra året.

Delar som jag bytte under dom knappt 2år och 3200mil
jag hade min 735i 5vxl-87 28200mil vid köp är

Kylvätskegivare
Gasfjädrar baklucka
Parkljuspinnar fram
Generator
Batteri
Bromsskivor+klossar fram
Bärarmar vänster +casterstag båda sidor fram
Fjädrar bak (vanligt fel på grund av vikten)
Relä till parkljusen
Hardyskiva+gummiupphängning
Vindrutespolarpumpar x2
C-lås motorer x2 (problem med c-låset ändå)
Värmeventil

Bilen var inte så välskött innan mig så dom flesta felen fanns redan vid köpet dom grejer som störde mig innan försäljningen var

Läckage på servorören svåravhjälpt fixade några läckagepunkter men det fanns fler.

Lampan över tankmätaren var det glapp i man fick slå på instrumentbrädan.

Kupefläkten gick inte att stänga av och gick snabbare än indikerat, antaglien lödningarna på kretskorten .

Elspeglar ur funktion.

Rost vänster bakskärm,höger bakdörr över och under sidolist,höger främre hjulhus,även ytrost längst ner på alla dörrar innsida,bagagelucka runt regbelysning,
runt dörrhandtag förardörr,längst ner på framskärmarna.

Överlag om man bortser från hålen mycket bra rostskydd.

Trög koppling men vad kan man begära efter 31400mil och orginalkoppling,mycket imponerande.

Min hade inte mycket utrustning saknade mest a/c och värmesitsar värmesitsar saknades trots skinnklädsel.

Motorn helt problemfri ingen rost runt tankluckan,
kombiinstrumenten felfria.

Överlag en mycket mycket trevlig bil det var den som fick mig att köpa ännu en BMW,första gången jag köpt en bil av samma märke det tycker jag säger allt.

Saknar E32an för den är snyggare/fetare än E34an och har bättre innerutrymmen skulle köpt en 740i E32 om den hade funnits med 6växlad manuell låda.

MVH Stephan

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Tar upp en gammal tråd här. mr-bear skriver om ett kombiinstrument...ang tanka fullt och mätaren visar inte mer än ca 60L vilket jag tror min gör, för jag fick inte i mer soppa och mätaren står straxt över 60L.
Så jag undrar vad kombiinstrumentet är för nått?

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Kombiinstrumentet är själva mätarhuset med hastighets/varv-räknare o.s.v.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ok, tack för svaret. Så då har jag alltså nåt fel i det?

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Ho
16
Hojt tutaren
530i -88
528i -84
520i -88
Triumph Daytona-97
Hej! ni snackar om kombi instrumentet! Vad gör man om den stannar på 60 L
Om den är trasig, Har det med SI-kondensatorerna att göra?
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
J.L >Kick-down skall komma blixtsnabbt.

Vad menas med kick-down och hur kollar man detta?

Hälsn,

/ FS
Fjattespratt: Kick-down är när automatlådan växlar ner vid fullt gaspådrag. Detta bör ske nästan direkt efter att man har tryckt gaspedalen i botten.
Ett enkelt sätt att kolla detta är att köra i normal landsvägsfart och slå gaspedalen i botten.

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hojt tutaren: Det är med all säkerhet kondensatorerna som börjat strula men det är ingen konstighet att fixa. Har du riktigt otur så är det givaren i tanken som klyddar istället men börja med kondensatorerna.

Med vänliga hälsningar Patrik A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.