AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

Skramlande 318i -02

pe
14
petelars
318i Touring -02
Har en BMW E46 318i från 2002, som har börjat skramla de första 10 sek när motorn är kall. Med lite gaspådrag försvinner oftast skramlet, men ibland så hänger det i lite längre och bilen låter då som en gammal diesel i några sekunder.
Jag har haft inne bilen och dom har bytt oljetrågspackning och packningen till oljesticksröret nyligen.

Vad kan det vara och har någon haft liknande problem?

Jag ska försöka undersöka närmare själv, men det är som sagt oftast bara de första sekunderna på morgonen eller om bilen stått länge som det uppstår.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Låter som kamkedjespänanren. Då rasslar det till oljestrycket har byggts upp.
Motorn i denna bil (samma som min egen) har problem med detta och en uppdaterad del finns att köpa.

/Jonas
Ett typiskt rassel som är känt på n42 motorn som sitter i din bil. Om du brukar sökfunktionen på Autopower så hittar du en del trådar om just detta.

Jag hade en själv en bil (318- 03) som hade detta rassel vid start och jag bytte till den uppdaterade kedjespännaren och "rasslet" försvann helt.

pe
14
petelars
318i Touring -02
Hur lätt byter man den?
Kostnad?
pe
14
petelars
318i Touring -02
Menar ni denna?
Länk
Stämmer!
pe
14
petelars
318i Touring -02
Kamkedjespännaren fanns på hyllan på BMW i Gbg och nu är den bytt.
Lite trångt, som vanligt att komma åt, men lite svordomar och blodvite så kom den nya på plats och nu spinner motorn som en nöjd katt!

Vad skulle vi göra utan alla er forummedlemmar som sprider er kunskap?

Det nära alternativet hade varit att lämna in bilen på närmaste verkstad, som inte hade hittat felet med dyr felsökning som plåster...

Tack ska ni ha!
Härligt att du är nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.