AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.464

Ljudbyte i e34 sedan, vad ska jag köpa?

Hej!

Jag vet att det finns många inlägg som folk pratar om att bygga om ljudet i e34. Men jag har suttit och läst ganska mycket tycker jag, och har kanske lite för dåligt tålamod också. Men jag har en 525 sedan och har lärt mig av det jag läst att jag har standard ljudet. Alltså uppe på instrumentpanelen, nere vid fötterna i fram och bak i hatthyllan.
Nu till mitt problem, en av högtalarna i bak är inte original så det skrålar sjukt mycket. Resten fungerar hyfsat bra, men dom skrålar lite när man drar på högt. Är ingen ljud fantast men vill att det ska låta tillräckligt bra för en "vanlig" kille som inte har allt för stor koll på ljudvetenskapen. Och jag är inte så hemskt sugen på att bygga om halva bilen för att få bra ljud, och är inte heller så sugen på att lägga ner flera tusen för att få bra ljud. Så vad jag undrar är att vad ska jag byta till för högtalare på samtliga ställen för att få bra ljud. Vill byta så till högtalare så jag slipper höra skrål och vara orolig för att spela sönder dom så det börjar skråla igen.
Stereon jag har är en Kenwood KDC-W5534U. Kan det va den som inte är för dålig? Den verkar vara en lite dyrare och bättre stereo, men som sagt är ingen expert så vet inte det.

Sen har jag tre saker jag undrar över.
1) Man kan ändra så att LOUD är på eller av. Vad ska man ha på för att få renast och bäst ljud?
2) Vad ska man ställa in på på Basnivå, Midnivå och Trenivå? Har på förinställda programmet Rock, och den har Bas +6, Mid +1 och Tre +3 har jag för mig att det var.
3) Vad är RDS? Finns en liten RDS indikator man kan slå på och av och har alltid funderat vad det är?

Som sagt inte den vassaste kniven i lådan när man pratar om ljud, men inte slöaste ;P Så jag skulle verkligen uppskatta om någon som är kunnig skulle kunna hjälpa mig!
Tack på förhand!
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Hej!
Dina frågor är sådana att det är lite svårt att ge generella svar, men jag ska försöka..

1: LOUD (eller Loudness) är egentligen en funktion för att kompensera för örats dåliga känslighet för höga och låga frekvenser då man spelar på låga ljudtryck. Funktionen höjer alltså volymen/nivån på bas och diskant i förhållande till mellanregistret där örats känslighet är högre. Är man ute efter största möjliga välljud så brukar det rekommenderas att funktionen är avstängd men i en bil är LOUD ofta ett bra sätt att kompensera för den utsläckning av basfrekvenser som kan ske när bilen är i rullning. Att det är bra bas när bilen står stilla men att den äts upp av andra ljud när bilen rullar är klassiskt, och tipset blir helt enkelt att köra på den inställning man tycker låter bäst. Har man subwoofers så är det bättre att köra den avstängd och kompensera upp basnivån med slutstegets GAIN men med orginalhögtalare kan LOUD vara den hjälp som behövs.
Tänk bara på att LOUD, som kanske ökar ljudtrycket i basen med +6dB eller ännu mer dels drar flera gånger mer effekt ifrån din CD och dels innebär en större påfrestning på dina högtalare så vid normala nivåer kan det vara en förbättring, men du kommer inte kunna spela lika högt innan det börjar låta illa.

2: Återigen finns inget generellt svar, utan du måste ställa in de värden du tycker låter bäst och kompromissa mellan bastryck och förmåga till maximalt ljudtryck. Ju mer du höjer upp basen, desto mer påfrestning på slutstegen i CD:n och på högtalarna men samtidigt mer bas. LOUD höjer som sagt basnivån en hel del så med LOUD aktiverat kan du normalt inte ha basen inställd lika högt som med LOUD avstängt.

3: RDS står för "Radio Data System" och är ett system som innehåller rätt mycket olika funktioner. De man normalt använder är trafikinformation, text (man ser alltså text i teckenfönstret som bestäms av utsändningen som t.ex reklam) och förmågan att hela tiden hitta och låsa sig till den i förhållande till den egna positionen starkaste sändaren. Vissa stationer sänder inte på samma frekvens överallt och med RDS behöver man inte själv ändra frekvensen i takt med att man förflyttar sig, utan radion sköter detta själv. RDS-funktionen kan du gott ha på. Den ger vissa fördelar utan några egentliga nackdelar.
Tack för dom svaren! Men min egentliga fundering var på det jag skrev tidigare i inlägget, blev lite konstigt skrivet hela inlägget bara. Det är väl också en fråga som egentligen inte finns något generellt svar på, men jag kan inget om vilka högtalare som är bra eller dåliga. Mer egentligen tips på vad för högtalare som är bra.

Jag har en 525 sedan och har lärt mig av det jag läst att jag har standard ljudet. Alltså uppe på instrumentpanelen, nere vid fötterna i fram och bak i hatthyllan.
Nu till mitt problem, en av högtalarna i bak är inte original så det skrålar sjukt mycket. Resten fungerar hyfsat bra, men dom skrålar lite när man drar på högt. Är ingen ljud fantast men vill att det ska låta tillräckligt bra för en "vanlig" kille som inte har allt för stor koll på ljudvetenskapen. Och jag är inte så hemskt sugen på att bygga om halva bilen för att få bra ljud, och är inte heller så sugen på att lägga ner flera tusen för att få bra ljud. Så vad jag undrar är att vad ska jag byta till för högtalare på samtliga ställen för att få bra ljud. Vill byta så till högtalare så jag slipper höra skrål och vara orolig för att spela sönder dom så det börjar skråla igen.
Stereon jag har är en Kenwood KDC-W5534U. Den verkar vara en lite dyrare och bättre stereo, men som sagt är ingen expert så vet inte det.

Så frågorna är
1) Vad för högtalare ska jag köpa?
2) Duger den stereon till ett vanligt ljudsystem till en bil? Eller har ens stereon något att göra med hur ljudet blir?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1.
- 5.25" koaxer till hatthyllan.
- 5.25" kit (bas och diskant) kan du köpa till framsystemet. Sätt basarna på originalplatsen och diskanterna uppe på brädan. Läs i installationspapperen hur du skall ställa filtren när du får ett så stort avstånd mellan bas och diskant.
Allt på marknaden är bättre än original.....

2. Den funkar.
Okej, men vad är koaxer? Och vad för märke och sånt ska man köpa? Spelar det någon roll?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej! Vilken budget har du? För ett schysst ljud i E34 rekommenderar jag att man sätter ett par 2,5" bredbandselement i instrumentbrädan för att lyfta ljudbilden tillsammans med ett par midbasar i kickpanelerna. Original är det 5,25" i kickpanelerna, jag byggde om mina till 6,5" men det är inget måste.

Högtalare i hatthyllan kan du med fördel koppla ur för du sitter ju trotsallt i fram i bilen när du kör.

Bredbandselementen:

Länk

Som midbas finns det många alternativ. Exempelvis de här

Länk

De här komponenterna kräver att du kan dela frekvenserna aktivt, så du behöver ett slutsteg också. Bredbandarna sätter du högpassfilter på ca 250hz och middarna lpf på ca 200hz, man får labba lite med delningarna för att få till det bra.

Om du tycker att detta är överkurs så köper du ett 5,25" kitsystem men då kommer du inte få lika schysst ljudbild, mellanregistret hamnar vid fötterna.

Bra och billigt kit som går att driva på huvudenheten:

Länk

Lycka till!

\\ Johan (tävlar i bilstereo)
Jag har inte riktigt funderat ut någon budget. Men har ju räknat med att det kommer kosta några 1000 lappar.
Ja man blir ju lite sugen på att köpa slutsteg och sånt, men vet inte om jag har ork att börja så seriöst. Hade värsta baslådan i förra bilen och då höll det på att krångla massa.
Men om jag skulle köpa de som behövde slutsteg, vad borde jag köpa för steg då?
Räcker det med ett steg eller måste jag ha måste jag har massa filter och sånt också om jag kör på den lite seriösare varianten?

Om jag köper det där kitet som du länkade till, då är det till kickpanelerna och instrumentpanelen? Är den där "boxen" ett sånt där filter?

Blir det inte bättre helhetsljud om man har högtalare i hatthyllan? Så som det är nu så hör man ju rätt mycket från bak.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Om du köper ett slutsteg till det seriösare alternativet behövs ej några delningsfilter, du ställer in via slutsteget.

Tråkigt att du hade problem i din förra bil, är en bilstereoinstallation korrekt genomförd ska det inte vara några bekymmer.

Japp kitsystemet är både till kickpanelen och brädan, boxen är ett delningsfilter.

Högtalare i bak rekommenderar man ej generellt, kommer ljudet bakifrån om du är på konsert?
Okej, men vad för slutsteg borde jag köpa i sånt fall?

Haha a det är sant :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.