|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på väg att köpa min första BMW och hittade detta forumet som verkar vara en briljant kunskapsbank i ämnet då jag behöver lite tips och råd kring värdering och köp. Objekt är en BMW E61 525iA Touring med 11800 mil på mätaren: Länk! Utrustning etc: • Automatisk växellåda • ACC/Klimatanläggning • Automatiskt avblädbar innerbackspegel • ESP • Farthållare • Färddator • Regnsensor • Comfortstolar med Skinnklädsel • Elratt • Stolsvärme fram & bak • Aktiv styrning • Parkeringssensorer • Xenonstrålkastare • Full Servicebok • Svensksåld • Sommar & Vinterhjul på 17" alu-fälj med 6mm spår kvar på båda • 12 månaders garanti • En detaljerad utrustningslista (från VIN-numret) kommer snart när jag fått svar i en annan tråd... Jag bedömmer skicket som gott, lack och inredning ser fräsht ut och vid provkörning gick den bra med den enda anmärkningen att det knarrade lite vid tex körning över farthinder. Jag kommer mest stadsköra i liten skala (1000-1200 mil per år) så det är svårt att motivera merkostnaden för en diesel. ÄR också mer bekväm med att köpa från handlare och få 12 mån garanti. Bilen värderas till ca 125 000 på bilpriser.se. Frågor: • Jag vill göra inspektion liknande bildiagnos. Första tid i Sthlm var dock i Aug enligt Bilprovningen och Bavaria Stockholm vägrade göra det (pratade dock bara med SOlna). Har ni något tips på vart jag kan vända mig i Sthlmstrakten? • Behöver jag förresten göra en diagnos på bilen? Eller räcker det med min relativt okunninga inspektion (har iof läst alla beg. guider...) • Var skulle ni bedömma att ett relevant pris ligger vid köp från en handlare? • Något speciellt jag bör kolla på den bilmodellen? • Att bilen knarrade över farthinder bedömde jag komma från något i upphängningen snarare än i inredningen. Är det någon som vågar spekulera i vad det kommer ifrån? Handlaren kunde dock åtgärda innan ett ev. köp. Stort tack på förhand! Mvh, Martin - Snart BMW-ägare | |
|
Nu med komplett utrustningslista: Fordonsuppgifter Typ Wert Chassinummer WBANG51050B395355 Typkod NG51 Typ 525I (EUR) E-modellserie E61 () Serie 5 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor M54 Cylindervolym 2.50 Motoreffekt 141 Motor HECK Växellåda AUT Färg ORIENTBLAU METALLIC (317) Stoldynor LEDER DAKOTA/ROSENHOLZ (LCRH) Produktionsdatum 2004-07-22 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel S217A AKTIVLENKUNG Aktiv styrning S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Koffertluckamekanism automatisk S386A DACHRELING Takreling S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Inlaeggningsmatta velours S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Ädelträutrustning S441A RAUCHERPAKET Rökare-sats S442A GETRAENKEHALTER Burkhållare S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Komfortsaete med minne S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Sätesuppvärmning bak S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Hastighetsreglering S589A LM RAEDER STERNSP.122 MIT NOTLAUF. BMW LM hjul stjärneker 122 S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Förberedelse BMW 6 CD-växlare S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Utförande för kallt klimat S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Korsvis manövrering utgår S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR Bordliteratur schwedisch S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Halvljusautomatik-koppling S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP S925A VERSANDSCHUTZPAKET Leveransskyddspaket Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN Blinkerslampor vita S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Sprak tyska Mvh, Martin |
|
| Kolla in begagnatguiden för mer info om du inte gjort det redan. | |
|
Tja, priset verkar vara ok, bilen ser bra ut på bilderna... På frågan hur mycket du skall kolla innan köp så är det väldigt individuellt. Kanske ringa förre ägaren och höra om denne var nöjd med bilen? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tack för era svar! Var och kollade det sista idag och slog sen till. 117 000 kr med inklusive 24 månaders garanti plus byta av bromsvätska vilket det var dags för. Kändes bra! /Martin |
|
| Grattis till en fin bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.