AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.800

Vibrationer drivlina vid visst varvtal?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har uppdaterat bilen med Bluefin programvara.
Funkar ypperligt men ett problem har uppstått då jag har den mappen aktiv.
Vid c:a 2500rpm under acceleration (hård) så vibrerar det i drivlinan, det burrar till en period.
Detta finns inte alls då jag kör originalmapp.
Har fått hjälp av superchip med olika mappar som sänker momentet just där men inget vidare resultat på detta.

Helst vill jag ju lösa trasslet så jag kan köra full mappat, kan problemet sitta i ngt stödlager till kardan eller liknande? Är det rimligt? Känslan är att vibrationerna kommer från bakre delen av bilen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har redan fått dem testa två olika momentsänkta mappar, men ingen direkt förbättring.

hardyskivan, har man sån även vid automat? Lätt att byta?

Som det är nu så får man lätta lite på foten just vid 2500 rpm för att slippar morret.
(är precis så det låter)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ghost rider: Du är inte den ditt namn antyder, eller? Isåfall ses vi ikväll på Järfälla.
/tävlingsledningen.
Ghost Rider
Hubbe

ne :)
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Hej,
Löste det sig?
Har precis samma problem på min E61 525dM som är nymappad.
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Var inne med min bil hos Schmiedmann i Kungsbacka och de kollade över drivlinan och kunde inte se något som de kunde sätta fingret på. Kollade motorkuddar också.
Allt såg bra ut och de ville inte "Prova" att byta något.

Det som kvarstår är väl svänghjul/koppling (eller nåt helgalet med mappen?) vilket GDM/CelticTuning gissade på. Dock så har jag inga som helst andra indikationer på att något skulle vara slitet med svänghjulet. Inga problem med dragläget.
Någon som har nån ide?

Tänker iaf inte byta koppling plus svänghjul än på ett tag då det är en alltför stor kostnad.

Alternativen är att köra original map vilket känns tråkigt :)
Har inga större problem så länge jag inte gasar alltför häftigt på högre växlar.

Nån annan med erfarenhet?
Någon som kör en mappad med manuell låda?
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Hade en audi 1,8t som jag chipped förut och fick samma problem som dej ett på höga växlarnär man tryck på ordentligt så morrade/vibrerade bilen. Fick berättat för mig att med för mycket vrid så kommer svänghjulet i obalans och börjar vibrera. Kan vara det som spökar med din bil kanske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.